Ik heb HIV

  • M.

    Hallo mensen,

    Ik heb even een paar dingen.

    Mijn vriend heeft HIV. We hebben 2x onveilige sex gehad, 1x onder de douche en 1x in bad. Nu denken jullie misschien: “Aanklagen” want ik wist het niet, maar het ligt anders. En dat is een heel verhaal, maar dat doe ik niet. Enige tijd geleden heeft hij het mij verteld. Ik reageerde rustig. Een lange tijd gepraat en zijn nog steeds samen. Nu heb ik in mijn nek opgezette lymfen. Een vraag van mij is of er ook klieren in de bal zitten die opgezwollen raken wanneer iemand HIV heeft opgelopen. Duidelijk is mij wel dat er klieren opzetten, dus het zou dus ook kunnen dat er in de bal klieren zitten. Ik ben er stiekem redelijk van overtuigd dat ik HIV heb opgelopen, maar de sex is nog niet lang geleden gebeurd. Ik wacht nog even 2 maandjes af voordat ik een test zal gaan doen. En dat te bedenken…..dat ik nog maar 18 ben. Verdorie, waarom moet mij dit gebeuren denk ik dan. Ik ben ontzettend dom geweest, met de vertrouwde gedachte dat hij eerlijk tegen mij zou zijn en dat ik er vanuit ging dat hij schoon was. Hij is dan wel niet in mij klaargekomen, maar dit risico is alsnog enorm groot (volgens mij.) Hij heeft veel moeite gehad om me dit te vertellen en heeft ook erg nagedacht of hij het voor de tijd had moeten uitmaken. Maar ik móest het weten, vertelde hij. Logisch. Ik blijf bidden en hopen dat ik ernaast zit, maar zoals ik al zei ben ik er van overtuigd dat ik de ziekte ook heb. Ik heb verder geen andere klachten. Behalve de opgezette klieren ben ik verder oke. De rest zal dan nog moeten komen denk ik dan maar. Ik moest even mijn verhaal kwijt. Morgen zal ik het et met hem over hebben. Niet dat ik onze relatie zal verbreken maar ik zal hem wel uitleggen waar ik mee zit. Hij is tenslotte de liefde van mijn leven. Hoe naïf het ook klinkt, uit de mond van een 18-jarige maar jullie kennen mij verder ook niet. Ik en een volwassen persoon die een domme, domme fout heeft gemaakt.

  • Paul

    Ik snap dat het heel moeilijk is voor iemand met HIV-infectie om aan een ander te vertellen wat de feiten zijn.

    Ik snap ook dat dit dus vaak niet meteen gebeurt.

    Wat ik niet snap en onacceptabel vind is dat sommige mensen anderen bewust gevaar laten lopen en ondanks dat deze persoon op de hoogte is van de feiten onveilige handelingen laten gebeuren.

    Seks doe je met z'n tweeën (meestal dan) en je bent beiden verantwoordelijk, maar als er iemand iets verbergt voor de ander en acties onderneemt waardoor de ander gevaar loopt dan vind ik dat crimineel!

    Met alle respect: je bent 18 jaar en hoe goed het ook voelt, reken erop dat het anders kan lopen dan je denkt.

    Als je besmet zou zijn is dit in tegenstelling tot een kalverliefde wel een levenslange verbintenis, met alle hindernissen en moeilijkheden van dien!

    Opgezette klieren zijn overigens geen zuivere indicator voor HIV. Klieren zwellen al op bij een verkoudheid.

    Wacht rustig tot er drie maanden verstreken zijn en doe je test.

    Sterkte!

  • John.

    Hoi M.

    Statistisch gezien is de kans op hiv-infectie na 2 maal onbeschermde sex met een pos. persoon, klein/ zeer klein (maar dus niet afwezig.) Weet je iets van de viral load van je vriend?? Als deze lager is dan 1500 copies/ ml. bloed of nog beter: ondetecteerbaar (< 200 copies) en je vriend heeft geen soa in zijn pisbuis, plus… hij heeft HAART medicatie die doordringt in het uro-genitale traject waardoor zijn sperma/ voorvocht ook nauwelijks hiv bevat, dan zijn kansen op infectie niet/ nauwelijks reeel meer.

    Opgezette lymfeknopen kunnen wijzen op hiv-infectie - echter - het is een non-specifiek syndroom die legio andere oorzaken kan hebben anders dan hiv.

    Bovendien is er bij primaire hiv-infectie de tendens dat lymfeknopen, indien ze op gaan zetten, dat op legio plaatsen in het lichaam gaan doen. Hiv is immers een systemische aandoening - dus door het lichaam heen - en niet lokaal.

    Bottomline om zeker te weten wel/ geen hiv-infectie is echter een hiv-test, waar je zelf ook al op aanstuurt…

    Sterkte.

    Groeten John.

  • M.

    Sowieso bedankt voor de reacties. Ik maak me erg druk en maak mezelf alleen maar helemaal gek door 100x de symptomen te lezen, waardoor je automatisch gaat denken dat je dat ook hebt. Nu heb ik tijden opgezwollen lymfen in mijn liezen, nog voordat ik sex heb gehad. Nu begin ik toch wat bobbels in mijn bal te voelen, en ben vaak moe. Nu denk ik: oh jee, dat zijn symptomen, maar ik ben een sportieve jongen (actief op de dansacademie) dus mijn lichaam is erg moe. Tsjongejonge…ik last jullie weten how het afloopt met de test. Hij heeft me laten weten dat ie met me mee gaat. Over zijn viral load zal ik nog informeren.

    Erg bedankt…zet jullie werk voort!!

  • L.

    Ik vind het dapper dat je het zo uitspuwt, je kijkt er erg nuchter tegenaan en daar ik ik grote respect voor.

    Laat me/ons tegen die tijd weten hoe de test is gegaan! Ik hoop dat er niks met je aan de hand is.

  • peter dhaens

    Hoi lieve jongen,

    Op 19 april had ik seks met een jongen die enkele dagen later vertelt dat hij positief is.

    Ik loop zo nerveus dat ik er ziek van word.

    Deze week laat ik me testen… ik ben bang.

    Toch neem ik het die jongen niet kwalijk, ik ben volwassen en dus moet ik verantwoordelijk zijn voor mezelf…

    Ik vind jouw schrijven echt heel mooi, heel volwassen…

    Sterkte… dat zal ik ook nodig hebben…

    X Peter

  • kris

    Onbeschermd ?

  • rumuz

    Heyy,

    Ben recent te weten gekomen dat ik hiv drager ben, waar en hoe is een groot vraagteken gebleven, waarom dat ik dit moet meemaken is ook pijnlijk, ik dacht altijd mij overkomt niets, totdat de huisarts ff belt voor te zeggen dat je beter effe op consultatie komt, dan weet je al voldoende.

    Ik ben op moment keigezond, voel me goed, er is niets met me aan de hand, maar de angst, de psychologie is vrij zwaar. Ik bekijk het zo, vertrouw niemand, echt niemand, want degene waar je sex mee hebt, anaal of geen anaal maakt niet uit “ ik denk dat ik het oraal heb gekregen” kan zijn dat deze persoon het ook niet van zich weet. Ik heb heel toevallig een test laten doen omdat ik een relatie ben begonnen met een jongen die hepatitis b drager is, en zijn sperma in een heel klein wondje terechtgekomen is in mijn hand. Raar hé?

    Ben wel blij dat ik er vrij vroeg bij ben, er zijn op moment vrij goede medicijnen op de markt “zegt mijn arts” waardoor ik normaal kan functioneren,

    in de hoop en afwachting dat er ooit een cure tegen is. Mijn dromen zijn echt verwaterd, mijn enigste hoop is gewoon gezond blijven, en gewoon kunnen functioneren. Ik schaam me ook wel dat ik dit heb, Kan het aan niemand vertellen,

    c'est la vie

  • Dani

    Triest verhaal zeg.

    Ben je een man of vrouw, hetero of homo.

    Maar ik kan er dus vanuit gaan dat je weleens onbeschermde contacten hebt gehad.

    Wat is je eigen visie over op welke manier je het bent opgelopen en met wie?

  • M

    Ik ben een homo, 18 jaar.

    Of je er vanuit moet gaan of ik onbeschermde contacten heb gehad? Nee. Mijn vriend, mijn eerste vriend waar ik voor het eerst sex mee heb gehad, is HIV positief. Het condoom is gescheurd waardoor we gelijk naar het ziekenhuis zijn gegaan om een PEP-middel aan te vragen. Ik heb voorheen nooit onbeschermd sex gehad en ook met hem kijk ik voortdurend uit. Ik probeer elk risico dat er bestaat te voorkomen, alleen je weet nooit écht zeker of je nou risico loopt of niet. In je mond bijvoorbeeld kunnen er minime wondjes opkomen, die niet eens hoeven te bloeden maar die wel open zijn. Stel je hebt allebei zo'n wondje…? Tsjah, dan kun je er ook niks aan doen. Maar de antwoorden op je vragen staan erbij!