bloed in oog john

• Anoniem

john heb al je posten gelezen over bloed in oog.conclusie vrijwel nooit een hiv transmissie.nu mijn vraag als je staar hebt in je oog wordt dat ook gezien als co factor?

• Anoniem

niemand?

• Anoniem

jmi17?

• Monique

Anoniem ben jij wel in behandeling voor je angst voor HIV?

Ik namelijk wel en het wordt wel minder, veel minder.

Ik zie dat jij al tijden post met de meest bizarre manieren waarop je HIV geinfecteerd zou kunnen raken.

Ik begrijp je angst, echt, maar ik denk echt dat je hulp van een psycholoog zou moeten vragen om van je angst af te komen.

Ik kan je tips geven als je wilt.

• Anoniem

Monique ben inderdaad in behandeling maar het lukt niet zo.kan zeker wat tips gebruiken

• Monique

Ik heb zelf samen met de huisarts een lijstje gemaakt van hoe je hiv kan krijgen en dit heeft mijn psych als ik bel dat ze dat tegen me kunnen zeggen wanneer er geen kans is.

Verder moet ik steeds gedachtenschema's maken om de gedachten tegen te gaan, En eigenlijk zit er onzekerheid over mezelf onder en daar richten we ook de behandeling op, verbeteren van het zelfbeeld. Want vaak is het een manier om controle over iets te houden om je niet te hoeven richten op je nare gevoelens over jezelf. Mij helpt het om te denken aan waar het echt over gaat. Verder als ik en mijn behandelaar het écht niet weten, dan pas, mag ik de GGD bellen. Dus eerst geruststelling zoeken bij jezelf en als dat niet lukt dan pas hulp vragen, zoals dus een bericht posten of bellen met iemand die er verstand van heeft.

• Anoniem

Monique dank je wel .Ik herken wat je allemaal zegt gerustelling zeker bij jezelf proberen te zoeken mag 1 keer gerustelling vragen aan anderen maar 1 keer.Maar ja k ben blij dat jij in ieder geval geen risico hebt gelopen en dat je serieus wordt genomen ,ikzelf krijg geen antwoorden op mijn vragen haha.

• Bangmeisje

Onhandig als je die angst hebt… Ik en het zelf ook, met vlagen… Jarenlang stond ik 's nachts op om in spiegel te kijken en mezelf ervan te overtuigen dat ik het wel moest hebben… Het is verschrikkelijk, bloed, wondjes, sex… Eerste waar je aan denkt is hiv. In mijn ogen heeft iedereen hiv totdat het tegendeel bewezen is… Ik ken 1 collega met hiv, en heb er helemaal geen afkeer of angst voor… Maar de gedachte om het te krijgen en je weet niet van wie en hoe en wanneer… Die focus op hiv maakt je leven niet leuker, niet genieten van sex ook al doe je veilig.

Ik ben nu 30, mijn angst is 4 jaar weggeweest en nu, na een klein incidentje weer terug. Ik kan niet stoppen met googelen en alles tot in detail uitzoeken. Ook als anderen zeggen dat er geen risico is heb ik nog 100duizend ‘maar als’ vragen… Zeer vermoeiend voor mezelf en zeker ook voor anderen. Hulp hiervoor zoeken lijkt me slim :).

En waarom zou je als je staar aan je ogen hebt wel hiv krijgen en anders niet? Jezelf niet gek maken, de meeste mensen hebben t namelijk helemaal niet ;)… Maar je weet maar nooit :).

Succes en sterkte met t overwinnen van je ongegronde angst… Ik wens mezelf ook vast succes ;)

• John.

Hoi Anoniem.

Bloedspat of spat sperma in het oog is een zeer laag risico voor hiv-infectie. Het is net niet zonder risico, er zijn zeldzame gevallen vermoed dat dit een enkele keer heeft geleid tot hiv-infectie ECHTER er lijken stelling co-factoren mee te spelen. Risico verhogend is een infectie aan de oogleden, of een duidelijke allergische reactie zijn, bijvoorbeeld tijdens een hooikoorts aanval (jeukende, brandende ogen.) Verder is wrijven in de ogen ongunstig. Wat het beste te doen? In princiepe: NIKS! D.w.z. uit laten tranen. Traanvocht zal een aanzienlijk deel snel uitspoelen en in traanvocht zitten stofjes die verzwakkend werken op virussen en bacterieen. Ook hiv. Als een traanreactie uitblijft is er waarschijnlijk wel heel weinig in het oog gekomen en is er altijd al een traanfilm tussen de oogleden aanwezig die zijn werk kan doen. Men kan de traanreactie wat opwekken door even niet met de ogen te knipperen en lucht met de hand naar het oog toe wapperen. Ga niet onmiddellijk aan het oog zitten wrijven of aan de oogleden trekken! Als echt veel bloed of sperma in het oog is gekomen, laat dan in eerste instantie het tranen zijn werk doen en ga daarna rustig de ogen uitspoelen met lauw-koud water. Trek hierbij niet wild aan de oogleden en gebruik geen harde straal en let op de temperatuur van het water (niet heet) opdat je geen oogletsel oploopt. Mensen die van zich zelf weten dat ze weinig traanvocht aanmaken en dus vaak met droge/ geirriteerde ogen zitten, kunnen beter meteen gaan spoelen. Altijd met beleid, zonder paniekerige haast!

Tenslotte een direct antwoord op je vraag: Staar is geen risico verhogende omstandigheid voor hiv-infectie bij bloed in het oog.

Groeten John.

• Anoniem

Jeetje John bedankt voor je heldere antwoord