maak me zorgen

• bezorgde

Maak me inmiddels ernstige zorgen of ik niet misschien hiv heb opgelopen.

Heb 11 weken geleden een man gepijpt zonder condoom. Hij was in November negatief getest op hiv. Hij is niet klaargekomen in mijn mond maar misschien wel voorvocht gehad.

Ik heb geen wondjes in mijn mond. Wel heb ik last van bloedend tandvlees bij het poetsen en ben ik de afgelopen jaren niet op de jaarlijkse tandarts controle geweest.

Nu heb ik de afgelopen weken elke dag wel op google gezeten om van alles te zoeken en maak me inmiddels best druk.

Ik heb na 4 weken 1 nacht ziek boven de wc gehangen. Verder ben ik sinds 3 weken de hele dag door wat duizelig en ben ik zeker een paar kilo kwijtgeraakt.

Zijn dat tekenen van hiv besmetting?

• John.

Hoi bezorgde.

Je risico voor hiv-infectie is extreem klein. Voorvocht in de mond is geen reeel risico voor hiv-infectie tenzij je je laat keelneuken (direct en herhaaldelijk contact met voorvocht achter in de keel bij kans op gekwetst keelslijmvlies.) Het ‘geen reeel risico’ kan een minimaal risico worden indien er wondjes/ ontstekingen in de mond aanwezig zijn. Dit geldt ook voor tandvlees. Nu kan ik niet de ernst van je tandvleesontsteking weten maar bloedend tandvlees bij het poetsen wijst daar wel op. Is het 1 of 2 plekjes en een beetje bloed, dan is risico nog altijd niet reeel. Stroomt er bloed aan vele kanten en is het tandvlees op vele plekken niet meer strak roze, dan is er een minimaal risico bij voorvocht in de mond, zeker indien het poetsen minder dan 1 uur voor het pijpen heeft plaatsgevonden omdat er dan naast het ontstoken tandvlees en de verdiepte tandvleespockets ook wondjes door het poetsen zijn gemaakt.

Je klachten wijzen niet op een acute hiv-infectie.

Groeten John.

• bezorgde

John,

Bedankt voor je snelle reactie.

Als ik twee minuten poets dan komt er bij misschien 3 a 4 tanden bloed bij. Op die dag zelf heb ik 7u voor de date mijn tanden gepoetst.

Maak me er wel heel de dag druk over, zouden daar dan de klachten van zijn?

• bezorgde

En John,

Gewichtsverlies van ca 5 kilo in de laatste maand is toch wel een ernstig symptoom?

• bezorgde

Beste John,

De man waarmee ik de date had heeft vandaag de uitslag ontvangen (11 weken na onze date) de uitslag is negatief.

De week ervoor heeft hij niet meer gedate dus kan er vanuit gaan dat dit gewoon geweldig nieuws is voor me?