p24 eiwit verloop en aantoonbaarheid dmv alere  Determine® HIV-1/2 Ag/Ab Combo 

• Benieuwd

Beste deskundige,

Zoals bekend is de zogenaamde combo of duo test in staat om zowel antilichamen als het eiwit p24 aan te tonen. De combinatie van deze detectie is de kracht van de sneltest. Zo is op vele sites ( zo ook op de website van fabrikant alere zelf) op te maken dat het p24 eiwit piekt rond 28 dagen/4weken en sterk afneemt tot 6 weken na risico.

Hierna zal volens de grafiek het eiwit afnemen en niet meer detecteerbaar zijn tot ver in een gevorderde fase jaren later.

Hierover zijn tegenstrijdige berichten aangezien sommige ziekenhuizen in Nederland beweren dat dit altijd aantoonbaar blijft. Wat is nu wetenschappelijk correct?

Stel dat dit p24 eiwit inderdaad niet meer aantoonbaar is na 6 weken, blijft dan het Ab-gedeelte (antilichamen) van de combo sneltest wel functioneren zoals in een 3e generatie sneltest van alere waarbij alleen op antilichamen wordt getest?

Met andere woorden, is een 4e generatie hiv sneltest van alere ook sluitend indien 12 weken na dato mogelijk risico de uitslag negatief is of is in dat geval een 3e generatie sneltest beter en accurater?

Vriendelijk bedankt

• Martijn

Strict genomen verdwijnt P24 nooit helemaal, maar zal ver zakken nadat er antistoffen aangemaakt zijn. De detecteerbaarheid van antigen zal varieren gedurende de loop van de ziekte,

maar blijft wel detecteerbaar. Tot ongeveer 2 maanden na infectie blijft de hoeveelheid antigen hoog, daarna zal het ver zakken.

Het antigen zal normaal worden aangemaakt rond 10-14 dagen na infectie, maar kan later zijn. Antistoffen worden normaal aangemaakt ergens tussen 2 en 6 weken. Maar kan ook iets later zijn.

Maar waar het om gaat is dat vanaf 4 weken (28 dagen) ofwel antigen gedetecteerd wordt, ofwel antistoffen. Zodat een infectie hoe dan ook gedetecteerd wordt.

Dus ofwel het antigen is aan de late kant, of de antistoffen zijn ‘vroeg’, maar dat is dus niet echt meer relevant.

Na 2 weken heeft de duo-test al een redelijke betrouwbaarheid, na 3 weken hoog betrouwbaar, na 4 weken vrijwel 100%.

Uiteraard is een 4e generatietest ook na 12 weken sluitend. Dat is ie al na 4 weken, ook al zullen de officiele instanties en fabrikanten een ruime marge blijven aanhouden

om zich in te dekken, gewoonlijk 12 weken. Maar in de praktijk is het na 4 weken rond met een duo-test (ook wel combi of 4e generatietest genoemd).

Een 4e generatietest heet niet voor niks zo, deze is eerder accuraat dan een gewone (3e generatie) test, die alleen antistoffen meet. 3e generatie is na 6 weken zeer hoog betrouwbaar,

en na 8 weken vrijwel 100% in de praktijk, omdat vrijwel iedereen na 8 weken wel antistoffen heeft aangemaakt indien geinfecteerd.

Daarom heeft een 4e generatietest alleen meerwaarde tov de 3e generatie wanneer je in een relatief vroeg stadium (na 4 weken) wilt testen.

Maar als het al (6 tot) 8 weken na infectie is, kun je dus eigenlijk net zo goed een 3e generatietest doen.

Martijn

• Wilcoo

Hoi Martijn,

Ik lees bij Desc dat de p24 test alleen hiv1 kan aantonen op zo'n korte termijn icm anti lichamen

Test en niet hiv2. Is deze test echt 100 procent veilig . Ik weet dat in NL hiv2 niet vaak voorkomt maar ik heb miss risico gelopen bij een Hongaarse prostituee. Ik hoop dat na 4 weken wachten ik getest kan worden die helemaal betrouwbaar is.

Hartelijk bedankt

• Martijn

P24 meet inderdaad alleen Hiv1. Maar Hiv2 komt hier (en in heel de EU) nauwelijks voor. Zelfs in Afrika, waar Hiv2 het meest voorkomt, komt Hiv1 veel vaker voor dan Hiv2.

Maar wat Desc zegt, is dat ze na 2 weken een definitieve uitslag hebben bij een DUO combo, maar dat is dus te optimistisch.

En na 4 weken is de kans dat iemand antistoffen heeft (is voor zowel Hiv1 als Hiv2) ca. 60-90 procent.

Martijn

• Jan

Beste Martijn,

Ik heb na 6 weken een sneltest gedaan in Belgie. Volgens hen is deze 100% betrouwbaar. Echter in NL zegt men 12 weken. Hoe kan hier zo'n groot verschil tussen zitten? Heel erg bedankt alvast!

Gr, Jan

• Wilcoo

Hoi Martijn,

bedankt voor je antwoorden.

Ik heb nog een vraag voor de zekerheid, eerst las ik dat je zei

dat zo'n combitest na 4 weken 100% zekerheid heeft. In het laatste

antwoord schreef je dat het 60-90% werkt mbt antilichamen aantonen.

Kan ik na 4 weken uitgaan van 100% betrouwbaarheid met zo'n duo test ?

Alvast bedankt.

• Martijn

Een gewone antistoffentest na 6 weken is zeer betrouwbaar, over de 99%, maar nog net geen 100%.

Maar een duo/combo-test na 6 weken is wel 100%. Mogelijk heb je die test gehad.

Die 12 weken-norm geldt wereldwijd, niet alleen in Nederland. Ook in Belgie. Alleen moedigen de Belgen aan om na 6 weken al te testen, en na 12 te hertesten.

Hier in Nederland zeggende huisarten en GGD vaak nog dat je 12 weken moet wachten. Wat overdreven is, maar officieel nog altijd wel de norm.

• Martijn

Ik zei alleen dat het antistoffen(gedeelte van de) test na 4 weken ca. 60-90% betrouwbaar is.

Maar dat neemt niet weg dat de duo/combi-test na 4 weken wel 100% betrouwbaar is. Omdat deze dus ook op antigen test, en door op zowel antigen als antistoffen te meten dus 4 weken voldoende is.

• Benieuwd

Aangezien dit topic inmiddels over de algehele betrouwbaarheid van deze test gaat heb ik ook nog een vraag:

Tot wanneer spreekt men van een ‘acute infectie’ en wanneer niet meer.. Is dit slechts de periode van seroconversie of geldt deze benaming voor de gehele 12 weken? Dit is vooral interessant om dit artikel te interpreteren:

http://mobile.aidsmap.com/Rapid-combination-test-fails-to-detect-many-cases-of-acute-HIV-infection/page/2204685

Heeft het verdwijnen van p24 te maken met het aanmaken van antilichamen? Of zit er in de dalende lijn van p24 en de stijgende lijn antilichamen een moment waarop ze elkaar wellicht niet ontmoeten.. Maw, kan de p24 gemist worden door een te lage concentratie ende antilichamen gemist worden door nog niet voldoende aangemaakt?

Alvast bedankt..

• 6 weken en 5dagen test gedaan

heb een test na 6weken en 5dagn gedaan ze hebbn een staafje bloed uit me genomen en dezelfde dag resultaat negatief.HOE BETROUWBAAR IS DIT RESULTAAT EN HOE WORDT HET GENOEMT DIE TEST??