Info gevraagd over HIV symptomen

  • Cross

    Nou leest men overal dat een van hiv symptomen keelpijn is. Waarom keelpijn? Waarom zorgt HIV voor keelpijn? En aan wat voor keelpijn moet men denken? Je hebt soms een geirriteerde keel.. Of een soort branderig keel. Of of.. Bedoeld men met HIV Keelpijn amandelen pijn?

    En dan spreken ze van Diaree.. Hoelange diaree? Een week? Of 2 kiertjes?

    En dan Nekpijn.. Waarom Nekpijn? Is dat spierpijn bij de physio therapie weg te krijgen? of is het dan een soort ontstekingpijn?

  • John.

    Hoi Cross.

    Indien symptomen voorkomen in het begin stadium van hiv-infectie (primaire hiv-infectie, symptomen: Acuut Retroviraal Syndroom) dan valt er het volgende over te zeggen.

    - Niet iedereen krijgt symptomen, de meeste nieuw-geinfecteerden wel (75 - 95%.)

    - De symptomen kunnen varieeren van mild tot heftig.

    - Als symptomen optreden, treden ze meestal op na 2 - 4 weken. Tot paar weken later kan ook nog, paar dagen eerder ook.

    - Symptomen houden meerdere dagen aan, meestal een week of enkele weken en kunnen wat fluctueren.

    - De symptomen hoeven niet allemaal op het zelfde moment te beginnen, maar dit kan wel.

    - De symptomen die kunnen voorkomen, kunnen deel uit maken van legio andere aandoeningen en zijn dus NIET specifiek voor hiv(!)

    - Koorts komt het meest voor, en vaak is deze koorts duidelijk voelbaar (en meetbaar.)

    - Op de 2e en 3e plaats komen voor: lymfadenopathie (opgezette lymfeknopen op meerder plaatsen) en een maculo-papulaire huiduitstag, meestal op de borst.

    - Andere symptomen kunnen voorkomen, waaronder keelpijn, diarree, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn, nachtelijk zweten en de lijst is langer en langer…

    - De symptomen gaan vanzelf weer weg, ze zijn geen teken van aids, welk syndroom zich meestal na jaren (3 - 15 jaar, gemiddeld na 8 jaar) ontwikkelt.

    - Aan de hand van symptomen, evenals bij het ontbreken van symptomen(!) kan NIET worden afgelezen of iemand wel of geen hiv-infectie heeft(!)

    - Als ARS-symptomen (hiv) langer dan 14 dagen duren, zal een hiv-test bijna altijd pos. reageren. Zo niet, is bijna zeker dat ze niets van doen hebben met hiv.

    Groet, John.

  • cross

    Ok.. Je hebt het over acute hiv infectie.. Primaire hiv infectie heeft toch dezelfde klachten? Of zit ik er helemaal naast JOhn?

    En mijn vraag was trouwens over waarom keel pijn? Wat voor keelpijn? Waarom spierpijn? Lees mijn verhaal aub.

  • John

    Hoi cross,

    Waarom keelpijn, waarom spierpijn? Bij een acute hiv-infectie wordt het afweersysteem geactiveerd door het hiv-virus. Het is met name het geactiveerde afweersysteem dat ARS klachten veroorzaakt (niet het hiv zelf.) Hierbij worden cytokines en chemokines aangemaakt en stijgen de CD8 lymfocyten (chemo-tactische detectorcellen die het hiv opsporen en ‘aanmelden’) en meerdere processen vinden plaats welke klachten kunnen veroorzaken. De strijd tegen hiv (waarbij antilichamen worden gemaakt door B-lymfocyten) maakt bovendien dat het afweersysteem minder krachtig kan optreden tegen andere microben. Daarom zien we bijvoorbeeld ook eerder ontstekingen en schimmelinfecties in de mond of andere plaatsen.

    Groeten John.

  • Ricardo

    hoi John,

    ik heb een vraag. Na een hoog risico (anaal insertief ongeveer 5 minuten) onveilige seksuele contact had ik al na 8 dagen een schimmelinfectie bij mij balzak. Ik had geen andere “hiv symptomen”

    Deze is inmiddels behandeld met een zalfje. Het is al weg. Is dit een symptoom van acute hiv?

    Na twee weken van risico contact, HIV test was negatief (toen had ik dus al die schimmelinfectie). Ook de chlamydia en gonorroe waren negatief. Gelukkig.

    Tevens heb ik een klein cirkelvormige rode huiduitslag net onder mijn bovenarm.

    Het is ongeveer 1 cm. Maar dat was niet tegelijk met andere “hiv symptomen”, dus geen koorts of diaree.

    Ik word helemaal gek. Ik ben kapot. Al vier weken lang, is zelfs de kleinste scheet voor mij een symptoom voor hiv :(. Dit is een kwelling die ik mezelf heb aangedaan. Als ik veilig hieruit kom, dan moet ik anderen bang maken over de gevaren van HIV. Mensen snappen niet dat één keer risico al genoeg is.Ik nu door deze uitermate nare ervaring wel en hopelijk kom ik er zonder kleerscheuren vanaf.

    Verder heb ik in die vier weken geen koorts gehad. Geen diarree (ja 1 keer maar dat was door denk ik valeriaan en was snel over (de dag erna)).

    En ik voel me prima eigenlijk. Top gezond, maar wel zwaar gestresst. Graag hoop ik op een reactie van je.

  • John.

    Hoi Ricardo.

    Deze is inmiddels behandeld met een zalfje. Het is al weg. Is dit een symptoom van acute hiv?

    >>> Nee, je schimmelinfectie is geen symptoom van een acute hiv-infectie.

    Na twee weken van risico contact, HIV test was negatief (toen had ik dus al die schimmelinfectie). Ook de chlamydia en gonorroe waren negatief. Gelukkig.

    >>> Mooi dat er geen soa zijn gevonden! Soa zijn springplanken voor hiv-infectie en zouden je risico (veel) hoger hebben gemaakt. Ook het feit dat je ‘top’ was maakt je risico -statistisch gezien - lager (dan ‘bottom.’) Dit zijn 2 risico beperkende factoren, maar risico blijft wel aanwezig(!)

    Helaas is een hiv-test na 2 weken risico-contact niets zeggend over dat contact (wel over het tijdperk langer dan 2 maanden voor de test.) Een hiv-antibody test wordt pas na 6 weken hoogbetrouwbaar en een neg. uitslag (geen hiv) is pas altijd juist als de test 12 weken of later na dato laatste risico is gedaan.

    Tevens heb ik een klein cirkelvormige rode huiduitslag net onder mijn bovenarm.

    >>> Zou een ringworm infectie kunnen zijn (is een soort - vrij onschuldige - schimmelinfectie.) Check met je huisarts. Als de kring groter wordt en de huid daarbinnen verbleekt, is ook de ziekte van Lyme mogelijk. Dit vraagt zeker wel aandacht! Houd het dus wel in de gaten!

    Groeten John.

  • Ricardo

    Hoi John,

    bedankt voor je antwoorden, ik waardeer het echt heel erg. Enorm bedankt.

    De cirkelvormige rode huiduitslag net onder mijn bovenarm is ongeveer na 3 dagen alweer helemaal weg. Ik weet niet wat het was. Het was ongeveer iets kleiner dan 1 cm groot. Hij is verder niet groter geworden.

    Verder heb ik sinds een paar dagen muskitoachtige uitslag op mijn huid gehad aan de zijkanten van mijn buik. Echt heel raar. Ze lijken op muskitobeten, maar het zou ook best eens bed bug beten kunnen zijn. Is dit typisch voor HIV?

    Verder heb ik geen koorts, geen diarree, ik voel me wel oke. Zware stress, dat wel.

  • Ricardo

    Ik had uiteindelijk niks. Dat bleek uit een test na drie maanden.

  • johan

    mij vraag is ik heb onveilig sex gehad met een meid na 8 week test was negative maar kan iemand mij vertellen als je risico loopt je krijg toch klachten diaree hoog koorts griep aanslag op je huid ik heb het niet kan iemand mij vertellen test na 8 week betruwbaar is of niet

  • Martijn

    Na 8 weken negatief testen is al bijna 100% zeker geen hiv (99,9999 etc).

    Testen zijn tegenwoordig erg goed.

    Zeer waarschijnlijk zijn je klachten van iets anders dan hiv.

    Martijn