Groot risico?

• Patje

Beste John of andere ‘deskundige’,

Ik had een klein vraagje over een mogelijk risico op HIV dat ik waarschijnlijk heb opgelopen.

Een aantal weken geleden heb ik anale seks(passief) met een man gehad(ben zelf ook een man). Dit gebeurde volledig met condoom, maar op een gegeven moment rolde het condoom tijdens het @!#$ af en bleef het in zijn achterste steken. Er is dus een kansje dat ik heel even onveilig geneukt heb. Waarschijnlijk hoogstens tien seconden.

Verder hebben we gewoon veilige seks gehad, maar de volgende ochtend ontdekte ik drie hele kleine bloedvlekjes in mijn onderbroek. Die had ik de avond ervoor niet gezien en ook niet gemerkt dat ik ergens bloedde. Ik heb mijn penis bekeken om te kijken of er op de huid een klein wondje zat,maar die heb ik niet kunnen vinden, alhoewel mijn penis wel een beetje zeer deed(maar dan over het geheel en niet specifiek op een plekje waar een wondje zou kunnen zitten)

Kan jij, John, of iemand anders mij misschien vertellen of hier sprake is van een ‘reel risico’ en zo ja, hoe groot is dit risico dan?

Bedankt voor je antwoord.

Groet,

Patje

• Edvin

De basisregel is altijd, onveilige sex houdt altijd een risico in tot overdracht.

Heb je in dit geval een risico gelopen, het antwoord is ja.

Een veel belangrijker vraag is, hoe groot was dat risico ?

Ten eerste moet die andere man Hiv besmet zijn. Dat verkleint de kans al aanzienlijk.

Stel dat deze man Hiv besmet was, dan was het een éénmalig onveilig contact welk slechts 10 seconde duurde. Dat verkleint ook weer de kans.

Een gevaarlijk puntje is het bloed. Waarschijnlijk is het van de man en dat betekent dat je penis direct in contact is geweest met Hiv materiaal. Dat is de kneep in deze.

Het risico is dus klein, maar aanwezig. Voor Soa is de kans op Soa overigens vele malen groter.

Zekerheid geeft verder alleen een test.

• Brian

Hoi,

Het beste is naar de GGD te gaan en je situatie voor te leggen. Hoewel ik geen twijfels heb aan John. Maar tegen mij zeiden ze in een soortgelijke situatie, echter zonder bloed, dat voor HIV besmetting contact moet zijn met bloed. Voorts loopt degene die geneukt wordt het meeste risico omdat er in zijn lijf iets achter blijft.

Het HIv virus overleefd niet in de buitenlucht omdat het daar niet steriel is.

Ik heb 3 artsen gesproken die aangaven dat degene die geneukt wordt het grootste risico loopt maar degene die neukt het grootste risico loopt op een soa.

Mijn ervaring met de GGD in Adam is zeer positief. Het kan zijn dat het bloed van jezelf is geweest en niet van de ander. De anus zou voorst geen bloedrijke omgeving zijn maar juist een slijmrijke omgeving.

Dus risico voor degene die geneukt wordt.

• John.

Hoi Brian.

Het is lastig te weten wat er nu exact is gebeurt behalve dan dat je weet dat het condoom is ‘blijven hangen.’

Het is nochthans een GROOT voordeel dat je een condoom hebt gebruikt. Ook al is er ('technisch gezien' ) mogelijk een korte blootstelling geweest aan hiv-virulente lichaamsvloeistof, kans voor hiv-infectie is nog steeds heel erg klein.

Een hiv-test kan je 12 weken na dato mogelijk risico zeer, zeer waarschijnlijk de opluchting geven waar je naar verlangt en daarmee het hoofdstuk sluiten.

(Behalve dan dat je… nogmaals… zou kunnen nagaan hoe je een condoom juist gebruikt. Onjuist gebruik van een condoom of een slecht condoom of gebruik van verkeerd glijmiddel is geassocieerd met risico condoomfalen, d.w.z. voortijdig afglijden of scheuren.)

Last but not least nog enkle opmerkingen over voorgaande reactie´s:

- De anus ZELF is een dunne huid, niet eens typisch slijmvlies, MAAR VOORBIJ de kringspier, in het rectum, is er een enorm gewelfd slijmvlies oppervlak dat bovendien zeer sterk doorbloed is en waar ook nog eens grote aantallen bepaalde immuuncellen (targetcellen voor hiv) aan de oppervlakte van het slijmvlies leven.

Hoewel de anus ZELF (aan de buitenkant) dunne huid is en geen hiv kan doorlaten, kan door wrijving/ frictie gemakklelijk en dikwijls onmerkbaar kleine beschadiginkjes

zoals kloofjes/ frissuren ontstaan. Wrijvingsdruk tijdens condoomloze penetratie kan op deze wijze danook hiv-infectie overbrengen.

Dat is een van de redenen om behalve een goed condoom ook veel glijmiddel op waterbasis te gebruiken, zodat er geen schuring/ wrijving optreedt waardoor minuscule wondjes ('microtears') kunnen ontstaan of waardoor het condoom zou kunnen afglijden.

Groeten John.

• Patje

Het vreemde is vooral, dat ik pas de volgende morgen, toen ik thuis was, drie bloedpuntjes in mijn onderbroek ontdekte, die ik(misschien door het niet te zien) de avond daarvoor niet had opgemerkt. Ik had ook niet mijn onderbroek op mijn knieen op het moment dat ik anale seks met hem bedreefl. Eerder op de avond is er alleen sprake geweest van actief/passief pijpen(zonder condoom, zonder klaarkomen), rijden(of 'droogneuken") en rimmen. In de tussentijd hebi k nog even mijn onderbroek aangehad, voordat ik met de jongen naar bed ging.

Na de seks ben ik direct naar de badkamer gelopen om mijn penis te wassen. Ook toen heb ik niks gemerkt en ook later heb ik geen wondje bij mijzelf kunnen ontdekken.Geen pijn op een bepaald puntje. Pas daarna heb ik mijn onderbroek weer aangetrokken. Alleen een soort algehele statische pijn in de penis.

Dus waar die bloedvlekjes nu vandaan komen, was mij ook een raadsel. Ik was echt verbaasd.

En wat betreft dat afgezakte condoom. Ik was bezig en had eigenlijk niet echt door dat de condoom aan het afrollen was, maar hij zei op een gegeven mometn: “Stop, het condoom is eraf” en toen ben ik ook onmiddellijk gestopt en heb ik het condoom eruit gehaald. Ik vind het zelf een behoorlijke bizarre situatie die mij zorgen baart.

Ik heb ook al met de GGD in Amsterdam gesproken, Brian: Gisteren heb ik een SOA test gedaan. Ik heb dit risico voorgelegd aan de arts, maar de arts zei alleen dat er sprake was van risico en dat hij niet kon zeggen of dit risico nu groot of klein was: Alleen dat ik een hiv-test moet doen, waar ik dus echt panisch voor ben :(