8 jaar geleden...heterosexueel..en toch bang

• Anton

Hallo allemaal,

Ik heb 8 jaar geleden onbeschermd gevreeen met mijn toenmalige vriendin. Nu hoor ik van de week dat zij in die tijd sexueel heel erg losbandig was. Ik maak me dan ook druk om een HIV infectie (andere soa's hebben een veel kortere incubatietijd en zijn dus uitgesloten). Hoewel zowel de dame in kwestie als ik nog nooit symptomen hebben gehad die een verdenking in de kaart spelen, heb ik nu zo'n houding van e weet maar nooit… IK heb in al die 8 jaar waarschijnlijk 1 keer keelontsteking gehad.

Is het nu verstandig mij alsnog te laten testen?

Groeten,

Anton

• John.

Hoi Anton.

'Verstandig' is een verwarrend woord, want het is afhankelijk hoe zeer iemand iets wil kunnen uitsluiten… Als jouw gemoedsrust danig wordt verstoord door genoemde feiten, JA dan is het,… alleen daaom al, verstandig om je te laten testen.

Hoewel onbeschermde sex met iemand met onbekende serostatus een risico geeft voor hiv-infectie, is de kans per x onveilige sex zeer, zeer gering. Los van het feit dat je geen opmerkelijke klachten in al die jaren hebt gehad, is hiv-infectie mogelijk, maar nogmaals, kans is extreem, extreem klein.

Bottomline: ALLEEN een hiv-test kan je klip en klare zekerheid geven, en als DAT belangrijk is voor je gemoedsrust,… DOEN!

(Zeer waarschijnlijk ligt er dan een flink pak opluchting op je te wachten.)

Groeten John.

• erik

overigens snap ik niet waarom het woordje heterosexueel er tussen staat, doet er toch niet toe?

groeten Erik, heterosexueel

• John.

Hoi erik.

Het is maar hoe je er naar kijkt.

Het merendeel van de hiv-geinfecteerden in de hele wereldbevolking is heterosexueel.

Sinds ongeveer 2 jaar geleden is ook in Nederland het merendeel van de hiv- geinfecteerden heterosexueel.

Omdat er ongeveer 7 - 10 x meer heterosexuelen zijn dan homosexuelen, is het percentage hiv-infectie onder homosexuelen weer veel hoger (dus niet de absolute aantallen.)

In de bottomline heb je gelijk. Iemand met wie je sex hebt kan hiv-infectie hebben.

Homo-man, hetero-man, hetero-vrouw, Bi-man, bi-vrouw (alleen hiv-infectie onder lesbische vrouwen komt nauwelijks voor.)

Groeten John.