wel/geen risico?

• pleuni

Beste John/Edvin,

Graag advies over het volgende:

-kan je als je gevingerd bent hiv oplopen, volgens mij waren er geen bloedende wondjes aanwezig bij de ander z'n vinger

- ik heb samen met een jongen gedouched, we hebben elkaar omhelst en gestreeld. Wat nou als er wat voorvocht tegen mij vagina is gekomen (hebben verder geen seks gehad maar weet ff ook niet meer of hij een stijve penis had onder de douche) is dit een risico voor hiv?

- ik ben gebeft door een jongen. Bestaat er een hiv besmettingskans

- een jongen zat naakt tegen mij aan, mijn onderbroek had ik nog aan dacht ik. We hebben geen seks gehad maar wat nu als er wat van zijn voorvocht tegen mijn been/vagina/onderbroek is gekomen en wat is het risico als mijn onderbroek uit was (ik weet dit niet meer zeker) en hij zat met z'n penis tegen mijn vagina aan zonder klaar te komen, zonder bij mij naar binnen te zijn gegaan?

Ik maak me zorgen omdat ik een hiv test af moet laten nemen voor een levensverzekering en heb een mirates zelftest bestelt maar durf hem niet uit te voeren door berichten op deze pagina, ben bang voor een vals positieve uitslag.

vriendelijk bedankt en groet,

Pleuni

• John.

Hoi pleuni.

Alle genoemde zaken en bijgenoemde omstandigheden leveren geen reeel risico op voor hiv-infectie.

Als je verders in je leven ook geen risico hebt gelopen voor hiv, dan is de uitslag van een hiv-test gemakkelijk en zeker te voorspellen (GEEN hiv DUS.)

Omdat een vals pos. uitslag zelden (maar inderdaad soms) voorkomt, zou je kunnen overwegen om gewoon regulier je te laten testen zonder zelf nerveus te geen lopen prutsen met bloedprikker en zelftest.

Groeten John.

• pleuni

Hoi John,

Bedankt voor je bericht. Dat stelt al behoorlijk gerust. Verder nog 1 vraag om mijn angsten geheel weg te nemen:

- ik was ongeveer 12 jaar geleden aan het zwemmen in een binnenbad met chloor. Er waren een paar kleine jongens die een klein naaldje bij zich hadden en mensen hiermee prikte om hun reactie te zien en hier om te lachen. Het bracht even een schrikreactie te weeg maar het was een prikje (voor zover ik dat kan voelen) op de huid van mijn bil/zijkant bovenbeen. Wat nu als er bloed van een ander heeft aangezeten? Bestaat er een kans op een hiv besmetting?

Tevens las ik gisteravond nog dat als je gebeft bent er dan een risico bestaat op een andere soa (geen hiv dus begrijp ik). Welke andere soa zou dit kunnen zijn en moet ik hierop actie ondernemen?

Groeten Pleuni

• Edvin

Het prikken zoals jij dat beschrijft heeft geen enkel risico voor Hiv daar dit virus in deze situatie slechts enkele seconde levensduur buiten het lichaam heeft.

Wat betreft het beffen en Soa. De meeste Soa's bevinden zich niet in de mond/keel maar in/op de geslachtsorganen. Gebeft worden is dus ook voor Soa redelijk veilig.

Er is een kleine kans op Gonoroe omdat deze zich ook in de keel kan huizen en dat gedurende lange tijd. Chlamydia heeft een veel kleinere kans omdat deze zich niet lang in de keel huist.

De grootste kans is op Herpis genitalis omdat deze overgedragen kan worden door een koortslip (herpes labialis), en deze koortslip niet altijd herkenbaar/voelbaar op de lip aanwezig hoeft te zijn. Heeft iemand een passieve of actieve koortlip dan is de kans op overdracht naar Herpis genitalis tussen de 15 en 20 %. Wetende dat 70 % van de mensen een Herpes virus bij zich draagt is dit altijd een redelijk aanwezig gevaar.

• pleuni

Bedankt Edvin.

Misschien een gekke vraag, maar ik vroeg me alleen nog even af welk beroep (soa/aids verpleegkundige?) jullie hebben.

groet Pleuni

• Edvin

Ik geloof dat John arts is, ikzelf zit in de begeleiding.