betrouwbh. test buitenland? John?!

• jacky

Dag,

Ik ben vanmiddag enorm geschrokken van een telefoontje van mijn vriend. SInds 2jaar heb ik (24,vrouw)verkering met een fransman, die sinds een paar jaar in egypte woont. We zien elkaar ongeveer 6keer per jaar en hebben dan ook sexueel contact. Er is absoluut geen twijfel over eventuele sexuele contacten met anderen, we zijn volledig monogaam. Gedurende de jaren dat mijn vriend in Egypte woont doet hij elke 6 maanden een uitgebreid bloedonderzoek waaronder een hivtest. De eerste test heeft hij gedaan kort nadat ik hem leerde kennen, en alles was in orde. Deze testen zijn overigens gedaan in Egypte. De laatste keer dat hij een test heeft gedaan met negatieve uitkomst was in februari. Afgelopen week heeft hij wederom een test laten doen, en nu bleek de uitslag ineens positief! Een extra check is gedaan in Cairo en wederom bleek de uitslag positief. Het gaat om zogenaamde sneltesten, de uitslag is binnen 24 uur bekend. Dezelfde avond is hij naar frankrijk terug gevlogen en morgen gaat hij direct in parijs een test laten doen. In eerste instantie werd er getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de test in egypte, maar toen de 2e ook positief bleek werden we heel erg bang. Morgen hopen we meer te weten, maar nu dus de vraag… Zijn testen in landen als egypte inderdaad zoveel meer onbetrouwbaar? Zou er een reeele kans zijn dat de uitkomst daar verkeerd is? Kan de uitslag van een sneltest verschillen met die van een uitgebreide test of is dat valse hoop? Verder begrijpen we er niets van hoe deze waarschijnlijke besmetting heeft plaats gevonden. De enige optie is eigenlijk overdracht door bloed, misschien zelfs in een ziekenhuis… (geen sprake van drugsgebruik oid).

Ik twijfel nu ineens ook heel erg aan mezelf. Het zou tenslotte ook bij mij vandaan kunnen komen. Is er bij de uitkomst van een test iets te vertellen over wanneer men het heeft opgelopen of hoe? En ik wil dus zo snel mogelijk een test doen en daar uitslag van hebben. Ik heb gezien dat je bij de ggd in rotterdam een sneltest kunt doen, op afspraak. Weet iemand iets over die wachttijden? Kan ik morgen misschien terecht als ik s morgens gelijk bel?

Sorry voor de vele vragen, ik heb hele dag al op internet gekeken maar nog lang niet alle antwoorden op mijn vragen gevonden.

John, jij schijnt een kenner te zijn hier, kun jij me misschien ook helpen??

Bedankt voor alle hulp.

Jacky

• John.

Hoi jacky.

Over testen in het buitenland (buiten EU, VS, Australië en Nieuw Zeeland) kan ik geen garantie´s stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat je vriend geinfecteerd is met hiv. Als je zelf wilt testen en snel van de onzekerheid af wilt:

1.) Ga naar de GG en GD in een grote stad. In Amsterdam waar ik woon, is er vrij inloopspreekuur voor hiv- en soa testen. Uitslag hiv-test na 45 minuten.

2.) De beste persoonlijke begeleiding en steun kun je halen bij checkpoint. In Amsterdam test men vrijdagsavond op hiv. Kost 12 Euro. Wel afspraak maken.Op uitslag kun je even blijven wachten. Artsen en psychologische begeleiding aanwezig. Bij Checkpoint test men (nog) niet op andere soa.

1.) http://www.ggd.amsterdam.nl/

2.) http://www.hivnet.org/HVN/Organisatie/Checkpoint.htm

Groeten John.