angst op hiv-besmetting via wonden op de handen

  • Karolien

    Beste

    Ik zit aan de kassa van een winkel en sinds mijn vriend en ik onlangs een hiv-test hebben laten uitvoeren (beiden negatief) ben ik voor de dood om besmet te raken en hierdoor ongewild mijn vriend te besmetten.

    Vroeger kon ik gewoon met mensen omgaan, maar nu bemoeilijkt dit mijn werk. Ik begin te letten op de handen van de mensen en schrik als ik een open eventueel bloedende wonde zie. Ook het papieren en muntgeld draai ik tien keer om, om te kijken of er zeker geen bloed aanhangt. Ik durf bijna geen deurklink meer vastnemen uit schrik dat er bloed aan zou hangen. Ik weet dat ik overdrijf, maar het begint mijn leven te beheersen. Tijdens de winter heb ik last van kloofjes op mijn handen en ik ben bang om via een onbewaakt moment besmet te raken met het bloed van een klant.

    Drie weken geleden gaf ik kleingeld terug aan een dame en toen ik het in haar handen wou geven, voelde ik haar nagel krabben in mijn handpalm, met een open bloedend wondje als resultaat (momenteel nog altijd niet genezen, het blijft rood). Toen ik het geldbriefje wou wegsteken zag ik dat er bloed op het briefje ging, kan niet van mij zijn vermits de hoeveelheid en nu ben ik voor de dood dat er bloed aan haar nagel zou gehangen hebben en zo in dat wondje op mijn handpalm zou binnendringen. Hoe groot is deze kans?

    Daarnet nog kwam er een vertegenwoordiger en die schudde mij de hand. Zoals hierboven vermeld heb ik last van kloofjes en nu begint mijn fantasie weer op hol te slaan, wat als er eventueel sperma aan zijn hand zou hangen en hij mij een hand heeft en die sperma in een kloofje zou terechtkomen. Hoe groot is deze kans om besmet te worden.

    Dagelijks kun je je situaties inbeelden van hoe je eventueel besmet kan raken. Ik wil het een plaats geven in mijn leven, maar momenteel lukt mij dit niet, te veel verantwoordelijkheidszin waarschijnlijk tegenover mijn vriend.

    Mocht ik met bloed of sperma aan de handen in contact komen, hoe efficiënt is dan je handen wassen met zeep en moet dit onmiddellijk na het contact?

    Dikke merci voor je antwoord!

    Karolien

  • John.

    Hoi karolien.

    Je kunt geen hiv-infectie krijgen op de wijze die jij beschrijft. Het is extreem moeilijk om via de beschadigde huid hiv-infectie op te lopen want (anders dan inwendige slijmvliezen) kent de huid een ander soort afweer, is de bloeddruk een flinke barriere om hiv tegen te houden en is eventueel hiv, blootgesteld aan het buitenmilieu, in korte tijd niet meer virulent. Alleen verse grote open schaafwonden in stevig wrijvingscontact met vers bloed (of sperma) maken risico reeel. Dat scenario kan zich voordoen bij ongelukken, het overkomt je niet in normaal dagelijks handelen.

    Als angst over hiv-infectie je blijft achtervolgen, lees het volgende:

    http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=251&iType=31

    Feel better.

    Groeten John.

  • mirella

    Hoi,met mirella uit dordrecht. herken je verhaal,ben als de dood voor aids. Blijf maar piekeren over vorige week,toen ik bij een vriend was. Hij zat aan zijn geslachtsdeel,en later kreeg ik drinken van hem. Kan ik besmet zijn? Lijkt me haast onwaarschijnlijk,maar de angst blijft. Volgens mij maak ik me druk om niks,maar ben gewoon bezorgd. Het kan volgens mij alleen als je bloed of sperma direct in je lichaam krijgt,en dan moet diegene ook nog h.i.v hebben! Zit gewoon in spanning of ik klachten krijg. Dat is toch niet normaal. Volgens mij heeft hij geen zaadlozing gehad,dus waar maak ik me druk om! Ik zat op de w.c dus weet het eigenlijk niet wat hij gedaan heeft. Maar was maar een paar minuten weg,en ik hoorde hem gewoon praten. Dan heb je geen orgasme denk ik. Ik heb toch geen sex gehad of echte orale sex,ja dan was er echt reden om bang te zijn. Maar in dit geval? Dat er misschien wat sperma op het glas is gekomen? Zou natuurlijk gekund hebben,maar of je daar aids van krijgt? Ze zeggen ook dat sperma buiten het lichaam gauw dood is. Maak ik mij druk om niks,of is het terecht? Wat vinden jullie? Of hij heeft sperma in dat glas gedaan? Ja,dan ga je wel heelver…vind je niet? Op zon idee kom je toch niet? lijkt mij om dat te doen? Denk gewoon dat ik aids heb,is toch niet normaal meer? Wacht maar af…misschien toch een aidstest?

  • Zoe

    Ondanks dat dit een heel oud bericht is, wil ik het weer even ‘heropenen’.

    Vandaag in de winkel waarschijnlijk bloed aan mijn handen gekregen omdat het op een diepvriesproduct leek te zitten. (weet natuurlijk niet zeker of het bloed is).

    Ik had het product uitgebreid vast, maar toen ik het zag, heb ik met een vochtig doekje mijn handen schoongemaakt.

    Normaliter zou ik me niet meteen druk maken, maar ik heb wat sneetjes en kloofjes op mijn (hele droge/exceemachtige) handen. Ik heb thuis meteen gekeken of ik zelf nergens bloedde en naar mijn weten, was dit niet het geval. Wel zijn er wat sneetjes die nog open zijn.

    Loop ik nu een risico?

  • jmi17

    Zag je bloed op jou handen? Dat is al een heel belangrijke vraag om je af te vragen. Als het antwoord nee is, hoef je u geen zorgen te maken.

    Grtz,

    Jmi17 - Bachelor in de verpleegkunde

  • Zoe

    Dat vroeg ik me dus later ook af, dus ik heb eind van de middag het doekje bekeken waarmee ik mijn handen had afgeveegd. Daarop zag ik geen bloed/bloedvegen zitten, maar daarvoor had ik wel al de zak teruggelegd en mijn tas opengemaakt ed.

    Maar het feit dat ik geen bloedvlekjes zag op het doekje, geeft vast wel al aan dat het i.i.g. niet veel bloed was.

    Ik heb wel 100x naar mijn eigen handen gekeken, en volgens mij waren alle sneetjes/kloofjes zover dicht dat het niet bloedde en dan is het goed toch? Of is ook een open huid nog gevaarlijk?

  • jmi17

    Zoe,

    een wonde moet al diep en/of ontstoken zijn om een poort te kunnen zijn voor hiv.

    Ik weet natuurlijk niet wat soort doekje het was, maar ik zou inderdaad ook denken dat je bloedsporen terug kunt zien.

    Kans is dus klein.

    Grtz,

    Jmi17