hiv sperma in luchtdichte situatie

• Anoniem

Jmi17 hoe lang kan hiv sperma in luchtdichte plastic overleven?

Zou heel blij zijn met een antwoord

• Monique

Anoniem bespreek je deze gedachten die je hebt wel met je therapeut? En heb je cognitieve gedragstherapie?

Want dan kun je leren om te beoordelen of je gedachte reeel is en kun je helpende tegengedachten formuleren.

Je kunt ook met je therapeut bespreken of je de juiste tegengedachten hebt bedacht.

Maak ook een lijstje met feiten over HIV die je kunnen helpen om de realiteit van gedachten te bepalen. Dat kan je opstellen samen met iemand van de GGD of de huisarts.

Bij dingen die niet aan de hand van het lijstje beoordeeld kunnen worden kun je nog eens bellen met de GGD om je lijstje aan te vullen.

dit alles helpt bij mij heel goed. Ik weet nu al aardig goed wanneer ik onrealistisch denk. Ik vraag nog wel de bevestiging of ik dat goed heb.

Jij blijft heel erg hangen in de onrealistische gedachten merk ik. Je moet echt proberen zelf gedachtenschema's daarover te maken in plaats van steeds maar bevestiging te zoeken. Het moet uiteindelijk vanuit je zelf gaan komen. Je moet dat echt oefenen.

En cognitieve gedragstherapie is echt een MUST. Als je dat niet hebt zorg dan dat je het krijgt!!!

• Monique

Je gedachte over die knoflooksaus is onrealistisch. Probeer als je nog zo angstig bent dit soort situaties te vermijden.

Ik ben bijvoorbeeld bang voor vieze toiletten en ga daarom maar niet meer in de trein naar de wc, bijvoorbeeld.

Je hoeft jezelf niet onnodig te triggeren als je nog in het begin van je behandeling bent. Dus haal dan geen knoflooksaus bij een snackbar maar bij een supermarkt, waarvan

je weet dat de producten gekeurd zijn op kwaliteit.

Je gaat overal spoken zien en dat is zo zonde voor je kwaliteit van leven.