HIV-besmetting door pijpen? Wel klaargekomen in de mond, niet doorgeslikt

  • Angstige vrouw

    Hallo John,

    Op 15 april heb ik de relatie met mijn vriend beeindigd.

    Ik heb hem de maanden erna niet gezien of gesproken, dit leek me beter omdat het nogal gevoelig lag. Ik had de keuze gemaakt dat ik geen toekomst zag voor ons.

    Op zondag 28 juni zijn wij elkaar weer tegengekomen en vanaf dat moment hebben we toch weer contact.

    Tijdens onze relatie had hij tijdens zijn werk in de beveiliging (kerst 2008) een jongen aan zijn arm mee naar buiten getrokken terwijl mijn vriend op dat moment een bloedende snee in zijn vinger had. Ik was over dit voorval zeer ongerust want ik was bang dat mijn vriend op die manier besmet zou kunnen zijn geraakt met HIV.

    Ik heb op dit forum advies gevraagd aan u en ben toen enige tijd gerustgesteld. Bedankt nog daarvoor!

    Door mijn angststoornis ben ik me na lange tijd toch weer ongerust gaan maken en heb ik eind juni gevraagd aan mijn vriend (dus toen wij weer net contact hadden) of hij voor dat voorval toch een HIV-test wilde doen. Hij stemde hiermee in aangezien dit belangrijk was voor mij.

    Op donderdag 16 juli jl. zijn we samen naar de GGD in Den Bosch geweest en heeft hij een HIV-sneltest gedaan, waarvan de uitslag gelukkig negatief was.

    Pas vanaf die dag hebben wij weer orale sex gehad. Geslachtsgemeenschap hebben wij niet gehad want ik was toen het uit was tussen ons gestopt met de pil en moest een maand wachten voordat wij geslachtsgemeenschap konden hebben.

    Ik heb in vier dagen drie keer gepijpt, hij is klaargekomen in mijn mond maar ik heb dit niet doorgeslikt. (Ik heb het de ene keer uitgespuugd in een handdoek, de andere keer in de wasbak en 1 keer is hij klaargekomen op mijn bovenlijf). Zijn voorvocht heb ik natuurlijk wel doorgeslikt. Hij heeft mij verschillende keren gebeft. Een van die keren was op de laatste dag van mijn menstruatie, dus tijdens het beffen kwam af en toe een klein druppeltje bloed mee (dit was echt minimaal).

    Mijn vriend heeft een week later verteld dat hij in de periode dat het uit was tussen ons onveilige sex heeft gehad met 2 verschillende vrouwen. Ik schrok natuurlijk enorm, ten eerste had ik dit niet verwacht en ten tweede betekende dit dat zijn HIV-test van 16 juli niet betrouwbaar was. We hebben enorme ruzie gehad en vanaf het moment dat ik het hoorde heb ik enorme buikpijn, diarree en misselijkheid gehad (heb last van een spastische darm). Vier dagen lang heb ik van de stress diarree gehad en had ik zeer gespannen spieren en buikpijn. Mijn buik voelt nu iets beter, maar heb nu last van een druk op mijn voorhoofd en pijn in mijn nek, schouders rug en bovenarmen. Ook voel ik dat mijn spieren in mijn handen zeer gespannen zijn. Als ik denk aan feit dat hij mij niet meteen eerlijk heeft verteld dat hij risico heeft gelopen krijg ik het warm (soort opvliegers).

    Ik heb geen last van koorts of huiduitslag maar voel mij niet fit en heel leeg. Ik maak me erg veel zorgen. Ik heb de laatste nachten zeer weinig geslapen door de uren die mijn vriend en ik aan de telefoon hebben gezeten.

    Even de volgende zaken op een rij:

    - Met de eerste vrouw heeft hij twee keer sex gehad, en met de tweede vrouw heeft hij ook twee keer sex gehad.

    - De laatste keer sex met de eerste vrouw was eind mei. Is de HIV-test van 16 juli daarmee (zo goed als) betrouwbaar?

    - De laatste keer sex met de tweede vrouw was 21 juni. Deze vrouw lag al een half jaar in scheiding met haar man en zij hadden samen drie kinderen. De man en de vrouw hadden al geruime tijd geen sex meer met elkaar, zo vertelde de vrouw aan mijn vriend. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre die vrouw de waarheid spreekt, want ik ken haar niet. De HIV-test van 16 juli is voor dit laatste contact waarschijnlijk niet betrouwbaar genoeg (er zit dan 3,5 tussen het laatste contact en de test).

    Hoewel mijn vriend vrijgezel was ben ik van mening dat hij eerder had moeten zeggen dat hij onveilige sex had gehad toen het uit was. Hij geeft mij hierin gelijk en was bang dat ik het niet zou accepteren dat hij sex had gehad ondanks dat het uit was.

    Ik hoeverre heb ik risico gelopen bij het pijpen van mijn vriend? En in hoeverre heb ik risico gelopen dat hij mij heeft gebeft?

    Ik kamp al ruim een jaar met chronische stress door een angststoornis in combinatie met mijn studie. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik geen goed afweersysteem heb. Wondjes genezen niet zo snel als vroeger, ik ben vaak moe etc. Loop ik hierdoor een verhoogd risico toen ik mijn vriend heb gepijpt?

    Ik hoop echt dat u de moeite neemt om het te lezen want ik maak me heel veel zorgen. Ben ook bang dat de klachten die ik nu heb (vandaag precies 2 weken na het laatste seksuele (orale) contact dat ik heb gehad met mijn vriend) te maken hebben met een HIV-infectie.

    Wilt u a.u.b. kritisch naar mijn verhaal kijken en uw mening geven. Dank u wel!

    Groetjes,

    Een angstige vrouw

  • hendrik

    Het risico op een hiv besmetting wanneer je iemand pijpt is sowieso kleiner dan vaginale penetratie zonder condoom.

    Een hiv sneltest geeft pas een voor 95% betrouwbaar resultaat 6 weken na risicocontact.

    Als je vroeger een betrouwbaar resultaat wil kan je voor een gecombineerde test kiezen (antistoffen en antigenen).

    Dit is een test die van 4 weken een goed resultaat geeft. Je moet dan wel een week wachten op de resultaten.

    Diaree is geen primair symptoom van HIV. Dat is pas een symptoom jaren na infectie met het virus.

    Stress is een veelvoorkomende oorzaak van maagspasme, net als de andere symptomen die je beschrijft.

    Hendrik

  • Angstige vrouw

    Hallo Hendrik,

    Bedankt voor uw antwoord.

    Is zo'n gecombineerde test ook beschikbaar bij de huisarts? Of moet mijn vriend daarvoor naar de GGD? En welke GGD biedt deze mogelijkheid of biedt iedere GGD deze mogelijkheid?

    Ik maak me ook druk over de gespannen spieren in mijn lijf en de spierpijn die ik (daardoor?) voel. Met name mijn schouderbladen, rug, nek, voorhoofd, armen en vingers zijn pijnlijk. Ik heb steeds het gevoel dat ik ze moet strekken. Mijn spieren zijn niet stijf, maar voelen eerder “lam” aan.

    Bovendien maak ik me ook zorgen over die opvliegers. Dit gebeurt ongeveer 1 keer per uur. Ik krijg het dan opeens heel warm, dit zakt na 5 tot 10 seconden weer weg. En heel af en toe heb ik juist kippenvel. Deze opvliegers/kippenvel zijn gisteren begonnen (vandaag is het voor mij precies twee weken geleden na het laatste risico contact).

    Ik heb nou ook het idee dat ik mijn keel heel lichtjes begin te voelen. Het doet geen pijn, maar heb net het gevoel alsof mijn keel iets droger voelt dan anders.

    Zijn dit symptomen van een acute HIV-infectie of ben ik mezelf gek aan het maken?

    Bij voorbaat dank voor de moeite voor het beantwoorden van mijn vraag.

    Groeten,

    Een angstige vrouw

  • hendrik

    De klassieke test is een Elisa test. Deze kan je doen vanaf 6 weken.

    Een gecombineerde test wordt niet door elke kliniek of labo aangeboden.

    Je informeert je hier best even voor.

    Een gecombineerde test kan iets vroeger gedaan worden omdat deze ook op virusdeeltjes test.

    Het lichaam begint pas vanaf 2 weken na infectie antistoffen aan te maken. Dit noemt men de seroconversie.

    De symptomen van een acute HIV infectie worden door deze seroconversie veroorzaakt.

    Je lichaam gaat immers zwaar ten aanval tegen deze virusdeeltjes.

    Seroconversie vindt plaats tussen 2-6 weken na infectie contact. Slechts hoogst uitzonderlijk vroeger.

    De eerste 2 weken na infectie kan je dus geen symptomen hebben.

    De door jou beschreven symptomen zijn niet HIV gerelateerd en atypisch.

    Door je angst begin je zelf symptomen te voel en zelfs in te beelden.

    Probeer jezelf vooral niet zelf op HIV te diagnostiseren. Raadpleeg een arts daarvoor.

    Met vragen kan je ook altijd terecht bij de infolijn vanSOAIDS.nl

    Hendrik

  • jandemandiealleskan

    waarom meld je niet hoe de uitslag was?

    dat vind ik zo aso

  • wim

    Als een met HIV besmette vrouw mij pijpt , kan ik dan HIV krijgen?

  • jmi17

    Wim,

    indien die vrouw geen overvloedige hoeveelheid bloed, wondvocht of etter (of wat dan ook dat besmettelijk is) in de mond heeft, moet je hier niet bang voor zijn.

    Grtz,

    jmi17

  • wim

    Als een met HIV besmette vrouw mij( een man) pijpt, loop ik dan gevaar op HIV besmetting?