Gepijpt worden- transmissiekans-hiv- soa- hiv test na hoeveel weken wachten

  • Kenner

    Nog een keer

    Gepijpt en soa en transmissiekansen

    Allereerst zowel Chlamydia als gonorroe kunnen opgelopen worden door gepijpt te worden. Het komt minder voor maar , deze soa's kunnen ook in de keel/mond zitten. Probleem hierbij is dat de meeste mensen dit niet weten daar er met soa's in de keel er weinig of geen klachten zijn. Dus gepijpt worden is zeker niet veilig voor seksueel overdraagbare aandoeningen (zie herpes, syfilis, LGV?? is nog onduidelijkheid over , wratten, maar dus ook chlamydia en gonorroe!)

    Opgemerkt meeste soa's worden via anale en vaginale seks overgedragen, maar hoeft dus niet te zijn.

    De transmissie kansen van een soa liggen tussen de 30 % (syfilis, herpes) en de 80% (gonorroe) per contact (oraal, vaginaal of anaal)!

    Gepijpt en hiv

    Wat betreft hiv en gepijpt worden zonder condoom.Dit is waarschijnlijk de minst risicovolle vorm van seksueel contact (buiten knuffelen, wederzijdse masturbatie en zoenen waar er geen risico op overdracht is).

    Kans op overdracht (zonder soa en zonder wondjes in de mond)

    De kans op overdracht van een HIV+ mond naar een HIV- negatieve penis wordt geschat (doch opgepast zoiets is zeer moeiilijk te kwantificeren) op 5 op 10.000, dit zonder wondjes of soa's in de mond. Dus een zeer lage kans per contact.

    Wordt je gepijpt door een HIV+ mond met zowel een soa (bv. chlamydia, gonorreo, syfilis, herpes, genitale wratten,… ) of andere wondjes in de mond ( aften, open zweertjes,..vergroot de kans op hiv overdracht met een factor 10 tot 100. Daar er een immense hoeveelheid virus in deze soa (bv een syfiliszweer) zitten.

    De kans ligt dan op 5 op 1000 en 5 op 100 (laatste is wanneer we met etterende zweren in de mond zitten, in etter zit het meeste virus dus niet bloed of sperma)

    Heb je zelf een soa? en je wordt gepijpt door iemand met soa en HIV+ wordt deze kans nogmaal eens vergroot! (nuance: hoeveel is hierbij onduidelijk) Wanneer uw fantasie loopt denk dan ook niet aan kansen van 80 op 100 natuurlijk! Zulke kansen heb je bijna alleen met bloedtranfusie (90 to 100%).

    Belangrijk is ook de viral load en het stadium van de hiv infectie. In een primaire fase van de hiv infectie ( de eerste maanden dat men besmet wordt ) dan gedraagt hiv zich als een echte soa en is superbesmettelijk.

    Om te recapituleren:

    gepijpt worden is zeer laag risico voor hiv tenzij aanwezigheid van soa en wondjes in de mond van de partner.

    tenzij je zelf een soa of een zweer aan de penis hebt.

    tenzij een combinatie van bovenstaande en iemand in de primaire fase van de hiv infectie (deze laatste is pure pech om ziets tegen te komen) maar bestaat net zoals het risico dat op deze moment hoog is.

    Nu testen- wanneer kunnen we testen en wat is de zekerheid?

    Verschillende mogelijkheden en veel verschillende info hierover:

    2 a 3 weken: dna en rna test, wordt bijna nooit gedaan (enkel voor hiv+mensen)

    3 weken: test op antigeen en antistoffen : 50 % zekerheid

    6 weken: test op antigeen en antistoffen : meer dan 90% zekerheid

    12 weken: 95-99% zekerheid

    24 of 6 maand: 100% zekerheid.

    Betrouwbaarheid is er al na 6 weken, tenzij (weer die tenzij) je gecoïnfecteerd bent met bijvoorbeeld hepatitis.Zulke bijkomende infecties vertragen de aanmaak van antistoffen waardoor het beste is 3 maand te wachten.

  • Anoniem

    hoeveel procent betrouwbaarheid heb je na 5weken voor een HIV en antigeen test?

    wil je dit AUB zo snel mogelijk beantwoorden?

    ik heb ook een test na 11 weken laten doe,hoveel is dit betrouwbaar?

    ik maak me dood zorgen ik word echt gek van als ik aan denk dan draait echt alles door me hoofd door stress..

    thnxxx

    groetjesss