Hoi iedereen,
Allereerst, de reden waarom ik dit schrijf is om mensen hopelijk gerust te kunnen stellen!
Het eerste wat me opvalt na het lezen van dit prikboord (en ook andere forums) is de, grotendeels, onnodige paniek die ontstaat om de meeste simpele gevallen waarbij het niet nodig is. ‘Help, ik heb gezoend met een prostituee, krijg ik nu AIDS??’ of ‘Ik heb een vrouw gevingerd zonder condoom met een wondje op mijn vinger.. ga ik nu dood?’
Men krijgt zelfs de symptomen van AIDS door alles wat ze zich in hun hoofd halen..!!
Mijn verhaal:
Afgelopen week heb ik (gezonde jonge man) tijdens anale sex met een Nederlandse vrouwelijke prostituee te maken gehad met een gescheurde condoom, waarbij mijn penis gedurende hooguit drie minuten is blootgesteld. Ik heb verder geen wonden op mijn penis of iets dergelijks en het was geen ruwe sex. Even voor de duidelijkheid, ik heb zelden betaalde sex, heb nog nooit een SOA gehad en de ‘normale’ sex die ik heb is meestal veilig (tenzij ik een relatie heb heb).
Uiteraard ben ik me zeer bewust van de een reële kans op een HIV-overdracht. Maargoed.. wat gebeurd is, is gebeurd en we kunnen er nu niets aan veranderen. Ik zat nog te twijfelen om mijn penis eraf te hakken om te voorkomen dat een eventueel virus de rest van mijn lichaam kan betreden. Alleen voor de 0.0063 procent kans dat ik daadwerkelijk het virus heb opgelopen, laat ik hem er liever aan hangen!
Ik heb in de tussentijd aardig wat internationale wetenschappelijke artikelen geraadpleegd. Zo kom ik ook aan het percentage hierboven, namelijk de kans op HIV-besmetting tijdens eenmalig anale sex met een HIV-besmette vrouw (0.63 procent) maal de kans dat de vrouwelijke prostituee in NL ook daadwerkelijk het virus draagt (rond de 1 procent). Dit komt slechts uit 1 studie, maar als ik meerdere studies naast elkaar leg, dan wordt de kans niet heel veel groter/kleiner. Daarnaast rekening houdende met andere kansvergrotende factoren zou de kans alsnog enorm klein zijn.
Dit wordt trouwens ook bevestigd door deskundigen die ik heb geraadpleegd bij verschillende instanties, die mij vertelden dat het wel heel uitzonderlijk moet zijn wil je hierdoor besmet zijn geraakt. Het zou overigens weleens goed zijn als er, in plaats van veel bangmakerij, een objectief licht wordt geworpen op de uitkomsten van internationale wetenschappelijke studies die zijn uitgevoerd.
Kort samengevat: Alleen een test kan uitwijzen of ik hierdoor wel of niet besmet ben geraakt, maar om nou te stressen (zoals ik veel lees op dit forum) op basis van zulke kleine kansen over de vraag of wel of geen AIDS gaat soms te ver. Ik hoop dat de mensen die dit lezen en in een soortgelijke situatie zitten hetzelfde denken. Indien er behoefte aan is, kan ik een paar wetenschappelijke artikelen hier kort uiteenzetten.
Cheers! En reacties zijn welkom