HIV-angst en vraag

• Ev.

Beste experts (Martijn, jmi en John).

Zou iemand van jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Ik heb een aantal maanden geleden hier ook regelmatig gepost, ivm met angsten voor HIV. Er is mij geadviseerd om hulp voor mijn angst te zoeken.

Ik heb begeleiding van een therapeut en sindsdien is mijn angst redelijk onder controle. Ik raak niet in paniek als ik ergens bloed zie (bijv. op een prullenbakje of in een tissue) of als mensen een bloedneus hebben. Ook denk ik totaal niet bij symtomen zoals keelpijn of griep aan HIV, maar gewoon aan griep. Dat is een hele verbetering. Het enige wat ik nogsteeds lastig vind is om mijn angst onder controle te houden in situaties waarin ik ‘contact heb’ met anderen mensen.

Zoals vandaag: ik gaf mijn collega drie kussen voor nieuwjaar en proefde 10 seconden daarna bloed nadat ik over mijn lippen likte ze zijn namelijk een beetje droog (mijn eigen lip bloedde wat van een velletje wat ik los had getrokken). Ik weet niet of hij wondjes had ofniet, maar toch kwam de angst weer op. Ik ben namelijk bang dat ik langs bloed van hem ben af'geschraapt' met de kussen en dat het zo in mijn bloedbaan is gekomen. Is de angst voor HIV in dit scenario reeel of absoluut niet?

Ik ben er bijna maar nog niet helemaal dus..

Liefs, Ev.

• jmi17

Ev,

het is logischer dat het je eigen bloed was ;)

Jmi17