Hallo John,
Ik heb een vraag rond hiv besmetting. Een 4-tal weken terug heb ik een losstaand seksueel contact gehad met een andere man. We hebben niet geneukt maar hij heeft mij wel gevingerd, zonder dat ik kon zien of zijn handen vrij waren van bloed of sperma. Een 8-tal dagen later heb ik een zware verkoudheid (verstopte neus en nadien zware lopende neus, lichte keelpijn etc) ontwikkeld met 1 dag lichte verhoging. Ik heb toen onmiddellijk contact opgenomen met mijn dokter aangezien ik heel snel panikeer in zulke situaties. Die heeft mij gerustgesteld dat dit zeker geen hiv infectie kan zijn. Hij vond het ook niet nodig om een test te ondergaan aangezien er in mijn gezin nog mensen met een verkoudheid rondliepen.
Ik heb het voorval achter mij kunnen laten maar de laatste dagen slaat de paniek mij weer rond het hart. Stel dat de dokter zich toch vergist heeft etc. Ik ben dan nog eens gaan kijken op internet en zoals je kan verwachten, er staat zoveel “tegenstrijdige” informatie op over symptomen bij een hiv infectie, begin ik weer enorm te twijfelen. Men spreekt altijd van“cold-like” symptoms bij een acute hiv infectie. Is een verkoudheid dan een symptoom ervan of niet? Mij lijkt het eerder dat er meestal een matige tot zware griep plaatsvindt na een infectie.
Misschien kan je veel mensen helpen met het antwoorden op deze vraag. Is een verkoudheid een mogelijk symptoom van een infectie?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gert