Hallo John,
Allereert een compliment voor alle reuze informatieve antwoorden die jij en je collega's hier al vele jaren geven, met name voor hypochonders zoals ik. Je hebt me al regelmatig van mijn bezorgdheden afgeholpen. Ik heb nu een paar vragen over Hepatites B.
1. Ik heb gisteren een meisje gebeft; hoe groot is de kans dat onbeschermd beffen een HBV-infectie oplevert? Er was niet veel vaginaal vocht bij, en ik heb ook redelijk ‘oppervlakkig’ gebeft.
2. Is er gevaar op een HBV-infectie door orale sex als degene die gebeft wordt zélf een HBV-infectie heeft opgelopen, maar dat dit op zijn vroegst 8 weken geleden is gebeurd? Met andere woorden, is iemand met een HBV-infectie tijdens de eigen incubatietijd van 3 maanden al besmettelijk voor “de volgende beffer”?
3. Klopt het dat een HBV-vaccinatietraject beginnend binnen 7 dagen na het onbeschermde befcontact een eventueel plaatsgevonden besmetting kan voorkomen? Ik overweeg namelijk dit morgen in gang te zetten.
Ik weet dat angst mijn groter probleem is dan allerlei soa's, maar ik merk dat ik me toch alweer zorgen maak.
Dank alvast voor je reactie!
Frank