Beste John, beste jmi17,
Jullie doen een goede daad door iedereen zo uitgebreid te informeren. Veel dank voor de geruststelling. Het klopt overigens wat je zegt. De vrees achteraf, de kater, staat enig genot in de weg. Zelfs nadat ik de beschreven veiligheidsmaatregelen weloverwogen heb genomen, duiken de twijfels en vragen toch weer op. Ik kan me er beter niet meer met bezig houden, met zulke vluchtige seksuele contacten, ook al is het veilig. De lust weegt niet op tegen de last achteraf.
In afwachting van jullie antwoorden heb ik me op internet zo goed mogelijk proberen te informeren. De beschikbare informatie over het risico van HIV-transmissie bij pijpen lopen redelijk uiteen, van zeer laag risico tot geen risico, ook bij onbeschermde “receptive oral sex”. Het is niet duidelijk of er werkelijk gedocumenteerde gevallen zijn (omwille van andere seksuele handelingen die niet vermeld worden, wanneer de hiv-positieve partner besmet was in verband met de virale load, enzovoort). Er zijn althans verschillende rapporten die elkaar soms tegenspreken. Er wordt hier en daar verwezen naar de fameuze studie van serodiscordante koppels in Spanje waarbij op 19.000 onbeschermde orale seksuele contacten geen enkele HIV-transmissie was geregistreerd (http://www.villagevoice.com/2003-02-18/news/the-state-of-oral-sex/full/; http://www.medhelp.org/posts/HIV-Prevention/Oral-sex-consensus—Healthy-discussion/show/529843). Dit is natuurlijk geen indicatie van een afwezig verband, maar niettemin enigszins geruststellend. Verder lees ik inderdaad ook dat speeksel al een eerste barrière opzet, dat voorvocht inderdaad doorgaans een veel lagere viral load heeft en dat er al sprake moet zijn van een zeker volume. Ook openingen in het mondslijmvlies zoals aften en ontstekingen zijn te vermijden, net als het poetsen van de tanden voor en na het beoefenen van de orale seks. Verder, zoals je gelukkig bevestigt, is een blootstelling aan de lucht van een voorvochtfilm vaak al voldoende om HIV af te breken. Maar, dit gaat nog steeds over onbeschermde orale seks. Om in mijn geval nog eens alles op een rijtje te zetten:
- de man deed zijn condoom zelf om, lukte niet meteen, met zijn eigen handen waarmee hij zich al een erectie had bezorgd;
- ik wachtte even met pijpen, enkele seconden vooraleer er aan te beginnen;
- het speelde zich af in een sauna (warmer dan kamertemperatuur dus);
- toen hij me wou vingeren gaf ik hem een handschoen die hij met zijn andere hand over de ene hand aantrok (er zat al meer tijd tussen het laatste contact van zijn hand met zijn penis en het aantrekken van de handschoen);
- ik heb hem stevig maar beschermd gepijpt, in de keel ook, maar met veel spuug;
- hij is klaargekomen in de condoom;
- ik heb hem gevraagd of die gebroken was, hij zei van niet (hier begon ik pas achteraf over te malen, uit angst, hoewel ik niets heb gemerkt of hij geknapt zou zijn, maar na een tijd geloof je jezelf niet meer. Ik ga er vanuit dat je een condoom niet zomaar kapot pijpt, tenzij je met je tanden werkt, wat ik niet heb gedaan. Bovendien was het een condoom voor anale sex, wellicht sterker.);
- ik had mijn tanden niet kort voordien gepoetst;
- ik had een gezonde mond (geen aften, ontstekingen, recente tandartsbezoeken,…);
- we hebben geen genitaal contact gehad;
- de condoom was van de sauna, dus ik vermoed dat die gekeurd en niet verlopen was;
- hij heeft me enkel gevingerd met de handschoen, die volgens hem ook niet gescheurd was (ook hier begin ik nadien over te malen, maar internet en jullie eerdere adviezen leren me andermaal dat zelfs zonder handschoen en niet zichtbaar voorvocht de kans zo goed als onbestaande is);
- samengevat met jullie adviezen hier en elders op het forum: zelfs als er voorvocht op de handschoen of het condoom is gekomen (als dat al het geval is dan nog eerder op het condoom), moet ik niet vrezen.
Ik ben volledig in orde met mijn hepatitisvaccinatie, dus ook die antistoffen draaien op volle kracht. Ik had geen soa’s volgens een test niet lang ervoor (en waarna ik geen seksueel contact meer heb gehad), dus die extra vatbaarheid voor transmissie verminderd ook. In feite waren de eigenlijke seksuele handelingen allemaal beschermd, veilig vrijen. Enkel het voorvocht is misschien in rekening te brengen, of niet?
De allerlaatste hamvraag dus: testen op HIV moet ik niet doen?
Ik ben te angstig, dus wat je zegt John, klopt helemaal hopelijk: “wat hiv betreft geen enkele grond”?
Kunnen jullie me op deze vragen nog eenmaal gerust stellen, op basis van de meer gedetailleerde informatie van mijn ervaring? Nadien laat ik jullie met rust hoor. Alvast bedankt. Jullie doen knap werk!