Domme pijpactie en nu paniek

• Fraukje

Beste mensen,

Ik ben erg dom geweest en schaam mij erg. Ik heb afgelopen vrijdag in zeer beschonken toestand iemand gepijpt die ik eigenlijk helemaal niet kende.

Hij is niet klaargekomen in mijn mond maar ik had wel een aft in mijn mond. Nu lees ik erg tegenstrijdige berichten en slaat de paniek toe dat ik wellicht hiv of een andere soa heb opgelopen.

Graag jullie advies!

Alvast veel dank

• Frans

Dag Fraukje,

Wanneer het gebleven is bij pijpen zonder condoom en hij niet klaargekomen is in je mond, dan is overdracht van HIV in ieder geval uitgesloten. Aanwezigheid van een aft veranderd hier niets aan.

Een kleine kans op een SOA blijft over, alhoewel deze oraal niet zo heel gemakkelijk overgedragen worden.

Dat je iets hebt gedaan wat je normaal in een nuchtere toestand niet gauw zou doen, kan een enorme trigger zijn van allerlei irreële angsten. Wees je daarvan bewust!

Groeten,

Frans

• John.

Hoi Fraukje.

Het komt vaak voor dat als mensen spijt hebben/ zich schuldig voelen over een (impulsieve) sexuele handeling zij die daar gevoelig voor zijn, dat schuld gevoel verwerken met een grote angst voor hiv in de eerste plaats en anders soa in de tweede plaats.

In feite is er helemaal niet zoveel aan de hand. Je risico voor hiv is niet reeel met een enkele aft in je mond maar zonder klaarkomen in de mond. Een pik zou vele tientallen malen precies op die aft hebben moeten stoten (tot een beetje bloedens toe) terwijl virulent voorvocht vrijkomt voordat er enig reeel risico is voor hiv. Maar in de praktijk zal eventueel voorvocht zich in de mond verspreiden en zich vermengen met speeksel wat eventueel aanwezig hiv sterk verzwakt tot een niet meer reeel risico.

Geen zorgen dus over hiv. Andere soa geven wel een reeel maar duidelijk klein risicootje bij pijpen. Alleen als een pik tot achter in de keel genomen wordt kunnen soa-microben op meer directe wijze in aanraking komen met het keelslijmvlies, wat een meer favoriete plaats is voor soa dan de rest van de mond en is risico voor een soa als bijvoorbeeld gonorroe groter.

Samenvatting: risico hiv niet reeel, risico andere soa klein/ zeer klein (maar niet afwezig.)

Groeten John.

• Fraukje

Dank voor je snelle reactie Frans,

Het is inderdaad zo dat ik nogal heftig reageer op dit. Mede omdat ik ooit een keer door een foute ex bedreigd ben doordat hij zei dat hij aids had en ik dus ook nadat ik de relatie verbrak. We hadden nl. onveilige sex. Uiteraard laten testen en alles was ok maar ik heb er wel een klap van gekregen. Daarom vind ik het zo gênant en onbegrijpelijk van mezelf dat dit heeft kunnen gebeuren.

En door alle berichtgeving op internet ga je steeds meer twijfelen aan alles.

Gek word ik ervan.

Misschien toch maar voor de zekerheid een soa test doen?

• Fraukje

Ook jij heel erg bedankt voor je reactie John,

Ik ben hierdoor wel een beetje meer gerustgesteld vwb hiv maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik toch maar een soatest doen. Ik weet dat dit blijft malen in mijn hoofd anders.

Geen alcohol voor mij meer voorlopig! Kan mezelf wel voor mijn kop slaan met dit soort acties