Gepijpt met plaatselijk ontstoken tandvlees

• Willem

Hallo John,

Ik ben bang dat ik risico heb gelopen op hiv.Ik heb vorige week een date gehad met een andere man. Behalve aftrekken, heb ik deze man ook korstondig, ongeveer 1 minuut, gepijpt zonder condoom. Hij is niet in mond klaargekomen en hij had een ‘droge’ pik (niet veel voorvocht).

Ik was altijd in de veronderstelling dat je, ook als stimulerende partner, van pijpen zonder klaarkomen geen hiv kon krijgen. Dit wordt ook aangegeven op gerenommeerde sites als soaaids.nl, hivnet.org en sense.info. Ik lees echter bij een aantal berichten van jou op deze site dat hier wel een aantal addertjes onder het gras zitten, en dan met name pijpen met ontstoken tandvlees/trauma''s in de mond. Hier schrik toch wel van.

Ik was namelijk ongeveer anderhalve maand terug bij mijn tandarts voor een controleafspraak. Hij gaf aan dat er aan de achterzijde van mijn kiezen, vooral de rechterzijde, veel plaque zat en dat het tandvlees hierdoor geirriteerd was en ook makkelijk bloedde. Ik heb moeite om dit te poetsen omdat ik nogal snel moet kokhalzen. De rest van mijn tandvlees was volgens hem keurig roze. Hij heeft mij hiervoor poets- en flosadvies gegeven. Verdere behandeling was niet nodig, goed poetsen zou e.e.a. verbeteren. Ik moet zeggen dat ik hier nooit last van heb gehad en dat ik sinds die tijd meer aandacht besteed aan het poetsen van de achterzijde van mijn kiezen (met de nodige braakneigingen). Ik spuug na het poetsen ook nooit bloed uit en als ik met een steriel gaasje over het tandvlees wrijf zit er ook geen bloed op het gaasje.

Maar mijn vraag is dus: wanneer is je tandvlees dusdanig ontstoken dat het een risico kan vormen om besmet te raken door louter voorvocht? En zou ik me op basis van bovenstaande moeten laten testen op hiv?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Willem.

• jmi17

Hoi Willem,

de kans dat je hierdoor hiv hebt opgelopen is enorm enorm klein.

Voorvocht bevat wel in mindere mate hiv (als die persoon het heeft) en het was dan volgens jou nog niet eens zo veel wat de kans ook al doet verkleinen op een mogelijke overdracht.

En jou eigen speeksel zal ook al inwerken op het virus omwille van de aanwezige enzymen die hiv zullen afbreken als de viral load niet te groot is. Het hangt er natuurlijk ook wel van af of je genoeg speeksel aanmaakt en geen droge mond hebt.

Er wordt wel gezegd dat ontstekingen en wondjes in de mond een kans geven op hiv-overdracht, maar men moet dit met een korrel zout nemen.

Zeker in jou geval.

Wat ik voorstel is het volgende: laat je voor alle zekerheid testen. Vraag aan je arts of centrum waar je hiervoor gaat duidelijk vanaf wanneer hiv kan opgespoord worden met hun test.

Besef dat de kans op overdracht bijzonder klein is.

Groetjes,

jmi17

Bachelor in de verpleegkunde

• Henk

Hallo Willem,

Volgens mij geen reeel risico. Zoals je het beschrijft heb je sinds het beter poetsen geen tandvleesontsteking meer. Vanwege de goede doorbloeding herstelt beschadigd tandvlees zich vrij snel.

Volgens John is er pas een klein risico indien je uitgebreide tandvleesontsteking hebt, dus een bloedbad bij het poetsen en eigenlijk te pijnlijk om handelingen te verrichten.

Wellicht dat John hier zelf ook nog even op wil reageren, maar volgens mij is er bij jou niks aan de hand.

• Willem

Hallo jmi17 en Henk,

Dank voor jullie reacties. Volgens jullie varieert het risico dus tussen niet reeel en enorm klein?

John, zou je ook kunnen aangeven hoe jij hier tegen aan kijkt? Ik heb net nog even mijn tandvlees achter mijn kiezen bekeken, maar het ziet er niet heel erg raar uit of zo. Alleen achterin bij mijn verstandskies is het tandvlees een beetje rood en gezwollen. Volgens mijn tandarts hoeft ontstoken tandvlees echter ook niet altijd pijn te doen of klachten te geven. Alleen als het flink (en diep??) ontstoken is. Waar ligt dan de grens als het gaat om contact met (een beetje) voorvocht in je mond? En zit ik qua risico voor of over de grens?

Maak me toch wel weer zorgen en met de vakantie voor de deur is dat zeker geen pretje.Je zou er toch van mogen uitgaan dat sites als soaaids en sense juiste en volledige info verstrekken?

Ik weet het even niet meer.

• jmi17

Inderdaad de kans op een overdracht is zééééééééééééér klein.

Ik begrijp je vrees volkomen, maar je zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort wel zien dat je voor niets bang bent geweest ;)

En ik weet ook wel dat je met deze woorden nog niet helemaal op je gemak bent, dat is normaal.

Maar vertrouw me er maar op dat dit na enkele dagen al heel anders zal zijn. Dan zal je het al meer durven relativeren.

Grtz,

jmu17

• Henk

Hallo Willem,

Ik begrijp dat je graag uitsluitsel wil van John, maar wellicht dat mijn bijdrage jou ook enigzins kan geruststellen. Hierbij een aantal feiten:

De kans dat je hiv krijgt via vaginale penetratie bij eenmalig contact is (minder dan) 0,1%. Receptief oraal-genitaal contact met een ejaculatie (iemand pijpen waarbij de partner klaarkomt in jouw mond) is nog stukken minder risicovol. Een medewerker van de GGD vertelde mij eens dat je dit kunt vergelijken met een container (vaginale penetratie) en een luciferdoosje (pijpen met klaarkomen). In jouw situatie is er slechts hooguit wat voorvocht (stukker minder virulent) in je mond gekomen en is je mondslijmvlies (redelijk) intact. Zelfs het luciferdoosje wordt nu wel heel erg klein.(:D

Volgens mij kun je zelf dan wel invullen wat je eventuele risico is geweest.

Ik zou zeggen: geniet lekker van je vakantie (en van de sex)!!X(

Groetjes,

Henk.

• John.

Hoi Willem.

Pijpen is geen reeel risico voor hiv-infectie als je geen (aanmerkelijke hoeveelheid) sperma in de mond komt.

Niet reeel betekent dat in de realiteit het nooit goed is bewezen of nadrukkelijk is vermoed. Dus in de realiteit is nooit goed bewezen of nadrukkelijk vermoed dat door pijpen zonder klaarkomen, iemand hiv heeft gekregen. Het lastige van ‘bewijzen’ is dat een onderzoeker er natuurlijk niet bij is EN dat de meeste mensen verschillende sexuele dingen doen (meer dan pijpen alleen) en in geval van hiv-infectie niet duidelijk hoeft te zijn waar dat dan vandaan komt. Sommige mensen claimen dat ze door pijpen WEL geinfecteerd zijn geraakt en onderzoekers achten het ook mogelijk dat er aanvullende factoren (co-factoren) kunnen bestaan die infectie - hoewel zeldzaam - toch mogelijk maken.

Naast sperma in de mond krijgen is dat:

- aanzienlijke beschadigingen aan de mond, in de mond/ keel. Vooral als het gaat om uitgebreide ontstekingen. (Een enkele aft of een ontstoken plekje tandvlees speelt hier geen probleem.)

- hard en diep iemand pijpen (keelneuken.)

- een pik (door beugel, piercing, tanden, etc.) tot bloedens toe verwonden.

De situatie die jij schetst heeft niet van doen met ernstige, uitgebreide tandvleesontsteking. Bovendien is het zelfs twijfelachtig of er (voldoende) voorvocht in het spel is geweest.

Zorgen maken lijkt me overbodig. Je risico is niet of nauwelijks bestaand en eigenlijk alleen “theoretisch.”

Groet, John.

• Willem

Hoi John,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben er nu zelf ook al een stuk geruster op geworden. Vanwege (onterechte) angst, ga je toch op een gegeven moment doemdenken, waardoor je in een bepaalde neerwaartse spiraal terechtkomt en je alles negatief gaat uitleggen.:X

Desalniettemin heb ik me voorgenomen om in het vervolg niet meer onbeschermd te pijpen. Het mag dan wel zonder klaarkomen ‘klinisch’ niet noodzakelijk zijn, het geeft mij wel een rustiger gevoel. Sex is immers toch vooral iets om van te genieten en ik weet van mezelf dat ik slecht met risico's kan omgaan (controlfreak), ook al zijn ze nog zo minimaal/nauwelijks bestaand.

Nog een weekje werken en dan lekker op vakantie. X(Nogmaals dank voor je bijdrage.

Met vriendelijke groet,

Willem.

• Svenn

Hey samen, ik had een vraag!

Ben 25 jaar heb onlangs een oudere man gepijpt

Was ongeveer iets korter dan 10 min! Hij is niet klaar gekomen

Ik had een kleine aft in de mond.

Na het pijpen heb ik me met diezelfde hand afgetrokken en hij zichzelf

2 dagen later kreeg ik wat rode bultjes op de eikel en die waren ook weer weg naar 2 dagen

Is de kans groot dat ik hiv heb opgelopen door deze pijpbenen te geven met een aft?

Hoop snel iets te horen

• John.

Dag Sven,

Nope, de kans is niet groot dat je hiv hebt opgelopen door te pijpen met een aft in je mond. De kans is zelfs nietig klein, zo klein, dat deze theoretisch gezien wel bestaat maar in de praktijk lijkt het nooit tot twijfelachtig-zelden te zijn voorgekomen. Hoewel een aft hiv kan doorlaten (ontstoken weefsel) is een enkele aft te klein en verspreid voorvocht zich gemakkelijk door de hele mond en eventueel aanwezig virus wordt snel en ernstig verzwakt door bepaalde enzymen in het speeksel. Een pik van een hiv-geinfecteerde man zou - bij wijze van spreken - tientallen tot honderden malen precies op die aft moeten stoten waarbij er virulent voorvocht vrijkomt en dan nog is infectie nog lang niet zeker.

Risico neemt wel beduidend toe bij ejaculatie in de mond of uitgebreide aanmerkelijke ontstekingen in de mond/ keel of in weinig gevallen, vele aften, als ze ook nog groot zijn.

Groeten John.