John,
ik werk als leerkracht in een basisschool en verzorg regelmatig kinderen wanneer ze gewond raken.
Hierbij gebeurd het vaak dat ze huilen en soms hebben ze bloed in de mond of wat bloed in de mond gekregen van een wonde in het aangezicht.
Het zijn niet altijd blanke kinderen, ik werk in een grootstad.
Zo was er onlangs een meisje van 4 jaar van Chinese afkomst. Ze had een vrij grote snijwonde thv het oog en heel haar rechterkant van het hoofd en een deel van de mond hingen onder het bloed. Ik heb haar verzorgd. Maar ze was hevig aan het huilen en hierbij had ik soms de indruk dat er spatjes (wellicht speeksel?) in mijn gezicht/ogen/mond kwamen. Ik weet het helaas niet helemaal zeker, maar de kans dat het gebeurd is is wel vrij groot. Aangezien ze bloed op haar lippen en in haar mond had gekregen zou het dus perfect kunnen dat er spatjes in mijn gezicht/ogen/mond kwamen die vermengd waren met bloed. Een spatje bloed alleen (zonder speeksel) lijkt me onwaarschijnlijk zou ik denken. Kan dit kwaad? Het is wel zo dat mijn tandvlees op sommige plaatsen wat rood ziet, misschien ontstoken, en dat ik precies een ontstoken keel heb. Ikzelf dacht dat speeksel het virus kan neutraliseren indien er bloed zou bij zitten. En de hoeveelheid lijkt me ook laag om besmet te geraken. Dus denk ik niet meteen dat ik bang moet zijn of heb ik het mis?
Het is overigens niet de eerste keer dat mij zoiets overkomt. Ik heb het al vaker meegemaakt bij andere kinderen. Ook Afrikaanse, Aziatische,… kinderen. Dus landen waar hiv vaker voorkomt.
Bedankt alvast voor je antwoord.