Hallo John,
Ik heb ondersstaande link gelezen:
http://notaids.com/en/node/35
Daar wordt ervaan uitgegaan dat iemand met hiv wel 80 kan worden.
Is dat realistisch?
Dave
ik heb trouwens die link even gevolgd en zag dat die gast die dat stukje schreef een half serieus rekensommetje opsteld door twee statistische feitjes aan elkaar te koppelen, die uitspraak is dus niet gebaseerd op empirische gegevens en dus zo goed als nietszeggend in mijn ogen.
aangezien HAART therapie nog maar iets van 6 jaar bestaat kun je natuurlijk ook niet zo gek veel zeggen over het verloop van HIV bij mensen die deze therapie ondergaan, volgens mij. Maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat er allemaal bekend is overdeze behandeling, aangezien er zon postieve stemming omheen schijnt te heersen. Ik hoop dat een van de experts hier mij zou kunnen vertellen waarom dat zo is. Dus wat betekent het dat de levensverwachting van HIV patienten bij wie de behandeling aanslaat toeneemt? is die vergelijkbaar met die van een gezond persoon? hebben die mensen ook een vergelijkbare kwaliteit van leven? en hoe weten ze dat allemaal??
Hoi allemaal…
Legio factoren zijn in het spel die uitmaken hoe oud iemand wordt. Dat geldt ook voor iemand met hiv die HAART gebruikt (High Active Anti Retroviral Therapy.)
Voor hiv-infectie zonder HAART ligt de incubatie voor hiv-1 infecties naar aids op ca. 8 - 12 jaar (jaren eerder kan, jaren later ook.)
HAART kan decennia toevoegen aan het leven van iemand met hiv, omdat de progressie naar aids (lees: dodelijke opportunistische infecties) wordt geblokkeeerd danwel sterk kan worden afgeremd.
Maar er kunnen ook addertjes onder het gras zitten.
Resistentie tegen legio hiv-remmers komt voor of kan zich ontwikkelen waardoor HAART faalt en (indien nog mogelijk) moet worden uitgeweken naar andere combinatie therapie van hiv-remmers.
Bijwerkingen kunnen soms zeer ernstig zijn en ook levensbedreigend (op korte of lange termijn.)
Ondanks alle risico´s die aan hiv-remmers kleven (omdat ze giftig zijn) is de nettowinst enorm: Vele hiv-geinfecteerden hebben een vrij redelijke tot normale afweer terug gekregen, uit de gevarenzone van aids.
Groeten John.
de conclusie is onjuist.
de levensverwachting van een groep mensen met hiv blijft lager dan de levensverwachting van een vergelijkbare groep mensen zonder hiv, ondanks het gebruik van haart. dat is niet bijzonder, dat geldt voor elke groep lijdend aan welke ziekte dan ook, vergeleken met een gezonde groep.
de hiv-groep heeft uitvallers als gevolg van sterfte als een direct gevolg van de bijwerkingen van de medicatie (dat geldt voor nagenoeg elke medicatie!). bovendien is er uitval in de hiv groep (ondanks haart) als gevolg van maligniteiten, mn het b-cel non hodgkin lymfoom.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?