Hoge viral load?

• Martijn

Ik heb onbeschermde anaal contact gehad (ik als top). Achteraf bleek de jongeman waarmee ik sex had hiv-positief. Ik heb 3 contacten gehad in 2 dagen tijd. Ik ben met PEP begonnen, echter was 1 van de 3 contacten buiten de 72-uur die genoemd wordt om PEP-effectief te laten zijn. Grote zorgen dus!

Vandaag heb ik te horen gekregen wat de Viral Load van deze sexpartner was, namelijk 44127 copie/ml.

Nu lees je veel over lage viral load (onder 1000) of extreem hoge viral load (meer dan miljoenen). Hoe moet ik deze viral load inschalen? En wat zegt dat over mijn risico? Ik heb pas over 2 weken weer (einde van PEP) een gesprek met de doktor, maar ben een beetje van slag van deze uitslag.

• jmi17

Martijn,

waren alle contacten met dezelfde persoon?

Die viral load is niet bijzonder hoog, dus op zich is dat relatief goed nieuws.

Jij was ook de top wat ervoor zorgt dat de kans ook al kleiner is.

Veel hangt ook nog af van het feit of er (gevaarlijk) lichaamsvocht van hem bij jou kon binnendringen en hoeveel en wat dat was, jou weerstand op die momenten, hoe goed de PEP-behandeling voor die 2 keren aanslaat, of jij een soa had,…

Besluit: het moet zeker en vast verder opgevolgd worden met de arts, maar het is niet verstandig om er zomaar van uit te gaan dat je besmet zal zijn.

Hou het in ieder geval safe en laat je bij de arts binnen 2 weken ook eens testen op soa's.

Syfilis en hepatitis B laat je dan nog eens testen op 3 maanden.

Uiteraard safe houden nu.

Probeer je zinnen wat te verzetten en aan andere dingen te denken.

Wat jou bedpartner betreft: als hij had kunnen vermoeden dat hij besmet was of dit wist op het moment dat hij seks had met jou, dan is het verstandig om hem te wijzen op het feit dat dit absoluut niet kan. Bovendien heb je het recht om klacht in te dienen tegen hem indien hij het had kunnen weten/verwachten.

Jmi17

• Martijn

Hoi Jmi17,

Bedankt voor je reactie en je enigszins geruststellende woorden.

Het was 3 keer met dezelfde inderdaad. Het is een jongen die ik al 3 jaar ken en waar ik dagdagelijks contact mee heb (maar ver weg woont). Het onderwerp HIV hadden we al vaak besproken en hij was er even bang voor als ik. Hij testte zich ook regelmatig, maar het was nu wel een jaar geleden. Omdat ik nooit unsafe deed, werd ik na het derde contact toch een beetje zenuwachtig. Hij bood zelf aan om een sneltest te doen, omdat het toch wel weer tijd werd, maar voornamelijk om mij gerust te stellen. Dat de uitslag ‘positief’ was, was voor hem een bliksemslag bij heldere hemel, en hij zegt nog steeds niet te weten uit welk contact dit is ontstaan. Hij voelt zich ook enorm ellendig dat ik hierdoor in deze situatie verkeer. Ik heb hem dus net teveel vertrouwd, net te laat een sneltest laten doen en daardoor net te laat aan de PEP begonnen.

Vanaf het moment dat ik aan de PEP begon (dus 4 dagen na 1ste risico contact) kreeg ik last van een zere keel, en die heb ruim 3 weken later nog steeds. De arts zegt dat ik dit niet aan een mogelijk HIV-infectie mag linken, maar dat is moeilijk. Soms heb ik wat last van een koude rilling. Verder geen koorts of huiduitslag. Ik lees dat het wel/niet symptomen niets kan zeggen, maar toch :(

Ik heb geen idee of er gevaarlijk lichaamsvocht bij mij binnen is gekomen, ik heb in ieder geval geen bloed gezien. Gelijk na de sex me uitgebreid gewassen en geplast, voor wat het waard is.

Uiteraard zal ik alle soa testen zoals het in het draaiboek staat netjes doen. De Pep-kuur is aanstaande woensdag afgelopen (de woensdag daarop afspraak bij arts). Vreemd genoeg zie ik er tegenop om te stoppen met de pillen, omdat een mogelijk virus dan vrij spel gaat krijgen.

In de afgelopen 3 jaar, heb ik van 6 vrienden/kennissen te horen gekregen dat ze Hiv-positief zijn geworden, alle zes in de leeftijd van 22 - 24 jaar. Les voor mij voor de toekomst (mocht het nog nodig zijn), maar in ieder geval voor de rest die dit leest: Play safe, zeker als je als man met man contacten hebt. Je kan niet aan de buitenkant zien of iemand het heeft, zelfs met de best bedoelde zekerheid van de andere kan je geen risico's nemen.

John. (of andere expert) mocht jij toevallig ook nog iets willen vertellen of aanvullen dan hoor ik dat ook graag. jmi17 hartelijk bedankt voor het luisteren naar mijn verhaal!

• Martijn

Inmiddels is de PEP-kuur afgelopen. Daarom moest even een bloedonderzoek worden gedaan of alle functies en organen niet zijn aangetast. Ik heb gelijk ook maar HIV laten testen. Dat is was 4.5 week na het risico nog steeds negatief, enigzins een opluchting. Aan de andere kant heeft het eventuele virus nog geen mogelijkheid gehad, dus denk ik dat deze uitslag niet veel zegt…

• jmi17

Martijn,

veel sterkte alvast!

Je kan die jongen waar je contact mee had wel aanraden om zijn vorige bedpartners in te lichten over zijn hiv-status zodat zij zich ook kunnen laten testen en hun (vorige) bedpartners inlichten.

In het bijzonder diegene waarbij het contact onveilig was. Dat telt voor iedereen.

Vraag hem ook eens om alles op een rijtje te zetten om te zien waar hij besmet geraakt zou zijn.

Jmi17

• Martijn

8 weken na het incident een test gedaan, en het was gelukkig nog negatief. Over 2 maanden de definitieve uitslag.