Condoom geklapt help aub

• Violetta

Op 4 februari heb ik sex gehad met een jongen, nadat hij klaarwas gekomen merkten we dat de condoom was geklapt. En ik zag sperma in mijn vagina. Na 2 weken kreeg ik koorts en nachtzweten uitslag noem maar op, nu ben ik wel beter maar tijdens het googlen las ik dat dit symptomen van hiv kunnen zijn ben meteen in paniek geraakt heb hem gebeld maar niet kunnen bereiken.. İk heb gisteren met 39 dagen een test laten doen duo combo test ofzo en die was negatief, die mevroyw bij het ziekenhuis zei dit is wel oke maar echte zekerheid heb je pas na 8 tot 10 weken, nou is mijn vraag bestaat er een kans als ik over een paar weken een test laat doen dat die toch positief word ondanks negatief na 5,5 weken en is een test na 5,5 weken 100% en is het nodig om hertesten.. Alvast bedankt ik ben super bang

• Martijn

Als het een combo test was is dit zeker 100% (is navaf 4 weken zo) en is hertesten niet nodig.

Als het een 3e gen. test was moet je nog wel hertesten, maar is 5.5. week wel hoog betrouwbaar.

Martijn

• jmi17

Laat je binnenkort nog eens testen. Dan zit je safe.

En combineer dat dan meteen met een soa test.

Voor syfilis en hepatitis B moet je wel 3 maanden wachten. Je kan dat ook ineens combineren met een hiv test op dat moment, dat spaart een doktersbezoek uit.

Indien je met een vaccinatiecyclus bezig bent voor hepatitis B, moet je wel minstens een maand erna wachten alvorens te testen hierop. Een vaccinatieschema nu is alleszins te laat.

Heb je een trouwe relatie met die jongen gedurende minstens 3 maanden en is hij te vertrouwen?

Als je op deze 3 vragen ‘ja’ kan zeggen of als je hem gewoon volledig kan vertrouwen, dan kan je hem ook vragen om zich te laten testen. Zo hoef jij dat niet te doen.

Jmi17

• Violetta

Martijn het was een duo test ze hadden vinger prik gedaan en op een strookje gezet en na 10 minuten was de uitslag al negatief? @ Jmi17 moet ik me nog een keer laten testen op hiv? İs een duo test na 5,5 weken niet voldoende? Nu word ik weer bang.. Martijn zegt wel dat 4 weken vildoende is en hertesten niet nodig is.. Liefs Violetta

• Martijn

Je negatieve duo-test ma 5.5 week is meer dan voldoende om voor 100% hiv uit te sluiten. Hertesten is zeker niet nodig. Dat advies mag je negeren.

Een duo-test is vanaf 3 weken hoog betrouwbaar en na 4 weken 100%. Alleen durven sommige instanties dat niet aan, en geven daarom (onterecht) een langere periode op.

Ja, bij een vingerprik ofwel sneltest is inderdaad de uitslag al na 15-20 minuten bekend. Dat doet absoluut niks af aa de betrouwbaarheid, is net zo betrouwbaar als een test in het lab.

Wel zou je inderdaad ook voor de overige soa's kunnen laten testen. Maar dat geldt uiteraard altijd na een onveilig sekscontact.

Martijn

• jmi17

Violetta,

het is inderdaad de officiële richtlijn van te zeggen dat een hiv test na 3 maanden pas 100% betrouwbaar is.

Hoe dan ook moet je toch minstens tot dan wachten voor syfilis en hepatitis B. Andere soa's kan je na 10 dagen al testen.

Jmi17

• Violetta

Dus mijn combi test na 38 dagen is niet 100%. Wat vreemd iedereen zegt met 4 weken is 100% en hertesten us niet nodig. Jij beweert 3 maanden.. Het word weer een slapeloze nacht eerlijk gezegd ik begin echt gek te worden.. Martijn zegt met 5,5 weken is zeker voldoende, vreemd eigenlijk.. Begrijp me niet verkeerd maar geloof Martijn wel meer dan jou tenminste dat hoop ik..

• jmi17

Officieus mag je na 6 weken zeggen dat een duo test 100% betrouwbaar is.

Maar in het aidsreferentiecentra waar ik werk en ook elders, zal men je aanraden om om medico-legale redenen de test op 12 weken te herhalen voor de officiële 100%.

Ik zeg niet dat je uitslag tussen week 6 en week 12 plots anders zal zijn, die kans is vrij klein.

Maar je moet je toch nog laten testen op syfilis en hepatitis B na 3 maanden dus is het hiv-vakje op het aanvraagformulier ook snel aangevinkt ;)

• Violetta

Dus met 5,5 weken combo is niet 100% en ik kan na 12 weken toch positief getest worden.. Maar ars klachten he ik had geen koorts wel diarree en kleine jeukende plekjes op mijn lichaam vooral mijn benen maar absoluut geen koorts zou dit hiv kunnen zijn.. Word echt bang nu.. En wat is officieus eugenlijk en waarom zegt Martijn 4 weken 100% en jij 6 weken.. İs Martijn geen expert dan iedreen zegt p24 is zeker na 3 weken aantoonbaar en jij beweert 6 weken.. Groetjes

• jmi17

Zal een voorbeeld geven. Je kan in Las Vegas als toerist officieus trouwen. Maar dat is dus niet echt. Want het heeft geen wettelijke waarde. Zo kan je het vergelijken met een hiv test na 6 weken. Je kan dan wel op je beide oren slapen en gerust zijn dat je geen hiv hebt, maar officieel is die uitslag pas 100% betrouwbaar na 3 maanden. Dat is nu eenmaal zo vastgelegd. Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat je nog positief zal testen tussen 6 weken en 3 maanden. Het is eerder een kwestie van gewoon in orde te zijn op gezondheidsvlak.

Je hoeft geen ars klachten te hebben, dat komt niet bij iedereen voor. En je zit op 5.5 weken met je test, enkele dagen later zou het 6 weken zijn :)

Je kan je klachten wel nog laten onderzoeken door je huisarts.