symptonen na maanden

• Erik

hallo !!!

Een maand of 4 geleden heb ik mogelijk risico gelopen. hier voor ga ik me ook laten testen, echter heb ik toch een vraag.

ik ben al 2 weken verkouden en ik ben ook 2 kg afgevallen sinds die 4 maanden. kan dit met een mogelijke hiv infectie te maken hebben of merk je na eventuele ars verder niks van een hiv infectie de eerste begin jaren? want dat is een beetje mijn angst. kun je mij geruststellen? ik ben ook fanatiek sporter en denk ook dat als ik een slechte dag heb het door hiv kan komen. is dit waanzin en kan dat helemaal niet zo vroeg?

Erik

• Edvin

Dag Erik,

we kunnen ons nergens op baseren of je wel of geen risico hebt gelopen. En als elke verkoudheid/afvallen op Hiv zou wijzen, dan zou dat rampzalig zijn.

Kortom, wij kunnen je op basis hiervan niets melden.

Wil je zekerheid, maak voor morgen een afspraak voor een test. Dat kan na 2 maanden en dus kan dat prima.

Sterkte..

• erik

mijn vraag is dus eigenlijk puur deze; heb je na 4 maanden hiv al ergens last van?

daar ben ik benieuwed naar, wanneer kunnen er ongeveer klachten komen?

• Edvin

Kijk even op: http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=254&iType=22

• erik

bedankt edvin, maar ik wil niet lastig zijn hoor maar dit gaat over de ars klachten. ik ben benieuwd of je duidelijk iets van hiv kunt merken in de 1e maanden dat je hiv hebt, na de ars periode.

vermoeidheid,afvallen, veel ziek zijn etc…..of merk je in die periode eigenlijk niks?

Erik

• John.

Hoi erik.

Het beeld kan per persoon (met recente hiv-infectie) duidelijk verschillen.

Doorgaans (verreweg in de meeste gevallen) zal na eventuele ars alle klachten verdwijnen, men voelt zich weer als “vanouds.”

Een klein percentage blijft klachten houden. Vermoeidheid/ sneller vermoeid raken en soms een lager gewicht (bij gelijke Kcal. inname) komen voor, naast verhoogde gevoeligheid voor infectie´s. Bij een klein deel is er ook sprake van persisterende lymfadenopathie (opgezette lymfeknopen.)

In zeer zeldzame gevallen is er sprake van een snelle progressie naar aids, binnen een jaar of halfjaar (normaliter 8 - 12 jaar.)

Het is lastig te weten of “restverschijnselen” na ars te maken hebben met hiv-infectie. Als de hiv-infectie geweten is, of men heeft daar ernstige stress bij, kunnen mensen soms maanden tobben met klachten, getriggerd door psychische spanning.

Groeten John.

• erik

oke bedankt john!

Deze vraagstelling van mij was eigenlijk ook niet goed op te zoeken in de functie. deze vraag wordt denk ik ook niet vaak gesteld. maar nu is het duidelijk.

Erik