4e generatie Elisa

• Joery

als ik na 5 weken en 4e generatie test doe en deze is negatief is dat dan ok?

• jmi17

Hoi Joery,

je test is dan grotendeels betrouwbaar (99.9% na 4 wekn, misschien zelfs 100% wanneer je geen hiv type 2 kan opgelopen hebben).

Maar om hiv type 2 uit te sluiten is een 2e test op 3 maanden wel nodig.

Dit is echter enkel nodig als de kans op besmetting met type 2 bestaat. Dus daarover moet je eens nadenken. Bij het minste wantrouwen tov je bedpartner, zou ik je wel aanraden om na 3 maanden terug te laten testen.

Type 2 komt voor in Noord-Afrika. Dus als jou bedpartner van Noord-Afrikaans origine is of besmet kan zijn door een Noord-Afrikaan of door iemand die op zijn/haar beurt besmet kan zijn met type 2. Het virus wordt doorgegeven. Om het wat duidelijk te maken:

A heeft type 2 en besmet B, B besmet C, C besmet D,… om uiteindelijk iemand te hebben die jou besmet. Waarmee ik dus wil aangeven dat jij de bron (Noord-Afrikaan wellicht) niet noodzakelijk hoef te kennen en jou bedpartner hoeft die ook niet per se te kennen.

In ieder geval komt type 2 heel zelden voor, dus je kan naar die test toeleven zonder al te veel stress.

En vergeet niet: er moet een risico-contact geweest zijn. Let daarbij ook op soa's, deze kan je al opsporen 10 dagen na de besmetting. Met uitzondering van syfilis en hepatitis B, deze kan je na 3 maanden pas opsporen in het bloed. Dus perfect combineerbaar met een hiv test op dat moment.

Grtz,

Jmi17

• Joery

had me laten pijpen zonder condoom dronken door een negerin, hoer.

Da zit me goe dwars en heb geen chlamydia of goenareu.

Ook geen blaasjes of ulcers ofzo gehad na al die tijd. 5.5 weken.

Wel veelspierpijn en opgezette lymfen onder kaaken.

• jmi17

Joery,

laten pijpen zonder condoom is geen risico-contact voor hiv.

Dat is enkel lichtjes gevaarlijk wanneer de pijpster een grote hoeveelheid lichaamsvocht in de mond heeft terwijl (bloed, etter, wondvocht, sperma,…).

Speeksel is hiervoor niet gevaarlijk.

Je kan dus op je beide oren slapen dat je geen hiv hebt. Wat je klachten betreft: als die niet minderen, kan je altijd eens naar de huisarts gaan.

Het kan perfect om een beginnende griep gaan, daar is het ook de periode voor.

Grtz,

Jmi17

• Joery

Uitslag terug, 5 weke precies en was negatief.

• Martijn

Proficiat Joery. Je kan gerust zijn, hertesten is niet nodig. Laat staan pas na 3 maanden.

De kans op hiv-2 mag je verwaarlozen, van alle hiv-besmette mensen in Nederland (en Europa) heeft minder dan (een halve) procent hiv-2. Zelfs de officiele instanties bevelen daarom niet aan om expliciet op hiv-2 te testen.

Alleen als er een duidelijke aanduiding is dat je sekspartner uit een hiv-besmet land komt en/of een partner of bloedtransfusie heeft gehad uit die regionen, is testen voor hiv-2 van belang.

Hiv-2 komt vrijwel alleen voor in West-Afrika (en zelfs daar maar een 2%), en in mindere mate India en Noord-Amerika. In Europa komt het in Portugal het meest voor, maar ook daar weinig.

Bovendien sluit het antistoffen-gedeelte van je 4e generatie-test na 5 weken ook hiv-2 al voor meer dan 90% uit.

Dit gecombineerd met het toch al zeer lage percentage hiv-2 besmette mensen hier is dit reeel gezien vrijwel uitgesloten.

Want ongeveer een kans van 1 op 10 dat hiv-2 niet gedeteceetrd zou zjin na 5 weken, en dan zeg 1% kans op hiv-2 ipv hiv-1 maakt een kans van minder dan 1 op 1000 dat de hiv-test geen hiv-2 gedetecteerd zou hebben.

Plus natuurlijk de kans dat je sowieso iemand hebt getroffen die hiv heeft (kans van 1:1000 hier in Nederland bij hetero contact) en kans dat die je ook nog eens besmet heeft ook 1:1000 zoiets.

Dan kom je echt in de orde van 1 op 100 miljoen of 1 op een miljard. Als je het dan nog niet gelooft en angstig blijft heb je psychische hulp nodig ipv een hiv-test :)

Martijn

• jmi17

En vergeet niet dat jou bedpartner niet noodzakelijk seks moet gehad hebben met iemand uit Afrika, wel met iemand die besmet kan zijn door iemand die eerder type 2 heeft opgelopen en dit kan vrij ver gaan zoals in een stamboom.

Grtz,

Jmi17

• Joery

JMI17 en Martijn, jullie verschillen nogal van mening op dit gebied.

Wat is jullie achtergrond? Dit is best een verwarrende boodschap.

Is hiv-2 trouwens net zo erg als hiv-1?

• Martijn

We zijn beide geen arts. En hebben onze kennis van verschillende bronnen.

De bronnen waar ik me op baseer zijn artsen uit de VS, US, Belgie en Nederland die 20-30 jaar of meer ervaring hebben op het gebied van soa's en hiv.

Het is de vraag of je echt zoveel energie wilt steken in hiv2. Zelfs de conservatieve officiele instanties bevelen niet aan te testen op hiv-2

vanwege het kleine percentage dat voorkomt. Hiv-2 komt hier bijna niet voor. Hiv1 en 2 is allebei hiv en ernstig. Het zijn gewoon 2 varianten van het virus.

Zoals in mijn eerdere bericht vermeld is het alleen interessant als er een duidelijke aanwijziging is dat er kans is op hiv-2.

Zie ook mijn vorige reply en de kans dat je test uberhaupt hiv-2 gemist zou hebben.

In de UK is de officiele richtlijn voor de 4e gen. test 4 weken. Als dat negatief is hoef je niet meer te hertesten. Zelfs niet als er nog een theoretische kans op hiv-2 is

omdat de kans gewoonweg te klein is. De testen hier in Nederland en elders in de wereld zijn dezelfde testen. Er zit alleen soms wat verschil in de richtlijnen tussen landen.

Echt helemaal 100% is geen enkele test. Daarom: Als er een kans is in de orde van 1 op 100 miljoen tot 1 op een miljard of iets in die orde (zoals in jouw geval, zie nogmaals mijn reply+onderbouwing daarvoor) dan is het niet reeel om te denken dat je daar echt nog kans op hebt.

Je kan wel weer zeggen dat een kans van 1 op 10 of 100 miljoen ook een kans is, en daarom weer hertesten

(want dat gaan jmi17 ongetwijfeld weer zeggen, en ook dat ie verpleegkundige is en zelfbenoemd hiv en soa expert en het daarom dus allemaal (beter) weet),

maar dat is een beetje overdreven. Als je al gaat hertesten, wacht dan geen 3 maanden / 12 weken, maar 8 weken. Dat is voldoende. Voor zowel hiv1 als hiv2.

Maar ik zou hertesten dus niet aanbevelen. Je kan je test geloven. Je hebt geen hiv.

Martijn

• jmi17

Joery,

denk je dat je bedpartner type 2 kan gehad hebben of evt. via via via kan opgelopen hebben?

Zo niet, hoef je er echt niet van wakker te liggen.

Nog even dit: ik ben geen “zelfbenoemd” expert, ik heb hiervoor de nodige diploma's behaald waardoor ik de titel heb behaald van aids/soa-referentieverpleegkundige zoals je ook diabetes-, pijn-verpleegkundige,… hebt. Bovendien bezoek ik jaarlijks hiervoor tal van medische congressen over de ganse wereld. Tussen alle patiënten die ik opvolg, zijn er 4 met type 2.

Grtz,

Jmi17