HIV test 6 weken

  • Michael

    Ik heb na 6 weken en 2 dagen een hiv test laten doen, deze kwam negatief terug.

    Nu in 2012 hoeveel procent kans geeft deze test? Bijv. in Amsterdam, doen ze een duo test standaard, of de oude western-blot test en wat is het verschil in percentage?

    Dank je wel voor de reactie!

  • Michael

    Heb uitslag terug, was een combo test en was negatief.

    Hoe kijken jullie hier tegen aan?

  • Jef

    Hoi Michael,

    De testen in 2012 zijn vele malen scherper dan jaren geleden. Vanaf 6 weken kun je er voor ongeveer 90% op rekenen dat je niets hebt. Vanaf 8 weken 99% en 12 natuurlijk 100%. De 12 weken is puur een richtlijn voor medische zekerheid. De testen zijn tegenwoordig zo nauwkeurig dat men bij de meeste tussen de 6-8 weken al zekerheid kan geven.

    Succes.

    Gr, Jef

  • Lisa

    Geldt dit ook voor een hiv sneltest?

    Ik ga nu week 10 in en wil mezelf weer laten testen in week 12 heb nu ernstige buikkrampen en diarree..

    Ik heb mezelf wel 2 keer laten testen met de hivsneltest 2 weken na het onveilig contact en 8,5 week erna

    Beiden negatief..

    Ik dacht dat ik het van me af kon zetten maar het is door deze diarree en koorts hoofdpijn weer in mijn hoofd gaan rond spelen.het zit echt niet mee..

    Wat moet ik doen? Misschien hoor ik wel bij die ene procent. Maar de jongen waarmee ik het gedaan heb zegt dat hij niet liegt en dat hij geen hiv heeft..

    Heb ook een test met hem gedaan na 8 weken… Maar weet niet wat hij daarvoor gedaan heeft..

  • Karel

    Beste,

    Ik weet niet zeker dat er nog een verschil bestaat tussen de Nederlandse testen en de Belgische testen;

    Echter na 6 weken maakte ze in België er geen probleem om zekerheid te geven. Voor de eerlijkheid dien ik er ook bij te zeggen dat het contact zeer beperkt was, met name oraal. Hierin is blijkbaar de kans van nature uit bijna nul.

    Wel kan ik zeggen dat deze periode van onzekerheid invloed heeft op uw lichaam. Waardoor je zelf bepaalde verschijnselen krijgt en ondergaat.

    U dient zich best tot de bevoegde instantie te richten om hierover de juiste informatie te verschaffen.

    groeten

  • Lisa

    Hoi Karel,

    Ik maak me heel erg ongerust elke dag sta ik op met het idee dat ik het heb.

    De meneer van het slotervaart ziekenhuis heeft me daarom ook laten komen na 8,5 week om de test te doen. Hij heeft het daar nog op zijn afdeling gevraagd en ze zeiden dat met de apparatuur van 2012 het al heel betrouwbaar is na 8,5 week. De soa aids info lijn, adviseert 12 weken. Hierdoor komt mijn ongerustheid weer naar boven en vooral ook nog omdat ik ziek ben. De mensen om me heen snappen me niet en ik voel me heel erg alleen.

    Ik ben gewoon zo verdrietig en onrustig dat ik niet meer goed weet wat ik moet doen.

    Gr,

    Lisa

  • Michael

    Hoi Lisa,

    ik zit zelf in hetzelfde bootje. Ben nu op 8 wk 2 dagen wezen testen, de uitslag is al binnen op internet, maar kan morgen pas bellen.

    We mogen ons niet druk maken. Wees sterk!

  • Michael

    Stukje van Martijn ook voor jou Lisa;

    Je kan dus niet of nauwelijks conclusies trekken uit symptomen. Stop dus aub met piekeren daarover, en eindeloos doorvragen over zoiets.

    Het enige betrouwbare is een hiv-test. Een gewone hiv-antistoffentest is zeer hoog betrouwbaar (> 99%) na 6-8 weken.

    Een hiv duo-test al na 4 weken (28 dagen). Als je de officiele richtlijn wil volgen moet je 12 weken wachten, maar

    denk eraan dat deze richtlijn zeker niet heilig is. Na 6-8 weken testen is verstandiger omdat dit je een hoop wachten en stress scheelt.

    De officviele instanties zullen altijd 12 weken noemen, maar dat is alleen omdat dat de richtlijn is, niet omdat het dan pas echt betrouwbaar is,

    dat is zeer achterhaald. Die norm van 12 weken bestaat al sinds 2001-2004, maar sindsdien zijn de testen sterk verbeterd.

    Als je opziet tegen testen, of niet durft, ga dan met een psycholoog praten. Je huisarts kan je doorverwijzen of vraag ernaar bij de GGD.

  • Lisa

    Hoi Michael!

    Waarom heb je geen sneltest gedaan? En waarom via internet?

    Ik heb zo'n last van buikkrampen en ben de hele dag aan het huilen in mijn bed, ik heb nergens meer zin in.

    Ik kan alleen maar huilen.

    Ik hoop zo erg dat we beiden negatief zijn. Wanneer ben jij bij de 12 weken?

    Gr,

    Lisa

  • michael

    Nog 4 weken…. morgen ochtend 8 weken uitslag .. buikkramp is van de zenuwen lisa, maak je niet te druk schat, komt goed!!!! Houd moed!