Stress, angst en alle symptomen

• Piet2014

Hallo,

Ik ben erg bang dat ik HIV opgelopen heb.

Na 5 weken laten testen en alles was negatief.

Na deze periode heb ik nergens last van gehad tot de 7e week. In een keer begonnen mijn handen en voeten te trillen, ik kreeg rillingen en had het erg koud(nu nog steeds). Paar dagen later kreeg ik een doof gevoel in mijn penis en kreeg hele rare moedervlekjes en schrale brandplekjes in penisschacht. Tijdens deze dagen kreeg ik ook erg veel last van nachtzweten en ik sliep geen enkele dag normaal. Als klap op de vuurpijl kreeg ik in week 8-9 last van opgezette lymfe in liesen en keel. In deze tijd had ik ook erg veel last van hoofdpijnen.

Uiteraard zullen veel van deze symptomen tot stand zijn gekomen door stress en misschien zelfs hypervantilaties..(vanaf week 7 begon ik namelijk echt te denken dat ik HIV heb, zonder twijfel)

Nu zit ik op 9 weken en 4 dagen en heb ik weer een test laten doen. Deze was gelukkig negatief.

Door al deze symptomen ben ik erg bang dat ik alsnog hiv heb. Kan iemand mij vertellen of de kans nog groot is dat ik Hiv heb. Ik hoorde namelijk dat de antilichamen vooral bij klachten direct zichtbaar zijn.

Graag hoor ik julie reactie,

Bedankt

Piet

• John.

Hoi Piet.

Je neg. hiv-test na 9 - 10 weken is extreem betrouwbaar. Kans dat je toch hiv pos. bent grenst aan het onmogelijke (standaard wordt een neg. hiv antibodytest na 12 weken als rockhard betrouwbaar gezien, maar het verschil tussen 9 en 12 weken is vrijwel niet significant voor de window.) Je klachten missen kenmerken zoals die heel vaak (meestal) worden gezien bij een acuut retroviraal syndroom (acute hiv-infectie.)

Over een eventueel risico vertel je niets, maar op grond van de dingen die je wel weer geeft is - waar je zelf al op duidt - stress/ angst/ spanning/ gepieker de belangrijkste aanjager van je klachten. Hiv staat helemaal onderaan, op de ‘miljoenste’ plaats van mogelijke oorzaak, M.A.W. EXTREEM onwaarschijnlijk.

Groet, John.

• Piet2014

Hoi John,

Bedankt voor je reactie. Jou antwoord geeft me in ieder geval een positief gevoel voor de laatste weken.

Kun je mij vertellen welke kenmerken ik dan mis(acute-hiv infectie)? Ik heb het namelijk het gevoel dat ik bijna alles heb gehad, hoofdpijn, vemoeidheid, zelfs opgezette lymfe (die heb ik trouwens nog steeds). En de uitslag op de penis hoe kan die in dezelfde periode in een keer tevoorschijn komen?

Ook heb ik nog uitslag gehad op mijn gezicht , mondhoek, naast oog. Zou dit allemaal stress zijn? Ik hoop het…

Ik ben sowieso van plan volgende week een thuis test te doen om vervolgens na week 12 nog een keer bloed te gaan prikken. Welke thuis testen zijn eigenlijk het meest betrouwbaar?

Ik hoop op je reactie.

Groeten Piet

• Piet2014

Ik hou het echt niet meer….die afgelopen drie weken blijven maar door mijn hoofd spelen. en mijn handen en voeten blijven maar tintelen.

In de afgelopen weken heb ik echt alles gehad! Spruw,ontsteking in mijn mond(aft), bultjes mondhoeken/oog, nachtelijk zweten, tintelende handen en voeten, vermoeidheid, duizelig/misselijkheid, bultjes op penis/doof gevoel met klaarkomen, opgezette lymfeklieren lies/hals (nog steeds).

Zoals eerder aangegeven heb ik een test gedaan met 9 weken en 4 dagen,negatief. Echter waren mijn klachten ook pas later (vanaf week 7). Dit betekend toch ook dat de antilichamen pas later zichtbaar zijn in mijn bloed als normaal??? Of niet?

Wilt iemand mij aub meer uitleg hierover geven.. Ik geloof namelijk niet in toeval! Het kan toch niet zijn dat je in 2-3 weken alles krijgt.

Ik ben echt wanhopig.

Alvast bedankt voor elke reactie..

• jmi17

Piet,

best dat je eens naar de huisarts trekt met je klachten.

Jmi17

• John.

Hoi Piet.

Als klachten tenminste 2 weken geleden zijn ontstaan op de dag dat een hiv-test wordt gedaan, ongeacht of de klachten nog steeds aanwezig zijn of niet, dan betekent een neg. hiv-test dat het aan het onmogelijke grenst dat die klachten zouden komen door een hiv-infectie. Als die test dan ook nog eens 8 weken of langer na dato laatste mogelijk risico is gedaan en de test komt neg. terug, dan wil dat zeggen dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat je geinfecteerd bent met hiv. Zijn zelfs 12 weken of meer verstreken, dan wordt dit als rockhard betrouwbaar gezien.

Klachten bij een acute hiv-infectie kunnen zeer variabel zijn (en kunnen mild of heftig zijn, enkele dagen tot enkele weken aanhouden en kunnen ook bij andere aandoeningen voorkomen) maar er is heel vaak sprake van een rode draad: 1. koorts, 2. een maculo papulaire huiduitslag (= roodachtige vlekjes/ vlekken soms verheven, soms jeukend) die met name kenmerkend is op de borststreek. 3. Gegeneraliseerde lymfadenopathie, d.w.z opgezette en meestal heel gevoelige tot pijnlijke lymfeknopen op legio plaatsen in het lichaam. Een brede range van andere klachten kunnen ook voorkomen. Alle klachten zijn niet specifiek voor hiv. Ze komen voor bij legio andere aandoeningen en een aantal kunnen getriggerd worden door aanhoudende stress/ angst. En aanhoudende stress/ angst kan op zijn beurt ook weer een dip in de afweer veroorzaken en zo iemand gevoeliger maken voor andere infectie's, bijvoorbeeld een schimmelinfectie, ZONDER dus dat sprake hoeft te zijn van hiv.

BOTTOMLINE: testen in geval van reeel risico voor hiv, of je nu wel of geen klachten hebt of had. Een neg. hiv-test na 8 weken is al zeer vergaand betrouwbaar. Maximale betrouwbaarheid voor een neg. uitslag is er pas na 12 weken (geen hiv.)

Groeten John.

Groeten John.

• Piet2014

Hoi John,

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg.

Mijn klachten zijn inmiddels afgenomen (behalve lymfe blijven dik) en ik probeer zoveel mogelijk positief te zijn. Echter blijft het nog steeds flink knagen en mijn stress/angst is nog zeker niet weg.

Ik heb dit nog nooit in mijn leven meegemaakt, maar hoop zo dat ik nog een tweede kans krijg!

Vandaag ( 10 weken, 4 dagen na contact) een zelftest gedaan van icare. Iemand hiermee bekend? Uitslag was gelukkig negatief. Ik neem aan dat dit soort testen tegenwoordig ook goed zijn?

Voor mij is het nog anderhalve week nachtzweten, piekeren etc. En ik hoop daarna mijn rust te kunnen vinden waardoor mijn tweede leven begint.

Groeten Piet