Condoom geklapt help aub

• Violetta

Hoi Martijn, ik heb hele nacht niet geslapen, Jmi17 zegt dat 5,5 weken niet voldoende is en hij blijft 6 weken zeggen.. Wst vind jij eigenlijk hiervan word echt kneytter gek

• Martijn

Je kan rustig slapen hoor. Het is voor een duo-test echt 4 weken.

Het is een beetje vermoeiend als andere mensen steeds weer onnodig twijfel zaaien hier door weer 6 of 12 weken te roepen,

en daardoor steeds weer het tegendeel bewezen en onderbouwd moet worden. Maar daar kan ik ook niks aan doen.

Die 6 of 12 weken die je soms tegenkomt voor een duo-test komen gewoonlijk van officiele instanties, en die bouwen graag wat extra marge in

onder het motto ‘we mogen niet fout zitten’. Maar die 4 weken zijn absoluut verantwoord, deze zijn het resultaat van tienduizenden tests, waarvan nog niet 1 keer een vals negatief voorkwam.

Gewoonlijk test een hiv-besmet iemand ergens rond 2-3 weken. 3 weken is hoog betrouwbaar, 4 weken is 100%.

Dat dat niet de officiele richtlijn is doet daar niks aan af.

Hieronder staat een citaat van een andere hiv-arts die deze statistieken voor zijn eigen kliniek bijgehouden heeft, en hieronder uitlegt waarom het na 4 weken rond is.

In het kort en simpel gezegd komt het erop neer dat een duo-test dus bestaat uit 2 componenten waarop getest wordt, namelijk P24 antigen en op antistoffen

Meer dan 99% heeft binnen 6 weken antistoffen (is een feit, is ook bepaald adhc alle test-statistieken). Op 5.5 week is dit ook al rond de 99%. Dus alleen al op basis van antistoffen is het al hoog betrouwbaar.

Maar de andere component, het antigen, zal gewoonlijk ergens tussen 10 dagen en 3 weken detecteerbaar zijn. Maar voor wat marge houden ze 4 weken aan.

Dat betekent, dat binnen 4 weken altijd ofwel atigen ofwel antistoffen zullen worden gedetecteerd.

Dan is er nog een discussie of dit alleen voor hiv1 geldt en niet voor hiv2, omdat het antigen-component officieel alleen hiv1 detecteert. Antitoffen detecteren sowieso wel zowel hiv1 als hiv2.

3 tegenargumenten daarvoor:

- hiv2 is sowieso erg zeldzaam en komt hier niet of nauwelijks voor. Denk aan 1 op de 1000 besmettingen is hiv2, rest is hiv1. Hiv2 komt voornamelijk in West Afrika voor.

- hiv2 lijkt erg op hiv1 en zaarom is ca. 90% van de gevallen toch gedeteceerd worden, ook al is het daar officieel niet voor bedoeld

- Na 4 weken is de betrouwbaarheid puur op basis van antistoffen toch al 70-90 %

Al deze factoren samen genomen maakt dat een negatieve duo-test na 4 weken 99.89 % betrouwbaar is. En dat mag je praktisch gezien lezen als 100%.

Geen enkele test is echt helemaal 100%, er zit altijd een bepaalde foutmarge in de tests zelf ook, ook als je na 6 of 12 weken of nog langer zou testen. Maar laat je daardoor niet van de wijs brengen.

Martijn

————————————————————–

I have a couple of question about the 28 DAY DUO test.

a) Is it true the body sometimes doesn't produce HIV anti-bodys until 6 weeks or more?

if thats true then maybe its because the the also would pick up any P24 of the HIV by 28 days

which makes it 99.8% Conculsive.

b) However, how can the HIV DUO test be 99.8% conculsive for ‘HIV 2’ at 28 days if the body

sometimes doesnt produce antibodys untill up until 6 weeks or more and HIV 2 does not produce P24 Antigen?

Unless of course 99.8% of people have produced antibodys for HIV 2 normally by 28 days?

I don't mean to be argumentative I would just really love to know the awnser and would be most grateful.

Thank you.

——————

You're not being argumentative - interesting question and actually not an uncommon one.

Your question a) is geerally correct. Over 99% of people will produce antibodies by 6 weeks so a 3rd generation test will

identify over 99% of people by that time. Yes, the use of the p24 antigen as an addition improves the accuracy of the

test at an earlier stage as described in and in the links on our HIV testing page.

Your question b) is more interesting. The answer lies in the fact that:-

1) HIV 2 is very rare in Western Countries being found predominantly in West Africa - for example in the USA there are

many less tahn 100 cases of HIV 2 since the mid eighties hwen the pandemic began. It is more prevalent in European

Mediterranean countries probably as a result of previous colonial activity in Africa.

2) although HIV 2 is found in West Africa it is not the dominant form - HIV 1 is

3) there is very considerable serologic cross reaction between the two forms of HIV 1 and HIV2 so HIV 2 for example

is commonly - up to 90% in some cases - identified in testing for HIV1 alone

4) most people will form antibodies to HIV 1 and 2 after four weeks - certainly over 99% by 6 weeks

5) the serologic cross reaction applies to the antigen component as well ie the p24 will generate positive reaction

in the presence of HIV2 although not specifically designed to do this

Consequently, the above combination of factors means that HIV 2 is overwhelmingly likely to be detected with the same level

of accuracy at 28 days or more.

I hope that helps - Nice question thank you.

————————

Yes, you are correct, the test at 29 days will be 99.89% certain for both.

Peopel do worry about the fact that the tests are “only” 99.89% but in practical medical terms thats nearly 100% and

for my purposes it is.

————————

• Violetta

Hoi Martijn ik ben je echt dankbaar je bent super. Bedankt voor je antwoorden gosteren las ik in een andere duscussie dat een persoon (anohiv) met 6 weken duo combo of elisa negatief werd getest en met 10 weken toch positief dat maakte me eugenlijk een beetje bang maar eerlijk zeggen geloofte ik het ook niet Jmi17 komt ook telkens met 6 weken daarom onstaat die twijfel en angst ik durf morgen die 6 weken test niet te doen maar al doe ik het heeft het weinig zin omdat ik met 5,5 weken negatief had 4 dagen is toch geen groot verschil. Liefs Violetta

• jmi17

Je kan je gerust laten testen hoor.

Anders blijf je toch piekeren.

Zoals ik al zei heb je bij een duo test na 6 weken officieus 100% betrouwbaarheid.

Jmi17

• Violetta

Hoi jmi17, ik ga me niet laten testen want ben angstig maar zoals Martijn het al zei na 38 dahen zou p24 toch allang aanwezig zijn, ik snap echt niet waarom jij toch 6 weken aanhoud.. Je maakt me echt bang.. İedereen zegt 4 weken jij zegt 6 weken heeft 5,5 week geen 100% of 99% betrouwbaarheid.. Zijn er mensen waarbij p24 pas na 6 weken aantoonbaar word of na 5,5 weken negatief en later toch positief.. Bedankt

• jmi17

Violetta,

5.5weken heeft wel een hoge betrouwbaarheid, dat zeg ik ook niet.

Maar de betrouwbaarheid op 6 weken is nu eenmaal hoger.

En op 3 maanden is het sowieso officieel 100%.

Jmi17

• Violetta

Hoi Jmi 17 en Martijn, heb me net laten testen bij het slotervaart ziekenhuis precies 43e dag (6 weken) en het was weer negatief kan ik de hoofdstuk sluiten en niet meer hertesten of moet ik na 12 weken weer testen. Die mevrouw daar doet al 22 jaar dit werk en heeft nog nooitbiemand toch positief getest na 3 maanden ze zei anohiv was zeker een 3e generatietest die toch pisitief had na 10 weken.. Want combo is heel gevoelig zei ze zoals Martijn dat ook had verteld

• Martijn

Nee, je hoeft niet na 12 weken te testen, en ook niet na 6.

Deze test was al overbodig. Maar hoop dat je het nu achter je kan laten.

jmi17 heeft geen kennis van betrouwbaarheid van testen en het waarom. Al vindt hij natuurlijk zelf van wel.

De enige reden dat ie 6 en 12 weken noemt voor duo-test is omdat dat de (overconservatieve) officiele richtlijn is die ook wordt aangehouden op het centrum waar hij werkt.

Hji noemt gewoon altijd blind dat riedeltje zonder verdere inhoudelijke argumentatie.

En jaagt daarmee dikwijls onnodig mensen op stang.

Maar mooi dat je het nu achter je kan laten.

Martijn

• jmi17

Ik heb al erg vaak voldoende inhoudelijke argumentatie gegeven.

@ Violetta, laat je binnenkort wel nog testen op soa's.

• Mi2014

Martijn,

Ik heb een “HIV (1+2) A1+p24 antigeen” (volgens bloedonderzoek) laten doen 6.5 week na het risicocontact.

Is dit een duotest? Betrouwbaar?

Vanaf de 7de week tot nu heb ik het enorm lastig (diarree, keelpijn, brokgevoel in keel, witte uitslag op mijn tong).

Bedankt voor de info…