Kans op HIV na (onveilige) anale sex

  • Man(25)

    Dag,

    Ik heb een maand geleden anale sex gehad met een andere man, als ontvangende partij. Het contact zonder condoom duurde maar ongeveer 40 seconden.

    13 dagen daarna kreeg ik opeens een hoge koorts (40 graden) en een keelpijn, verder geen last van uitslag of opgezette lymfeklieren. De koorts en keelpijn duurde slechts 5 dagen. Moet wel erbij zeggen dat ik de dag ervoor (dus voor de koorts) met weinig kleding lang aan het fietsen was en heel erg aan het zweten was, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Maar omdat ik ook keelpijn had en geen verkoudheid maak ik mij flink zorgen.

    De man met wie ik seks had beweerde dat hij een half jaar HIV negatief was getest en dat hij zeker wist dat hij HIV vrij was. Hij is besneden.

    Maar ik maak me nu echt zorgen omdat hij niet meer reageert op smsjes en met bellen neemt ie niet op. Ik zal in ieder geval nooit meer onveilige seks hebben.

    Alvast bedankt.

    Anonieme man

  • Man(25)

    Oh, en hij beweerde ook dat het zijn aller eerste keer met een man was, wat ik wel geloofde omdat hij aan het twijfelen was of hij seks met mij wilde hebben. Het was zeg maar een grote drempel voor hem. Hij had het 1 keer onveilig met een shemale gedaan, maar nog nooit met een man. Maar ik vraag mij of hoe veel je iemand op zijn woord kan vertrouwen? En hoe groot daadwerkelijk de kans is, omdat hij ook besneden was (wat HIV overdracht reduceert). Maar het is en blijft anaal, wat volgens veel internet artikelen de grootste HIV overdrachtsgevaar is. Dus vandaar mijn grote zorgen.

    En ja ik weet het. Echt waanzinning stom van mij, hoe haal je het in vredesnaam in je kop om Russisch roulette te spelen met je eigen leven. Ik heb eigenlijk al geaccepteerd dat ik HIV heb, om mezelf een beetje gerust te stellen, maar eigenlijk is dat maar een nepgevoel, want ik voel me nog steeds k*t. Over 4 weken laat ik mij testen.

    Ik heb dat John (of andere deskundigen) kunnen inschatten hoe groot ongeveer het risico is in mijn geval?

  • hendrikd

    Het contact dat je beschrijft is onveilig. Bovendien heb je als ontvanger een verhoogd risico.

    Keelpijn en koorts zijn symptomen van een primaire hiv infectie.

    Echter ook van vele andere banake ziektes als griep, verkoudheid, …

    Je onveilige contact hoeft ook niet meteen te betekenen dat je HIV hebt opgelopen.

    Je partner is niet persé HIV geinfecteerd.

    Voor de zekerheid raad ik je aan om na 6 weken toch een eerste HIV test te ondergaan.

    Wanneer deze negatief is, is dat reeds zéér hoopgeven.

    Na 3 maanden een tweede test kan het volledig uitsluiten.

    Wanneer de twijfel toeslaat biedt enkel een test soelaas.

    En met een beetje gelukt ook een grote opluchting.

    Hou ons op de hoogte hoe het verder gaat.

    Groeten

    Hendrik

  • hendrikd

    Voor een risico inschatting neem je best contact op met een art.

    Voor verdere vragen of het risico dat je gelopen hebt kan je ook anoniem contact opnemen met SOAIDS.nl

  • Man(25)

    Bedankt voor je antwoord.

    Kans is inderdaad reëel. Ik zit er aan te denken om deze week een HIV-test te laten afnemen, echter dat is dan 5 weken na het onveilige contact. Wat is dan de nauwkeurigheid van zo'n test, gemeten in percentage? Of toch minimaal 6 weken wachten?

    En vele websites vermelden (o.a. Wikipedia) dat kans op HIV via ontvangende anale sex “slechts” 5 op 1000 is. Klopt dat ongeveer? Link: http://en.wikipedia.org/wiki/HIV

    En mijn symptomen duurde maar 5 dagen terwijl de meeste bronnen vermelden dat de symptomen meestal 2 weken aanhouden. Of zegt dat niets?

    Bedankt.

  • Man(25)

    Ik heb straks afspraakje voor HIV sneltest. Ik weet dat het te vroeg is, maar ik moet gewoon een klein beetje meer zekerheid hebben.

    heb wel zweethandjes zeg.

    DESC in R'dam is trouwens echt een aanrader, heel erg relaxte en huiselijke sfeer (lijkt totaal niet op een GGD of ziekenhuis). Binnen 15min. uitslag, kost je wel 35euro. Helaas ben ik er nu al te vaak geweest….

  • hendrikd

    6 weken is reeds voor 95% betrouwbaar.

    slecht bij een zeer kleine groep is een test dan nog vals-negatief.

    wanneer je 2 weken na de symptomen een test laat doen en deze is negatief dan werden de symptomen niet door hiv veroorzaakt.

    de symptomen zijn namelijk het begin van de seroconversie waarbij antistoffen worden aangemaakt in het lichaam.

    2 weken nadien zijn er al zo veel antistoffen in het lichaam dat een test uitsluitsel kan bieden.

    veel succes met je test, ik duim in ieder geval voor een grote opluchting bij de uitslag.

    hou ons op de hoogte hoe het ging.

    groeten

    hendrik

  • Man(25)

    Bedankt voor je reacties, hendrikd

    Getest, en uitslag is negatief! Maar ik vraag mij af wat voor waarde deze test heeft als het na 4,5 week geleden was na het onveilige contact? Om precies te zijn was het 32 dagen geleden, dus niet eens 5 weken bedenk ik me nu.

    Kan ik nu wat meer opgelucht zijn, of houd ik mijzelf gewoon voor de gek? Is de kans groot dat ik alsnog positief test bijv. een maand later?

    Alvast bedankt.

  • hendrikd

    Ben heel blij voor je met het goede nieuws

    Uit je beschrijving leid ik af dat je 2 weken na het risico contact koorts en keelpijn kreeg.

    vervolgens heb je nu deze test 2,5 weken na het begin van deze symptomen gedaan.

    de test was negatief, bijgevolg hebben de symptomen niet met een primaire hiv infectie te maken.

    wanneer symptomen van een primaire hiv infectie optreden is dit het begin van de seroconversie.

    de symptomen worden veroorzaak door je lichaam die het virus opmerkt en hierop hevig reageert en antistoffen begint aan te maken.

    2 weken na het begin van de seroconversie zijn er reeds voldoende antistoffen aangemaakt om opgemerkt te worden door een hiv test.

    voor je gemoedrust doe je best nog een tweede test over enkele weken.

    dan kan je wellicht dit hoofdstuk met een gerust hart afsluiten.

    groeten

    hendrik

  • Vrouw1234

    Dag, ik heb vorige week donderdag onveilige anale seks gehad toen ik op vakantie was

    Dit duurde kort maar ik ben nu doodsbang voor een soa of hiv!!!

    Hoe groot is die kans?? Ik ga maandag bellen met de huisarts voor een soa test denk ik