HIV+ geinfecteerd?

• Johnny Cataract

Beste John,

Eind vorig jaar ben ik in een dronken bui in China met een (luxe) prostituee in bed beland. Dit was voor mij de eerste keer en ik heb mij dan ook zeker een week lang heel erg rot gevoeld (wil dit nooit meer). Het had op zich niet zo rampzalig hoeven zijn als mijn condoom niet gescheurd was (zul je net zien!). Op zich maakte het meisje (i.e. hoertje) geen onbetrouwbare indruk: ze wilde niets doen zonder condoom (pijpen, @!#$) en controleerde voor het penetreren of het condoom goed zat etc. Ze was net zoals ik erg geschrokken, maar eea doet natuurlijk niets af aan mijn risico van besmetting van HIV en soa.

Dus heb ik 2a3 dagen na mijn (eenmalig) onveilige contact daar in het ziekenhuis een pillenkuur (van 1 week) gehaald tegen soa. Daarna nooit klachten gehad. Ik dacht dat het wel met een sisser af zou lopen, ook omdat het eenmalige contact van vrouw op man voor HIV+ statistisch gezien gering is (varierend van 0,1% tot 1%). Nu na ruim een jaar begin ik mij toch veel zorgen te maken (krijg het moeilijk uit mijn hoofd) en heb dan ook volgende week een afspraak bij GGD gemaakt voor een test. Wat mij bang maakt, is dat ik mij (achteraf) op zeker herinner dat ik ca. 72 dagen (dus net iets meer dan 10 weken) na mijn onveilige contact gedurende 2 dagen totaal niet lekker ben geweest (dag 1 heel slap, dag 2 plat op bed, waarschijnlijk koorts). De 3e dag waren de klachten al verdwenen en ben ik gaan werken (hoop maar dat een onschuldig griepje was). Hoe is mijn prognose, John? Grtn Johnny

• John.

Hoi Johnny.

De klachten na ca. 72 dagen houden geen verband met een acuut retroviraal syndroom door hiv-infectie. Daarvoor komen de klachten te laat. Bijna altijd duren ars klachten ook langer dan een paar dagen, maar vooral, ze treden niet op na 10 weken(!)

Verder heb je gelijk… ‘Technisch gezien’ is een gescheurd condoom tijdens de penetratie een risico voor hiv-infectie (en soa.)

De kans om via een eenmalig onveilig sexueel contact hiv-infectie op te lopen is zeer gering.

De hiv-test zal je, naar grote waarschijnlijk, de opluchting brengen waar je naar uit ziet.

Last but not least: Bestudeer (nogmaals) de gebruiksaanwijzingen van een goed condoom (CE keurmerk.) Bijna alle gevallen van condoomfalen zijn te linken aan een niet goed gebruiken van een condoom of een slecht (bewaard) condoom.

Mogelijk kun je hier voor de toekomst je voordeel mee doen, voor een betere gemoedsrust achteraf.

Groeten John.

• Johnny Cataract

John, bedankt voor het snelle en duidelijke (!) antwoord. Ik waardeer dit zeer.

Groeten,

Johnny

• Johnny Cataract

Ha John,

Vandaag Hiv sneltest gedaan (na 14 mnd) en ik blijk gelukkig NEGATIEF! te zijn.

Ik dacht ik laat het je nog even weten.

Mvg,

Johnny

• angelina

gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!

en houden zoJohnny Cataract schreef:

• John.

Hoi Johnny.

:-)

Dat moet een mooie Sinterklaasavond voor je zijn geweest met zulk nieuws.

Groeten John.