Ontdekking HIV besmetting

• Ramon

Ik heb voor de ervaringsdeskundigen onder ons een vraagje:

Heel veel HIV detecties worden natuurlijk gediagnosticeerd doordat mensen ivm een onveilig contact bezorgd zijn.

Mijn vraag is echter hoe het met het andere deel is. Hoe komt men meestal achter het feit dat men zeropositief is. Oftewel, wat voor symptomen ed leiden tot een hivtest. En ook, wat is de gemiddelde infectieduur voor de diagnose onder deze groep.

Ik zou hier graag een indicatie van hebben ivm school (en eigenlijk inmiddels ook pure interesse).

Alvast bedankt,

Ramon

• John.

Hoi Ramon.

Inderdaad. Ook dikwijls, als mensen merken dat ze opvallend vaak ziek/ kwakkelig zijn, snel vermoeid zijn en de huisarts kan niks vinden, men dan wordt aangeraden eens een hiv-test te doen. Hier in Nederland is men daar minder voortvarend in dan in andere landen (VS) maar propaganda om mensen te bewegen een hiv-test te doen, moet daarin verandering brengen.

Hoelang mensen gemiddeld al hiv-infectie hebben voordat dat aan het licht komt, weet ik niet. Er bestaan wel grove indicaties maar het is vaak koffiedik kijken om te weten wanneer hiv-infectie in het verleden heeft plaatsgevonden daar verreweg de meeste mensen met hiv-infectie serieële risico´s hebben gelopen.

Groeten John.

• Ramon

Hallo John,

Bedankt voor dit duidelijke antwoord. Ik neem aan dat het aan het licht komen van de HIV infectie vrijwel nooit plaatsvindt in de “clinical stage 1”?

Denk je dat het meestal gebeurt in “clinical stage 2” met milde klachten of “clinical stage 3” met wat gevorderde klachten zoals schimmelinfecties, gewichtsverlies etc.

Wederom alvast bedankt,

Ramon