chlamydia test

• aad

deze vraag gaat iniet over hiv maar toch.

ik zou graag willen weten wat nu de juiste omstandigheden voor een chlamydia test zijn.

de 1 zegt dat een test vanaf 14 dagen na een contact kan, de ander zegt vanaf 3 weken.

de ene site zegt ochtendurine. een andere zegt dat het niets uitmaakt.

er wordt gezegd dat je 1 uur na de vorige plas je urine kunt gebruiken, de ander zegt 2 uur.

de meeste sites zijn het wel eens over dat het de eerste straal moet zijn.

ik heb een test in een ziekenhuis gedaan. dat was 19 dagen na een sexcontact. ik had minstens 1 uur niet geplast. ik heb in de middag geplast. ik ben direct in het potje gaan plassen en daarna in de wc. maar het was wel meer dan alleen de 1e straal (zowat een half potje).

de uitslag was negatief.

is de test die ik heb gedaan nu goed of niet. ik word zo onzeker over alle verschillende informatie op internet,. zelfs bij aidssoainfolijn is de informatie niet altijd hetzelfde.

• jmi17

Aad,

het moet gewoon vanaf de eerste straal zijn, als er meer in komt kan dat niet per se kwaad.

Dus niet het middelste van de urinelozing.

Het maakt niet uit of je die dag al naar het toilet geweest bent of niet.

19 dagen is meer dan voldoende normaal, tenzij ze daar een niet zo recente test gebruiken.

Dat kan je daar altijd eens navragen.

Jmi17

• aad

Hoi Jimi,

ik heb het nog nagevraagd bij het laboratorium en daar werd verteld dat ik aan de voorwaarden heb voldaan. het is een laboratorium voor microbiologie en infectieziekten. uit hun jaarverslag van 2011 bleek dat ze eind 2011 nieuwe go/clamydia testen hebben ingevoerd. ik mag er dan toch vanuit gaan dat het in orde is?

wat me een beetje bang maakt is dat ik nog steeds al 10 weken ongeveer na het plassen, maar ook als ik loop of opsta een beetje heldere slijmerige afscheiding heb. het geeft een glimmend laagje op je ondergoed en als het opgedroogd is veeg jke het zo weg en zie je er niks meer van. ik ben voor dat dat begon ook heel hard gevallen op mijn bil. daar heb ik nog steeds last van. het geeft een vermoeid zeurend gevoel tussen mijn balzak en anus. koorts heb ik niet. maar het plassen voelt ook anders. soms branderig en soms geeft het een rare sensatie. net of ik continue opgewonden ben.

• jmi17

Aad,

best eens naar de huisarts gaan dan.

Jmi17

• aad

hoi Jimi,

dat zal ik wel doen. maar op basis van wat is schrijf denk je dan dat de soa test wel betrouwbaar is geweest?

• jmi17

Aad,

die test was in orde.

Weet wel dat syfilis en hepatitis B pas na 3 maanden zouden getest kunnen worden.

Jmi17

• Ann

Hoi,

Ik zou me zeker verder laten testen, het kan ook iets anders zijn dan Chamydia, bijvoorbeeld een NSU. T is hoe dan ook raar als je zo'n verandering hebt en daar moet een oorzaak voor zijn.

N NSU heb ik laatst gehad en was ook niet terug te vinden uit de testen.

De klachten die jij omschrijft kunnen voorkomen bij een NSU (niet specifieke Uretritis)

Als je niet naar je huisarts wilt kun je je (gratis) laten testen en behandelen bij de GGD.

De GGD behandelt echter (meestal) niet als er niets uit de testen komt, je huisarts is daar misschien wat soepeler in.

Bij je huisarts moet je alleen even navragen of het vergoed wordt of niet.

Succes hoor, ik weet hoe vervelend het is…:(