Hoe angst over HIV symptomen kan veroorzaken

  • Hans

    Beste mensen,

    Zit jij op dit moment zó in de stress over een mogelijke HIV-infectie dat je dagelijkse leven hier drastisch onder te lijden heeft? Heb je daarbij ook nog last van allerlei symptomen? Dan is dit bericht misschien interessant voor jou. De symptomen hoeven namelijk niet automatisch te betekenen dat je ook écht HIV hebt. Laat je testen, dan weet je het pas. Symptomen zeggen niets, echt niet!!!

    Hierbij wil ik graag het volgende onderwerp onder de aandacht brengen. Misschien is het al eerder genoemd op dit forum, maar ik ben het niet als zodanig tegengekomen. Ik schrijf dit omdat ik net zelf drie maanden van waanzinnige stress en angst achter de rug heb, omdat ik bang was (en eigenlijk vrijwel overtuigd) dat ik een HIV-infectie had opgelopen. Zeker niet iedereen zal zich hierin herkennen, maar gezien de vele posts over vage symptomen en klachten moeten er op dit forum vast meer mensen zijn die een dergelijke stress-tijd doormaken (of door hebben gemaakt). Daarom lijkt het me goed om wat te vertellen over het thema aids-fobie, hiv-angst, of hoe je het ook wil noemen. Daarmee wil ik het met name hebben over de uitwerking van stress en angst op je lichaam, over hoe de angst voor HIV-symptomen je precies die symptomen bezorgt waar je juist zo bang voor was.

    In de periode van onzekerheid, de drie maanden na het risicocontact, heb ik naarstig gezocht naar een verklaring voor al de symptomen die ik vooral gedurende de eerste acht weken na van deze periode kreeg. Ik heb veel gegoogled, dit had ik absoluut niet moeten doen, als je erg bang bent voor een HIV-infectie dan begrijp je vast waarom. Ik had een groot aantal klachten, waarvan ik er wel een aantal kon plaatsen als aan stress gerelateerd, maar ook een aantal die me de stuipen op het lijf hebben gejaagd. In het Nederlands is er weinig tot niets gepubliceerd over dit onderwerp. In het Engels eigenlijk ook niet. In het Duits daarentegen zijn een aantal zeer interessante artikelen gepubliceerd over het fenomeen ‘HIV-fobie’(die ik helaas pas heb gelezen toen ik al herhaaldelijk negatief was getest) en ik weet zeker dat veel bezoekers van deze website zich er in zullen herkennen.

    Nu de symptomen die ik heb gehad en ten onrechte in verband heb gebracht met HIV.

    Nachtzweten. Als je op Google zoekt naar de term ‘nachtzweten’, dan wordt deze door de autosuggestie al automatisch aangevuld met ‘HIV’. Als je op dit moment zorgen maakt over een eventuele infectie, je krijgt last van nachtzweten en je gaat dit opzoeken op Google (iets wat je absoluut niet zou moeten doen, dit versterkt de angst alleen maar), is de kans groot dat je uitkomt bij HIV of kanker. Dat angst en stress een hele belangrijke trigger kan zijn voor dit ongemak, wordt op geen enkele betrouwbare Nederlandse of Engelstalige medische website vermeld. Het is echter wel degelijk zo dat een hoge mate van stress dit uit kan lokken, zie ook de links naar de Duitstalige artikelen onder aan dit bericht.

    Spierpijn. Een klacht die in bijna elk rijtje van HIV-symptomen voorkomt. Door stress en angst kan je echter óók behoorlijk heftige spierpijn krijgen en wel op de meest bizarre plekken. Ook is het zo dat je door selectieve aandacht op een bepaald onderdeel van je lichaam makkelijk klachten op de desbetreffende plek kan krijgen. Als je bijvoorbeeld bang bent om keelpijn te krijgen, omdat dit een veelvoorkomend symptoom van HIV is, dan kan het door de spanning die je onbewust opbouwt op deze plek van je lichaam voor de meest vreemde pijnen zorgen. Ik had eigenlijk overal ‘gewone spierpijn’ (armen, benen, nek, schouders), maar ik heb ook op een aantal zeer ongebruikelijke plekken spierpijn gehad en wel in mijn hals, nek, oksels en liezen, precies de plaats waar eventueel gezwollen lymfeklieren te verwachten zijn. Het deed zo een pijn dat ik er vanuit ging dat mijn lymfeklieren wel opgezet moesten zijn, al bleek dat nergens uit. Ik voelde geen bultjes of wat dan ook. Ook een arts heeft vastgesteld dat het om spierspanning ging. Voor mensen die dit ook hebben: het kan dus (!), hoe vreemd dan ook.

    Keelpijn en slikklachten. Door veel stress kunnen de halsspieren zich zo strak aanspannen dat je een brok in je keel kunt krijgen, waardoor je kan gaan schrapen en geforceerd gaan slikken, en je keel geïrriteerd raakt.

    Gewichtsverlies. Net als met het nachtzweten geldt voor aanzienlijk gewichtsverlies dat dit fenomeen snel in verband wordt gebracht met HIV. Ik ben in twee maanden 6KG afgevallen. Ik overdrijf niet! Zo een enorm gewichtsverlies wordt automatisch aan allerlei enge ziektes toegeschreven, waardoor ik, zeker in combinatie met het nachtzweten en de andere klachten, er vanuit ging dat ik wel HIV móést hebben. Het waren echter de slapeloze nachten, de continue stress, de spierspanning, de zeer geringe eetlust en de depressie die zoveel meer energie hebben gekost dan ik door voeding binnenkreeg.

    Huidveranderingen. Huiduitslag is een symptoom dat kan wijzen op HIV. Verschillende soorten huidirritatie en huiduitslag kunnen ook zeer goed veroorzaakt worden door stress. Ik heb een paar dagen lang veel last van een brandende en geïrriteerde huid gehad.

    Diarree. Ik heb hier gedurende deze rottijd veel last van gehad. Dit is een van de meest veelvoorkomende symptomen van angst en stress. Het hoeft niet absoluut niet perse iets met HIV te maken te hebben.

    Beslagen tong. Ook iets dat vaak in verband wordt gebracht met een HIV-infectie. Het kan echter ook net zo goed komen door de ongezonde levensstijl die je er door al je gestress op nahoudt! Eet veel groente en fruit, poets je tong goed en dan is het ook zo weer weg.

    Ontstoken tandvlees. Ik weet niet of dit een symptoom is van HIV. Het is in ieder geval zeer onprettig. Het komt volgens de tandarts vaak door slecht en te weinig voeding. Iets dat voor mij in deze periode zeker opging.

    Hoofdpijn. Ik heb zeer regelmatig hoofdpijn gehad in deze periode. Stress en onrust zijn de nummer 1 veroorzakers van pijn in de bol, met name van spanningshoofdpijn.

    Nekstijfheid. Enorme last van mijn nek gehad. Zelfs in die mate dat ik niet meer op mijn hoofdkussen kon liggen en ik ’s nachts geen oog dicht deed. Deze pijn deed zich echter pas voor nadat ik had gelezen dat dit een mogelijk HIV-symptoom is. Zie eerder genoemde opmerking over selectieve aandacht.

    Koorts en keelontsteking heb ik gelukkig niet gehad, dan was ik vast al het vertrouwen verloren. Maar ook als jij dit wél hebt gehad in de symptomatische periode na het risicocontact, ga dan na of je door al je gezenuw en gepieker conditioneel niet erg verzwakt bent voor dat de klachten begonnen. Piekeren, stress en angst hebben een enorm negatieve werking op je weerstand, waardoor je van het minste geringste kuchje van iemand in de trein of op je werk al griep kan oplopen.

    De lijst met symptomen is eigenlijk nog niet compleet, ik heb nog veel meer vervelende dingen meegemaakt.

    Nadat ik na drie maanden (en daarna na zes maanden) negatief werd getest (ik heb me voor de drie maanden verstreken waren ook al tig keer laten testen trouwens) kon ik maar moeilijk geloven dat ik inderdaad HIV-negatief was. Dat ik géén HIV had. Dit terwijl ik er door al die symptomen eigenlijk al vanuit was gegaan dat dit wél het geval was. Er bleef dan ook enige twijfel over, waardoor ik niet 100% opgelucht kon zijn. Ik kon al die vervelende symptomen toch niet plaatsen. Totdat ik bij puur toeval op de volgende artikelen stootte. Ik heb er veel aan gehad en het gaat nu erg goed met me. Ik hoop dat degenen die zich in mijn situatie herkennen er net zoveel aan zullen hebben. Het heeft mij in ieder geval veel duidelijk gemaakt en veel puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen.

    Die Zeit (Duitse kwaliteitskrant): http://www.zeit.de/1987/48/der-wahn-infiziert-zu-sein

    Aidshilfe.org: http://www.aidshilfe.org/aids-und-hiv/hiv-test/24-aidsphobie-was-hilft.html

    Medicin.lexicon.de: http://www.medizin-lexikon.de/AIDS-Phobie

    http://www.psychologischeberatung-bonn.de/Psychologische_Beratung_Bonn/Aidsphobie.html

    Hivsymptome.de http://www.hiv-symptome.de/hiv-phobie/

    Bericht van een Duitser die precies dezelfde ellende heeft meegemaakt: http://www.kummer-sorgen-forum.de/sonstiger-kummer-sorgen/12517-gesundheit-angst-alles-bewirken-kann.html

    Groeten en sterkte!

    Hans

  • Hans

    Voor ik het vergeet: Ik wil hierbij graag mijn waardering uiten voor het goede werk dat John en andere gebruikers op deze site verrichten!

    Ga zo door!

    Hans.

  • Lisa

    Hoi Hans,

    ik zit nu ook met de angst om HIV te hebben, omdat de jongen waarmee ik het gedaan heb mij heeft verteld dat hij ook een biseksuele ervaring heeft gehad met een jongen. Hij heeft orale sex gehad er is geen bloed of sperma aan te pas gekomen.

    Toen ik dit hoorde hebben we samen een test gedaan, (ik na 2 weken tussen ons contact, hij na meer dan 8 weken tussen zijn laatste onveilige contact ‘zegt hij’). Het was negatief. Ik was toen erg opgelucht, maar later vertelde hij me over zijn ervaring in een dronke bui.

    Ik heb hem meerdere keren om uitleg gevraagd over zijn seksleven, en of hij het wel vaker zonder condoom doet. Hij zei dat het alleen bij mij toevallig was. Nu ben ik 8,5 week verder na ons contact en heb ik me laten testen. Ik was HIV negatief. Ik ben niet opgelucht want een dag erna kreeg ik koorts, hoofdpijn, diarree, buikkrampen. Na 3 dagen heb ik dit nog steeds.

    Het maakt me zo verdrietig allemaal, ik wil weer gewoon normaal kunnen leven. Ik heb alles geprobeerd, chatten met de soa aids infolijn, gebeld, om uitleg gevraagd bij de desbetreffende jongen, etc. De soa aids infolijn verteld me herhaaldelijk dat ik bij 12 weken moet testen en de jongen zegt dat ik hem moet geloven en dat hij niet twijfelt, hij wil niet zomaar zijn sexleven met mij bespreken.

    Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. Ik leef in een angst en nog 3,5 week in angst leven maakt me echt helemaal kapot.

    Ik ben ook heel veel afgevallen en mensen merken het zelfs aan me. Ook loop ik bij een sociaal werkster en dit helpt een beetje maar als ik alleen ben spookt het weer rond in mijn hoofd.

    Hoe kom ik die 3,5 week door? Ik heb nu zelfs een week vrij gekregen van werk omdat het al de 3e is dat ik me ziek meld, en ze vinden dat ik er ernstig aan toe ben.. ze weten natuurlijk totaal niet waar ik mee zit.

    Ik kan het bij niemand kwijt, en ben er zo wanhopig over.

    Help….

    Gr,

    Lisa

  • Rob

    Hoi Lisa,

    Ik voel me er niet zo prettig bij het hier te vertellen maar ik zit in een vergelijkbare situatie.

    Mischien kunnen we er met elkaar over praten en geruststellen, of in ieder onze bevindingen delen.

    Als het je wat lijkt moet je me maar een mailtje sturen! robdenteuling@hotmail.com

    Groeten,

    Rob

  • chanel

    Beste mensen, ik heb ongeveer een maand 5 weken geleden onveilige sex (buiten mijn relatie om in een dronken bui heel slecht ja). 2a3 weken geleden werd ik ziek, koorts, nachtzweten, candida mond spierpijn, dus alle sympone, doordat mijn vriend ook alle symtone kreeg erna ben ik het gaan opzoeken op google, (wat ik nooit had moeten doen) en kwam ik uit bij een acute hiv infectie:( ik ben huilend naar de huisarts gegaan, 3 weken na me klachten heb ik me getest, negatief, later hoorde ik dat dat te vroeg is, en moet ik over 3 weken weer terug komen om opnieuw een test te laten doen, ik kan niks met me vriend bespreken want die maakt me dood, ik heb me baan opgezegd kom niet meer uit me bed en moet vrolijk tegenover me vriend doen, dit maakt mij kapot en denk zelfs aan zelfmoord. Ik slaap niet meer en heb angstpillen gekregen van de huisarts, de angst voor hiv is zo groot in me hoofd geworden dat het me te veel word, ook voel ik elke avond bij mijn vriend of hij aan het nachtzweten is , niet heel erg maar wel een beetje. Voor de mensen die dit ook meemaken wil ik zeggen maak jezelf niet gek ik weet het , het gaat vanzelf. Maandag ga ik weer testen en tot die tijd bidden en hopen dat al mijn klachten van iets anders zijn, in mijn hoofd heb ik het al 100procent, je kan me mailen als je wilt praten, dat vind ik ook wel fijn , liefs meisje 21.

  • mike

    Hi Chanel, ik weet wat je doormaakt maar de kans dat jij hiv hebt is vele malen kleiner d Hi Chanel, ik weet wat je doormaakt maar de kans dat jij hiv hebt is vele malen kleiner dan dat je het niet hebt. Symtonmen zeggen niet veel. Maar ik begrijp je wel heel goed, ik doe namelijk hetzelfde.

    Maar bijv nachtzweten… Het is tegenwoordig warm waardoor iemand ook snel kan gaan zwen of het is een gewoon griepje etc…

    Probeer jezelf een beetje rustig te houden.. Hoe moeilijk dat soms ook is.

  • Jeroen

    Hoi,

    ook ik heb dit probleem. heb ongeveer 4 weken geleden contact gehad met een prostituee (2x zelfs). Eerste keer was slechts pijpen, wel zonder condoom. Voor het klaarkomen heb ik haar toch gevraagd een cd eromheen te doen. Dus geen zaad in haar mond. Tweede keer, bij een andere prostituee, was het pijpen zonder, neuken uiteraard met. Klaarkomen over haar lichaam. Ik weet dat de kans klein is dat ik iets heb opgelopen, maar internet maakt mij gek. Bij alles wat je hebt denk je…oh shit..ik heb het. Heb jeuk over mijn lichaam; eczeem op mijn dijbeen (redelijk groot) en als ik lees over nachtzweten, dan doe ik dat ook.

    Ik lees over de symptomen en ik heb ze, zo lijkt het wel. Het is net een mindfuck. Ik heb me laten testen vorige week, hoewel ik weet dat dit veel te vroeg is voor HIV. Maar iig ook om andere geslachtsziekten uit te sluiten. Wordt gek van de spanning, maar mijn gedachten nemen al zo'n loopje met me dat ik denk: ok, geen hiv, kan ook niet aangetoond worden (na 3 maanden schijnbaar pas)…. dus dan heb ik het nog steeds!

    En zelfs al lees ik dat via orale sex de kans wel héél erg klein is dat HIV overgedragen wordt…dan nog.

    Enige keer dat ik er niet aan denk is als ik met volle concentratie met iets anders bezig ben, zoals sporten. Een stemmetje zegt dan wel, zie je allemaal stress, want anders zijn klachten ook blijvend onder sporten…

    Ik word gek denk ik! Stress en hiv symptomen lijken synoniem….

  • jmi17

    Jeroen,

    ik zie nergens een reden waarom jij hiv zou hebben opgelopen.

    Geen paniek dus ;)

    Kijk eens of je symptomen verdwijnen en anders gewoon eens langsgaan bij je huisarts, puur voor de klachten.

    Grtz,

    Jmi17-Bachelor in de verpleegkunde

  • ?

    Chanel hoe is het nu met je?

  • Rob

    Hoi Chanel,

    Heb je al resultaten van een test terug?

    Ik hoop enorm voor je dat het negatief is.

    Rob