POETS UW TANDEN! VOORKOM ZO SOA, KANKER.

• John.

Aan iedereen.

Het is door de bank genomen niet voortreffelijk gesteld met Nederlandse gebitten (hoewel het vroeger slechter was.) En dan bedoel ik meer in het bijzonder de conditie van het tandvlees.

Wat (bijna) iedereen zal weten is dat ontstoken tandvlees op den duur gegarandeerd leidt tot gebitsproblemen: wortelkanaal ontstekingen, tandabcessen en vroeg of later uitvallende tanden en kiezen.

Wat heel weinig mensen weten is dat ontstoken tandvlees ook hartproblemen kan veroorzaken(!) door bacterieele plaques in ontstoken tandvleespockets die in de bloedbaan kunnen geraken en ontstekingen aan het hart kunnen veroorzaken.

Wat nog meer onbekend is, is de relatie tussen verwaarloosd/ chronisch ontstoken tandvlees en soa als HPV (Humaan Papiloma Virus) welke verantwoordelijk kan zijn voor keelkankers.

Contact met HPV kan plaatsvinden door orale sex: pijpen, beffen (anus, vagina.) Een slechte orale hygiene geeft HPV meer kans zich kwaadaardig te manifesteren.

En wat menigeen dan wel weer weet is dat chronisch ontstoken tandvlees een port d' entree voor hiv kan zijn indien (veel) menstruatiebloed of sperma in de mond komt.

Zorg daarom voor een goede mondhygiene. Poets uw tanden serieus, liefst 2 x per dag met regelmatig gebruik van tandenstokers en raggertjes. Bezoek minimaal eens per jaar de tandarts.

Verontachtzaam een tandvleesbloeding bij het poetsen niet. Hoewel incidenteel een bloedinkje kan voor komen, kan bij verontachtzaming van betere poets-discipline en langdurig verzaken van tandenstokers/ raggertjes een meer serieus probleem ontstaan. Meestal heel sluipend/ geleidelijk.

Wil je nare problemen voorkomen, en heb je een hekel aan de tandarts? Verzorg je gebit EN tandvlees dagelijks! Liefst 2 x per dag met aandacht!

Groet John.

• Gurgai

Hallo John,

dank je voor de informatie.

Graag had ik hier even op iets willen ingaan, want ik zat namelijk al met die vraag.

Je zegt dat bij ontstoken tandvlees/wondjes de kans op hiv-overdracht aanwezig is wanneer er sperma in de mond komt.

Maar hoe zit het met voorvocht?

Ik heb regelmatig wisselende contacten waarbij ik pijp, maar nooit laat klaarkomen in de mond, dus hooguit voorvocht.

Maar ik heb wel vaak last van ontsteking waar de verstandskiezen/wijsheidstanden zitten(, omdat ik vroeger ze weigerde te laten trekken en ze me buiten af en toe lichte ontsteking (door te enthousiast te poetsen)

verder geen last bezorgen en mijn tanden niet kromtrekken.)

Dus, hoe groot/klein is het gevaar op HIV-besmetting bij wondjes in de mond wanneer je pijpt (en geen sperma, enkel voorvocht in de mond krijgt)?

Alvast dank!

• John.

Hoi Gurgai.

Het risico van voorvocht in de mond bij pijpen is - t.a.v. hiv-infectie - voornamelijk theoretisch. D.w.z. als een keten van ongunstige omstandigheden zich voordoet, wordt kans op infectie niet uitgesloten maar het wordt als extreem moeilijk gezien en in de praktijk is het twijfelachtig/ zeldzaam dat hierdoor hiv-infectie daadwerkelijk is overgebracht.

Wat zijn dan die keten van ongunstige omstandigheden die enig risico waarschijnlijk toch mogelijk maken?

Je moet hierbij denken aan zaken als: 1. Een pik stoot herhaaldelijk op een ontstoken gebied in de mond of keel waarbij er direct contact is tussen mogelijk hiv-virulent voorvocht en getraumatiseerd weefsel. 2. Waarbij de viral load van voorvocht (doorgaans laag/ zeer laag) verhoogd is door bijvoorbeeld een ontsteking in de plasbuis van de man die ook nog eens hiv heeft. Die ontsteking kan een soa zijn (!) Een ontsteking doet grote aantallen afweercellen migreren naar de infectiehaard en deze geactiveerde afweercellen kunnen targets zijn voor hiv die deze cellen infecteren en nieuwe hiv-virussen doen produceren. Deze extra hoeveelheden hiv reizen dan met het voorvocht (vermengd met exsudaat) mee naar buiten en verhogen zo de viral load van voorvocht.

Nogmaals, kans op hiv-infectie is zeer klein en meestal niet reeel omdat voorvocht zich doorgaans snel door de hele mond verspreid en vermengd raakt met speeksel die de virulentie ( = besmettelijkheid) snel doet afnemen. Bij sperma hebben we het doorgaans over een veel grotere en plotselinge hoeveelheid mogelijk hiv-virulente vloeistof die doorgaans ook een veel hogere viral load heeft indien afkomstig van een hiv pos. man. Speeksel heeft dan een veel minder verdunnend en virus-remmend effect en er blijft gemakkelijker een restantje sperma over na doorslikken of uitspugen die in ontstoken tandvleespockets kan doordringen.

Samenvatting: Spermalozing in de mond krijgen van een hiv pos. man is ALTIJD een risico voor hiv maar het is meestal een zeer klein risico (per gebeurtenis.)

Voorvocht in de mond krijgen van een hiv pos. man is slechts soms een risico, en indien zo (bij bijkomende omstandigheden zoals genoemd) is het een zeer klein risico.

Groeten John.

• Gurgai

Ok dank je John voor je antwoord.

Ik heb regelmatig wisselende contacten, maar dit is 9 keer op de 10 soft (dus pijpen zonder klaarkomen en masturberen).

Als het al eens tot anaal komt, ben ik de actieve persoon en doe ik het altijd veilig.

Dus ik denk dat ik erg weinig kans heb op hiv, ondanks mijn regelmatige ontstekingtjes in mijn mond (of ik zou al erg veel pech moeten hebben).

Ikzelf ben 29 jaar en mijn partners zijn altijd jonger. Natuurlijk kan hiv bij iedere leeftijd voortkomen, maar ik denk dat de meesten hiv-positieven onder homo's bij oudere mannen is, niet?

Dus ik neem mezelf voor dat de kans bij mijn partners aangezien hun jonge leeftijd op hiv lager ligt (wat niet wilt zeggen dat ik het daarom onveilig doe!).

Je kan beter 10 keer veilig vrijen dan 1x onveilig denk ik dan.

Soms voel ik me beetje verveeld met het feit dat er dikwijls gehamerd wordt op homo's en hun wisselende contacten en daarmee hun grote kans op hiv-infectie.

En ondanks ik niet zonder condoom vrij (als het al gebeurd), heb ik soms het gevoel hierdoor dat ik toch ooit eens hiv ga oplopen. Waardoor mijn seksuele activiteiten soms afnemen, maar

de natuur neemt het toch weer over en dan wordt het weer wat meer.

Maar ik mag 1000 wisselende contacten hebben, zolang ik het veilig doe, sluit ik kans op hiv toch zo goed als uit?

Ik vraag mij af, als er toch nog zoveel hiv rondgaat bij homo's, zijn er dan echt nog zoveel mannen die het onveilig doen met vreemden? Kan het niet begrijpen…

Grtn!

• jmi17

Gurgia,

in de Westerse landen kan men stellen dat de meeste hiv-positieven onder homo's mannen zijn van boven de 35 jaar.

In jou geval zou ik het advies geven om om de 3 maanden eens te laten testen op hiv/soa's of als je in een vaste relatie stapt (uiteraard 3 maanden na het laatste contact met een andere bedpartner). Dan kan je op je beide oren blijven slapen.

Maar het is goed dat je het veilig doet!

Het feit dat er zoveel hiv is, komt ook door het jammerlijke feit dat verschillende mensen nog niet weten dat ze hiv hebben en zo onbewust anderen besmetten. Helaas is dat vaak de partner die besmet wordt doordat men een scheve, onveilig slippertje heeft gemaakt en dat niet durft te zeggen tegen de partner.

Jmi17