Risico gelopen? PEP-behandeling nog zinvol?

• Lund

Hallo,

Drie dagen geleden ging ik naar een gay sauna. Ik ben normaal heel voorzichtig en beperk me meestal tot toekijken. Maar ik was die dag behoorlijk in de stemming en heb me daar twee keer gedurende enkele minuten laten pijpen (zonder klaar te komen). Ik heb me meteen daarna onder de douche gewassen met zeep. Maar ik heb me ook even laten verleiden om zelf enkele minuten een kerel met donkere huidskleur te pijpen die vrij groot voorzien was. Hij was besneden en ik denk niet dat ik voorvocht opgemerkt heb, maar ik heb hem wel enkele keren redelijk diep in de mond genomen. Ik heb ook eventjes oppervlakkig getongzoend. We zijn niet klaargekomen en ik ben vijf minuten nadien gaan douchen en heb mijn mond proberen te spoelen met water.

Ik maak me nu toch ongerust hierover, omdat ik 48 uur later (gisteren dus) in de namiddag keelpijn gekregen heb en verschijnselen die op een verkoudheid wijzen (verstopte/lopende neus, hoofdpijn, moeite om mij te concentreren, vermoeidheid, geen koorts). Een dag later zijn die verschijnselen nog dezelfde.

Kunnen dit symptomen zijn van een HIV-infectie (of een andere SOA) ? Heeft het zin om nog snel naar de huisarts te lopen voor een PEP-behandeling ?

Bedankt voor jullie advies.

Lund.

• Monique

Ik heb te weinig verstand van HIV om te weten of jij een reeel risico hebt gelopen maar ik weet wel dat PEP binnen 72 uur na het contact moet.

• John.

Hoi Lund.

Geen risico voor hiv-infectie als jij geen aanzienlijke problemen in de mond had tentijde van het pijpen (ernstig ontstoken tandvlees, grote aften met pijn, dat soort zaken…) Je verschijnselen wijzen op neusverkoudheid. Dit is GEEN onderdeel van een acute hiv-infectie, maar kan wel voor hoofdpijn en een beetje malaise gevoel zorgen.

PEP behandeling wordt alleen gegeven bij een aanzienlijk risico. Als jouw mond/ keel normaal gezond en intact was heb jij niet eens een beperkt risico (wat in geval van trauma in de mond zou gelden) maar helemaal geen risico. Relax! Je hebt geen hiv door wat je beschrijft. No way!

Groeten John.

• lund

Hallo John,

Bedankt voor je bericht en poging om mij gerust te stellen.

Niettemin voel ik me intussen toch al een hele week erg moe en heb ik regelmatig hoofdpijn. Ook een soort vermoeidheid in mijn hoofd en blijvende moeite om mij te concentreren. Ook de vage keelpijn blijft. Kan dat van de stress alleen voortkomen?

Ik zal mij binnen enkele weken toch maar eens laten testen.

Beste groeten.

Lund.

• Lund

Beste John,

Ik wil graag toch nog even jouw mening vragen.

Vanaf de derde dag na mijn seksueel contact (zie mijn bericht van 13/04) heb ik mij bijna twee weken slecht gevoeld. Wat algemene malaise : moe, spier/gewrichtspijnen (vnl. rug), vermoeidheid in mijn hoofd, hoofdpijn en concentratieproblemen, regelmatig keelpijn maar niet constant. Nu gaat het stilaan wat beter.

Is er reden tot ongerustheid voor HIV of andere soa's ?

Hartelijk dank voor je reactie.

Lund.

• Lund

Hallo,

Ik vind het jammer dat er geen reacties meer volgden op mijn berichten.

Sedert het voorval dat ik beschreven heb, heb ik mij aanhoudend slecht gevoeld. Iedere dag moe. Sommige dagen extreem moe. Heel vaak last van mijn nek/hals. Moeilijk kunnen functioneren door vermoeidheid en moeite om me te concentreren.

Ik voel me zelfs depressief van vermoeidheid. Maar ook van angst dat het misschien HIV zou kunnen zijn.

Ik moet echter nog een maand wachten voor een bloedonderzoek dat zekerheid geeft.

Kan dit allemaal alleen maar van angst en stress zijn.

John of iemand anders : wat moet ik hiervan denken ?

• R.

Beste Lund,

Stress- en angst kunnen de meest bijzondere klachten opleveren. Ieder persoon reageert anders op stress- en angst. Je klachten kunnen toegeschreven worden aan depressiviteit maar ook aan een angststoornis. Zoals John al zei, je eerste klachten kwamen niet overeen met een acute hiv-infectie. Daarnaast, maar niet onbelangrijk, heb je geen risico gelopen zoals John eerder opmerkte.

Mijn advies is dat je een professional in de arm moet nemen om hierover te praten. Dit kan bijvoorbeeld je huisarts zijn, hij/zij zal samen met jou kunnen bepalen wat de te nemen stappen zijn. Daarnaast kun je overwegen om een test te doen voor je eigen geruststelling. Mochten de klachten van HIV zijn, waar ik geen enkele duidelijke reden voor kan lezen, kun je dat direct zien.

Nogmaals, je verhaal lezend en je klachten denk ik aan een angststoornis en geen HIV. Je maakt jezelf gek, niet doen want het is niet nodig. Samen met je huisarts kun jij/jullie dit goed oplossen.