testen op HIV en HIV paranoia

• Frank

Hallo allemaal,

De grote vraag hier op dit forum is “wat is de kans dat ik besmet ben met het HIV virus”. De angst is zo groot bij velen dat er niet meer realistisch geredeneerd kan worden en de angst gaat zelfs zover dat velen menen de symptomen van een acute HIV infektie te hebben. De informatie die je vind na uren of dagen spitten op google is vaak verwarrend en tegenstrijdig. Om absoluut 100% zeker te zijn dat je HIV negatief bent volgens sommige websites, is je te laten testen na 3 of zelfs 6 maanden.

Maar is het realistisch om bijvoorbeeld 6 maanden in angst te leven nadat je als man bent gepijpt door een willekeurige vrouw in Nederland?

Het antwoord is nee. Daarom is het van belang om even alle feiten en cijfertjes op een rij te zetten en op basis daarvan een risico inschatting te bepalen. De cijfertjes en feiten kent iedereen al na dagen achter de computer alle mogelijke combinaties van je “risico” op google te hebben opgezocht.

Wat zou kunnen helpen is een gemiddelde van al die informatie te nemen en deze combineren om je kans op HIV besmetting in te schatten.

De volgende feiten zijn van belang:

De waarschijnlijkheid dat de persoon HIV positief is met wie je “onveilig” contact hebt gehad. Een persoon die regelmatig een homo parking bezoekt heeft een hogere kans HIV besmet te zijn dan je buurvrouw die ’s wat anders wil. Helaas bestaan hier geen concrete cijfers over , maar als pessimist zou je kunnen bepalen dat de HIV prevalentie op een homo parking 1 op 10 is en dat 1 op 100 willekeurige buurvrouwen HIV positief is.

De sexuele handelingen die er verricht zijn. De kans op overdracht is bijna niet aanwezig als je bijvoorbeeld gepijpt of gebeft bent of dat een puistje/wondje in contact is geweest met vaginaal vocht of voorvocht wat al reeds het lichaam verlaten heeft. Dus in deze gevallen zouden we als pessimist kunnen bepalen dat de kans 1 op 10.000 is. De meest risicovolle sexuele handeling is zoals we allemaal weten , iemand laten klaar komen zonder condoom in je anus bij anale sex. (pessimistisch kans is 1 op 20). En de kansen op “normaal” neuken zonder condoom is pessimistisch gezien bij mannen 1 op 1000 en bij vrouwen 1 op 500.

Dus als je als man je buurvrouw zonder condoom hebt geneukt is de kans op HIV overdracht 1 op 100.000 (1/100 x 1/1000). En als je je als man (of vrouw) je anaal hebt laten nemen zonder condoom op een homo parking is de kans 1 op 200.

Dus als je gewoon consequent bij het neuken een condoom gebruikt welke niet kapot gaat en je geen sperma of menstruatiebloed slikt is de kans op HIV overdracht zeer miniscuul klein.

En moet je dan echt 3 of 6 maanden wachten op een betrouwbaar resultaat van een HIV test?

Tuurlijk niet. Zelfs een HIV test welke enkel antilichamen in bloed kan aantonen is na 6 weken voor minimaal 95 % betrouwbaar in geval van een negatief resultaat volgens wetenschappelijke artikelen. (heb zelfs gelezen dat sommige wetenschappers en doktoren percentages hanteren van 99%). De reden dat dit geen 100 % is , is dat in zeer uitzonderlijke gevallen er mensen zijn die er langer dan 6 weken over doen om antilichamen te produceren. Dit zijn personen met bijv.een immuunziekte, of mensen die een chemokuur ondergaan en/of bepaalde medicijnen slikken welke het immuunsysteem onderdrukken. Dus als gezond persoon kun je volgens mij rustig uitgaan van die 99% na 6 weken. (Of misschien toch maar die 95% om aan de veilige kant te zitten ;-) )

En wat is mij dan overkomen? Ook ik heb een sexueel contact 2 maanden geleden gehad welke me op de rand van paranoia bracht. Met nogal een prostituee in China!!!! Wel met condoom geneukt, maar tja ook gepijpt zonder condoom en tot overmaat van ramp heb ik haar gevingerd met sneetjes en wondjes aan mn vingers (ben monteur). Oh, en waarschijnlijk is er wat vaginaal vocht van condoom in contact geweest met m’n eikel bij het afrollen van condoom.

Heb me dus eerst laten overtuigen dat de kans op besmetting nihil was door antwoorden via mails van voorlichters en experts en natuurlijk honderden websites via google. Maar pessimistisch als ik ben, heb ik me ook 6 weken na het contact laten testen met een sneltest welke enkel antilichamen kan aantonen. Uitslag was negatief. En toch nog een zeer klein restje twijfel toen ik op internet las dat uitslag na 6 weken niet 100% betrouwbaar is. Het risico van de sexuele handelingen was zeer pessimistisch gezien 1 op 5000 (waarschijnlijk eerder 1 op 100.000) in het geval dat de prostituee 100% zeker HIV positief zou zijn geweest en nu een kans van varierend 1 op 20 tot 1 op 100 dat de negatieve uitslag over een maand positief kan zijn. Dus een kans van van 1 op 100.0000 (1/20 x 1/5000) dat ik HIV positief ben als ik uitga van een extreme worst case scenario.

Dus genoeg reden om op te houden met piekeren en er gewoon van uitgaan dat HIV niet mijn probleem is. Hoop dat iemand iets aan dit verhaal heeft en de conclusie kan trekken dat de enigste realistische risico neuken zonder condoom is (en slikken van sperma en/of menstruatiebloed). Alle andere “risico’s” zijn laag tot verwaarloosbaar. En een laag risico in combinatie met een negatieve uitslag na 6 weken is 99,999999999999999% zeker dat je geen HIV hebt. Als je hier niet mee kan leven, is het beter om voor de rest van je leven af te zien van welke vorm van sex dan ook.

Groeten,

Frank

• Matthijs

Goed verhaal Frank! Er zijn hier mensen die hun hele leven laten beïnvloeden door een risico wat kleiner is dan de kans dat ik de volgende minister-president wordt. Ik ben homo en heb 3 vrienden die HIV hebben. Ze zijn alle 3 onder de 25 jaar. Met alle 3 heb ik veilige sex gehad zonder dat ik het van ze wist, of dat ze het zelf wisten.. Je kunt je voorstellen dat ik een aantal keer enorm in de stress heb gezeten. Echter weet ik ondertussen wel beter. Deze vrienden hebben het niet opgelopen door een gescheurd condoom of door te pijpen met bloedend tandvlees.. Ze hebben een reel risico gelopen door met verschillende mannen onbeschermde sex te hebben.. Dat zullen ze zelf niet zo snel zeggen, want daar rust taboe op. Daarom zullen ze tegenover de buitenwereld ook zeggen dat het ze meer overkomen is.. Maar dat zorgt ervoor dat veel mensen denken dat hiv hun ook zomaar kan overkomen.. En natuurlijk zal het ooit wel voorkomen dat er een ongelukje gebeurt, maar dat is zo uitzonderlijk. Werk jezelf niet in de stress, want die stress geeft alle symptomen die op een hiv-infectie lijken.. Ik heb het 3 keer gehad, en steeds was de de uitslag negatief (dus goed!).

En mocht het je dan toch overkomen, het is niet het einde van de wereld! Als ik naar de levens van de drie jongens kijk dan is er weinig verandert, natuurlijk is er wel wat verdriet, schaamte en angst. Probeer het te voorkomen, maar kijk niet naar de uitslag alsof het je doodvonnis is, want dat is het zeker niet.

• dreamer300

Hoi Frank ik heb sex gehad met een vrouw uit Nederland maar wel van buitenlandse afkomst, en ook anaal. Zonder condoom

Is wek maandje of 4 geleden.

Ik leef nu echt in grote angst.

Heb wat klachten al week of 3 hoesten en verkoudheid.

En kortademig.

Nu ben ik niet meer zo verkouden alleen kortademig en af en toe hoesten.

Ben erg bang.

En durf me ook niet te laten testen.

Omdat je vertelde kans. 1 op 200, dat vindt ik erg veel.

Kans is dus best groot

• Morris

Matthijs,

Fijn dat je dit verhaal even deelt. Ik zit zelf een beetje in de stress nu. Ik heb veilige seks gehad met iemand die heeft opgebiecht dat hij HIV positief is.

Ik heb wel zonder condoom gepijpt, maar geen sperma in de mond gehad. Had jij ook gepijpt bij deze jongens?

Ook deze jongen had het opgelopen doordat hij moedwillig onveilige anale seks heeft gehad dus in die zin ben ik het met Matthijs eens dat je het ook weer niet

zomaar oploopt. Toch zit de schrik er wel in dat zoveel jonge mannen (hij is 27) HIV hebben. Je durft bijna niet meer te seksen of naar de SOA poli omdat je bang bent dat jij

de volgende bent die het hoort.

Zelf seks ik al sinds 2004 met jongens, en ieder jaar gelukkig nog negatief, maar nu heb ik ineens angst om te testen doordat ik weet dat ik gepijpt heb zonder condoom…

Nou goed ik wilde het verhaal even kwijt….

• jmi17

Morris,

als er enkel gepijpt werd (dus enkel contact met voorvocht van hem in een gezonde mond van jou), dan hoef je je voor hiv geen zorgen te maken.

Het is wel raadzaam om je regelmatig eens te laten testen op soa's.

Ik veronderstel dat je dat al jaarlijks deed?

Hou er wel rekening mee dat de meeste soa's pas na 10 dagen opspoorbaar zijn en syfilis en hepatitis B pas na 3 maanden.

Laat je voor hepatitis B ook vaccineren na de test (anders kan dat invloed hebben op de uitslag, dus bespreek dat met je arts).

Jmi17

• Hans2014 met de bruine labradorhond

Daar moet eenpiemel in. Daar moet een piemel in.

• Morris

Hoi JMI17,

Ik laat me ongeveer 1x per 1,5 jaar testen. Tot nu toe alleen een keer chlamydia gehad terwijl het met condoom gedaan is.

Schijnt erg besmettelijk te zijn.

Hep B ben ik voor ingeënt.

Op antwoord te geven op je vraag: er is enkel gepijpt en ik had een gezonde mond, misschien dus inderdaad alleen wat voorvocht. Neuken hebben we met condoom

gedaan. Ben nu iets minder bezorgd maar toch.Vrij altijd veilig en toch blijft deze angst hangen, zeker als je weet dat je seks hebt met mensen die tot een grotere

risicogroep behoren.