Spuit op straat

• Mies

Hallo,

Vandaag zag ik toen ik in de auto reed een spuit inclusief naald (en dop erop) op straat liggen. Ik ben er langs gereden met mijn auto. Wat zijn de kansen dat ik HIV krijg als ik de autobanden vervolgens aanraak die met de spuit en de naald enzo in aanraking zijn geweest? Het lag zo dat ik het niet kon ontwijken en het heb aangeraakt. Later kwam ik er weer langs met een tractor en ben ik misschien met mijn banden (grote zware machines) erover heen gereden. Wat als de naald in mijn band heeft geprikt? Overleeft het virus dan of gaat dood? Er kan dan namelijk wel iets in het rubber zitten gespoten. Volgens mij was de dop nog heel toen ik er de laatste keer langsreed, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

Groeten Mies.

• Anoniem

Mies maak je een geintje?

• Mies Dekker

Nee, ik maak geen geintje. Dit is een serieuze vraag.

• jmi17

Mies,

bloed op intacte huid is ongevaarlijk.

Best wel dat je de politie attent maakt om het feit dat daar een spuit ligt of je gaat deze binnenbrengen bij de politie.

Zo kan er geen kind (of iemand anders) zich per ongeluk aan prikken.

Jmi17

• Mies Dekker

De spuit is inmiddels weggehaald door de gemeente. Is er gevaar als ik de autoband aanraak of de trekkerband die de spuit enzo heeft geraakt en vervolgens aan een wondje krab en bloed? Of is dit allemaal al dood?

• jmi17

Mies,

heb je dan bloed gezien op je handen?

Jmi17

• Mies

Nee, ik heb geen bloed gezien aan mijn handen, maar dat kan natuurlijk opgedroogd aan de banden zitten.

Is het zo dat het virus buiten het lichaam na een tijdje dood is?

• jmi17

Mies,

als bloed opgedroogd is is het ongevaarlijk.

Jmi17

• Danniek

Hallo,

Ik las dit bericht. Vandaag hetzelfde meegemaakt. Zag bij het parkeren dat er naast mij op straat een dop van een injectienaald lag. Heb dit meteen gemeld zodat deze weggehaald zou worden. Nu ben ik met mijn band er echter wel mee in aanraking gekomen (overheen gereden, zijkant geraakt e.d. ) Als er nog bloed op zat en dat is aan mijn band gekomen, kan ik daar dan wat van krijgen? Als ik bijvoorbeeld de band aanraak op die plek, er eventueel opgedroogd bloed op zou zitten, en ik vervolgens een wondje openkrab of in mijn ogen wrijf of in die vinger in mijn mond steek? Ik weet het veel vragen, maar ik wordt er een beetje onzeker door. Heb dit nog nooit eerder bij de hand gehad. Als het bloed buiten het lichaam is voor bijv. 10 minuten onder normale weersomstandigheden zoals nu kun je er dan vanuit gaan dat het dood is?

Groeten Dannieke.

• Kenner

Het is onmogelijk om via eventueel bloed op een band hiv op te lopen. Punt.