vinger in aars met handschoen en pijpen met condoom

• rekel

Beste allemaal,

ik wil veiligheid voor alles, maar heb toch enkele vragen die me angstig maken. Ik heb zopas een man gepijpt met condoom, nadat hij die condoom zelf had aangebracht. Als hij voorvocht aan zijn vingers zou gehad hebben, is er dan een gevaar? Ik heb even gewacht, enkele seconden, om hem te pijpen. Hij is klaargekomen in het condoom. Tegelijk heeft hij mijn aars gevingerd met handschoenen die ik had meegebracht. Ook daar is de vraag, wat als er voorvocht op de handschoen is gekomen? Ik lees vaak dat de viral load van voorvocht verwaarloosbaar is, bovendien heeft het even in de buitenlucht geweest - als het er al was. Nu krijg ik zelfs schrik dat de condoom gescheurd zou zijn, maar ik veronderstel dat ik dat wel gemerkt zou hebben. Het ging er hevig aan toe, deep throat, en ik vroeg hem achteraf of het niet gescheurd was. Hij beweerde van niet, en zoals gezegd, ik heb ook niets gemerkt. Ben ik volledig van de HIV-radar, want ik kan mijn hoofd gek maken. Met andere woorden, kan ik gerust verder? Ik houd me er aan alles bijzonder veilig te doen.

Alvast bedankt!

• jmi17

Rekel,

je hoeft je geen zorgen te maken voor hiv.

Je kan je in de toekomst wel laten testen op soa's.

Dat kan vanaf 10 dagen na het contact, voor hepatitis B en syfilis is dat na 3 maanden.

Later mag uiteraard ook bij een huisartsenbezoek.

Laat je na de test op hepatitis B ook vaccineren ervoor.

Nog even dit: ga er nooit zomaar van uit dat het hiv-virus dood is als het in openlucht kwam.

Het kan dood zijn, maar wanneer dat is hangt van veel factoren af.

Jmi17

• rekel

Dank je Jmi17,

maar ik kan dus wel zeker gerust zijn, of niet?

Alles was veilig, het enige wat kon was eventueel voorvocht dat nog aan de condoom of de handschoen zou hebben kunnen zitten. Maar gezien de lage virale load, mocht het er al aan hangen, moet ik niets vrezen hoop ik.

In het algemeen, testen op HIV is overbodig nu, voor deze specifieke gebeurtenis?

• John.

Hoi rekel.

Als iedereen de veiligheid in acht zou nemen die jij in acht hebt genomen zou hiv de wereld uit zijn. For sure!! Je probleem is dan ook absoluut zeker geen hiv, maar wel te grote vrees voor hiv.

Vraag is of dit je genieten van sex niet al te zeer in de weg staat, zeker achteraf geeft de vrees je een kater en kwelling die wat hiv betreft geen enkele grond heeft.

Voorvocht, als dat buiten het lichaam komt, bijvoorbeeld aan handen of een condoom, is een dun vloeistof laagje dat daarom gemakkelijk en intens bloot staat aan hiv-vernietigende factoren van zuurstof.

Behalve dat voorvocht door de bank genomen bij hiv pos. mannen weinig/ heel weinig hiv bevat, is een luttele seconden bloot stelling aan lucht, en soms een fractie van een seconde, genoeg om de virulentie te elimineren. Als een hiv-virulente lichaamsvloeistof aan lucht wordt blootgesteld begint hiv onmiddellijk kapot te gaan. Hiv dat zich dieper in virulent vocht bevind, bijvoorbeeld in een kwakje sperma, zal er wel langer over doen om niet meer infectieus te zijn want bloot stelling aan zuurstof is vooral daar intensief aan de oppervlakte van een vloeistof volume. Meestal is de virulentie van sperma buiten het lichaam na 10 minuten al heel ver gedaald. Weet ook dat (bepaalde enzymen in) speeksel in je mond hiv kapot maakt bij een geringe hoeveelheid hiv-virulente vloeistof. Daarom is voorvocht in de mond geen reeel risico voor hiv-infectie bij een (nagenoeg) intacte mond. Voor sperma geldt deze geruststelling dan weer net niet want als iemand klaarkomt in iemands mond zit diegene in ‘een klap’ met een veel grotere hoeveelheid mogelijk hiv-virulent vocht en dan is er kans dat speeksel hier onvoldoende ‘tegenop’ kan. In zulk geval kan het keelslijmvlies en wondjes in de mond hiv doorlaten wat kan leiden tot infectie.

Dit ter nadere info. Nogmaals uit wat jij beschrijft, zit je heel, heel ver van de risicolijn af. Relax!!! Hiv is niet je probleem!

Groeten John.

• rekel

Beste John, beste jmi17,

Jullie doen een goede daad door iedereen zo uitgebreid te informeren. Veel dank voor de geruststelling. Het klopt overigens wat je zegt. De vrees achteraf, de kater, staat enig genot in de weg. Zelfs nadat ik de beschreven veiligheidsmaatregelen weloverwogen heb genomen, duiken de twijfels en vragen toch weer op. Ik kan me er beter niet meer met bezig houden, met zulke vluchtige seksuele contacten, ook al is het veilig. De lust weegt niet op tegen de last achteraf.

In afwachting van jullie antwoorden heb ik me op internet zo goed mogelijk proberen te informeren. De beschikbare informatie over het risico van HIV-transmissie bij pijpen lopen redelijk uiteen, van zeer laag risico tot geen risico, ook bij onbeschermde “receptive oral sex”. Het is niet duidelijk of er werkelijk gedocumenteerde gevallen zijn (omwille van andere seksuele handelingen die niet vermeld worden, wanneer de hiv-positieve partner besmet was in verband met de virale load, enzovoort). Er zijn althans verschillende rapporten die elkaar soms tegenspreken. Er wordt hier en daar verwezen naar de fameuze studie van serodiscordante koppels in Spanje waarbij op 19.000 onbeschermde orale seksuele contacten geen enkele HIV-transmissie was geregistreerd (http://www.villagevoice.com/2003-02-18/news/the-state-of-oral-sex/full/; http://www.medhelp.org/posts/HIV-Prevention/Oral-sex-consensus—Healthy-discussion/show/529843). Dit is natuurlijk geen indicatie van een afwezig verband, maar niettemin enigszins geruststellend. Verder lees ik inderdaad ook dat speeksel al een eerste barrière opzet, dat voorvocht inderdaad doorgaans een veel lagere viral load heeft en dat er al sprake moet zijn van een zeker volume. Ook openingen in het mondslijmvlies zoals aften en ontstekingen zijn te vermijden, net als het poetsen van de tanden voor en na het beoefenen van de orale seks. Verder, zoals je gelukkig bevestigt, is een blootstelling aan de lucht van een voorvochtfilm vaak al voldoende om HIV af te breken. Maar, dit gaat nog steeds over onbeschermde orale seks. Om in mijn geval nog eens alles op een rijtje te zetten:

- de man deed zijn condoom zelf om, lukte niet meteen, met zijn eigen handen waarmee hij zich al een erectie had bezorgd;

- ik wachtte even met pijpen, enkele seconden vooraleer er aan te beginnen;

- het speelde zich af in een sauna (warmer dan kamertemperatuur dus);

- toen hij me wou vingeren gaf ik hem een handschoen die hij met zijn andere hand over de ene hand aantrok (er zat al meer tijd tussen het laatste contact van zijn hand met zijn penis en het aantrekken van de handschoen);

- ik heb hem stevig maar beschermd gepijpt, in de keel ook, maar met veel spuug;

- hij is klaargekomen in de condoom;

- ik heb hem gevraagd of die gebroken was, hij zei van niet (hier begon ik pas achteraf over te malen, uit angst, hoewel ik niets heb gemerkt of hij geknapt zou zijn, maar na een tijd geloof je jezelf niet meer. Ik ga er vanuit dat je een condoom niet zomaar kapot pijpt, tenzij je met je tanden werkt, wat ik niet heb gedaan. Bovendien was het een condoom voor anale sex, wellicht sterker.);

- ik had mijn tanden niet kort voordien gepoetst;

- ik had een gezonde mond (geen aften, ontstekingen, recente tandartsbezoeken,…);

- we hebben geen genitaal contact gehad;

- de condoom was van de sauna, dus ik vermoed dat die gekeurd en niet verlopen was;

- hij heeft me enkel gevingerd met de handschoen, die volgens hem ook niet gescheurd was (ook hier begin ik nadien over te malen, maar internet en jullie eerdere adviezen leren me andermaal dat zelfs zonder handschoen en niet zichtbaar voorvocht de kans zo goed als onbestaande is);

- samengevat met jullie adviezen hier en elders op het forum: zelfs als er voorvocht op de handschoen of het condoom is gekomen (als dat al het geval is dan nog eerder op het condoom), moet ik niet vrezen.

Ik ben volledig in orde met mijn hepatitisvaccinatie, dus ook die antistoffen draaien op volle kracht. Ik had geen soa’s volgens een test niet lang ervoor (en waarna ik geen seksueel contact meer heb gehad), dus die extra vatbaarheid voor transmissie verminderd ook. In feite waren de eigenlijke seksuele handelingen allemaal beschermd, veilig vrijen. Enkel het voorvocht is misschien in rekening te brengen, of niet?

De allerlaatste hamvraag dus: testen op HIV moet ik niet doen?

Ik ben te angstig, dus wat je zegt John, klopt helemaal hopelijk: “wat hiv betreft geen enkele grond”?

Kunnen jullie me op deze vragen nog eenmaal gerust stellen, op basis van de meer gedetailleerde informatie van mijn ervaring? Nadien laat ik jullie met rust hoor. Alvast bedankt. Jullie doen knap werk!

• jmi17

Rekel,

het enige dat je “moet” doen is mijn eerder advies omtrent de soa-testen volgen ;)

Hepatitis B hoeft niet per se getest te worden.

Er is ook geen dringendheid bij. Je mag gerust langer wachten met te laten testen dan ik aangaf.

De enige manier waarop je mogelijks, kans is heel klein vandaar dat je niet meteen al moet gaan laten testen, een (testbare) soa kan opgelopen hebben is via evt. voorvocht waarmee je in contact zou gekomen zijn.

Het is ook wel zo dat elk veilig contact ook een risico kan inhouden voor bepaalde soa's, omdat een condoom immers niet de hele genitale strook kan bedekken en de mond kan ook soa's bevatten.

Jmi17