Stom? Of niet gevaarlijk?

• Stout gedaan

Dear John,

In alle geilheid heb ik mij vanavond laten verwennen door

een jongen. We hebben de uiteindelijke anale sex WEL met condoom

gedaan maar… Toen ik de positie hondjes aannam stond de “verwenner”

achter mij. Hij heeft mij getrokken en terwijl hij dat deed ging hij zijn piemel tegen mijn sterretje

aan duwen. (Niet geforceerd maar gewoon er tegen aan geduwd) Dus hij is niet met zijn piemel naar

binnen gedrongen. Hij duwde er gewoon tegen aan en hij veegde en smeerde zeg maar zijn

voorvocht tegen mijn anus aan. Nu vraag ik mij af, kan je hierdoor hiv oplopen?

Een wanhopige man.

• John.

Hoi Stout gedaan,

Wat je beschrijft, piemel tegen anus aanwrijven (zonder penetratie) terwijl voorvocht kan vrijkomen, is geen reeel risico voor hiv-infectie.

Met ‘geen reeel’ bedoel ik dat risico in omstandigheden van een intacte huid van de anus afwezig is. Als er wel sprake is van enig trauma (frissuren, soa, aambeien, etc.) moet van een zeer minimaal risico worden uitgegaan.

Groeten John.

• pim

John spreekt van een zeer minimaal risico, maar als de viral load van de ‘wrijver’ hoog was of hij een soa had; is dan het risisco ook zeer minimaal of is er dan een veel groter risico?

• jmi17

Pim,

dan is het risico gewoon iets groter, voldoende om je te laten testen 3 maanden na het contact.

Uiteraard ook een soa test ten vroegste 10 dagen na het contact en op 3 maanden nog eens een test op syfilis en hepatitis B.

Zo nodig (indien je afwisselende contacten hebt, homoseksuele contacten hebt, contacten met een prostituée of als je een risicoberoep uitoefent bvb een medische job,…) is een vaccinatie voor hepatitis B ook nodig. Wel pas na de test. Uiteraard ook safe houden.

Jmi17

• John.

Hoi pim.

De viral load van voorvocht is doorgaans zeer laag of zeer veel lager in vergelijking met bloed. Maar kritisch genomen kan deze wel eens fors hoger zijn dan de normale veel lagere waarden van voorvocht. Het is dan niet het voorvocht zelf maar door ontstekings exsudaat van bijvoorbeeld een soa, welke dan met het voorvocht ‘mee lift’ naar buiten. Heeft dit invloed op mijn eerdere antwoord ‘geen reeel risico’? Nope!

De huid aan de buitenkant van de anus kan geen hiv doorlaten (wat drastisch anders wordt voorbij de kringspier) maar kleine wondjes en andere beschadigingen wel. Nog steeds is er gaan sprake van een serieus risco. Het risico is hooguit zeer minimaal want het is heeeel moeilijk om via een erg klein wondje aan de huid (ook de huid van buitenkant anus) genoeg hiv binnen te laten voor infectie. ANDERS wordt het als wondjes ontstoken zijn Een ontsteking(kje) kan ook een soa in of aan de anus inhouden. Hoe dan ook, bij een ontsteking is er sprake van open trauma, is de weefselstructuur verstoord, is de doorbloeding sterk toegenomen, en hebben grote hoeveelheden afweercellen zich verzameld om de microben in de ontstekingshaard te bestrijden. Onder deze geactiveerde afweercellen bevinden zich vele immuuncellen die geinfecteerd kunnen worden door hiv en zodoende voor transmissie kunnen zorgen. Maar ook de langerhanscellen in het weefsel kunnen door een soa in hun functie DRASTISCH veranderen van het stuk maken van hiv-virussen tot het opnemen van hiv-virussen waarna de langerhanscellen deze transporteren naar het lymfesysteem waar hiv zijn favoriete targetcellen vindt. Een ontsteking IN COMBINATIE met veel vers voorvocht IN COMBINATIE met aanhoudende druk/ wrijving kan dus wel een risico triggeren.

Groeten John.