Prikaccident

• Lenny

Hallo, ik heb van de week een prikaccident gehad. Ik spoot insuline in de buik van een client. Deze client bloedde een beetje. Nu wil ik het naaldje eraf draaien en pats in mijn vinger. Het bloedde ook. Kan ik hierdoor nu hiv opgelopen hebben? Gr. Lenny

• Martijn

Als er vers bloed aan de naald zat van de patient, en je hebt jezelf daarmee geprikt

heb je wel een klein risico gelopen ja.

Maar de kans dat je op zo'n manier besmet zou raken is klein. En natuurlijk is het al onwaarschijnlijk dat de patient hiv zou hebben.

Martijn

• interieurverzogster

Beste ontvanger

Ik werk als interieurverzorgester in de ok van een prive kliniek,ik ben ingeend tegen hepatitis A en B

tijdens opruimen van vuilniszakken heb ik een prikaccident

in mijn been gekregen het heeft gebloed.

loop ik het risico om besmet te worden door hiv?

Met vriendelijke groet

interieurverzorgster

• Monique

Zulke incidenten moet je altijd melden op je werk, die hebben een protocol dat gevolgd moet worden. Daar staat onder andere in of je een pep-kuur moet krijgen of niet en of de patient van wie de naald afkomstig was getest moet worden.

• Nick

Ik had laatst bloed aan me vingers gekregen van een voorwerp dat op de grond lag (het ging om een kloddertje op een houten balkje. Ik zag verder niemand in de buurt, dus neem aan dat het al een aantal minuten daar lag. Ik heb wel wat kloofjes in me vingers en tpv me nagel is het een beetje onstoken (onsteking is wel dicht) van me werk als bouwvakker. Maar open wonden heb ik niet. Loop ik hierdoor een risico?

• Nick

Niemand!??????!

• jmi17

Nick,

bloed op intacte huid is ongevaarlijk, een droog kloofje is dat ook.

Jmi17