Besmetting via teststrip diabetes?

• SillyKitty

Hoi iedereen, ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand er antwoord op heeft.

Ik ben momenteel in verwachting en er is zwangerschapssuiker bij mij geconstateerd. Daarom moest ik een aantal keer bij mezelf bloedprikken om te zien wat mijn bloedsuiker was. Mijn zusje wilde ook wel weten hoe het met haar suiker zat en heeft zich ook geprikt. Daarover gaat mijn vraag.

Mijn zusje heeft zich dus geprikt en met een teststrip haar bloed ‘opgezogen’ om een uitslag te krijgen. Nu heb ik daarna die teststrip uit het apparaatje gehaald (geen idee of ik het gedeelte heb aangeraakt dat het bloed opzoog, maar ik ga er wel van uit) met mijn linker wijsvinger en duim. Daarna heb ik het potje opengemaakt met links of met rechts (weet ik dus niet meer) en een teststrip eruit gehaald voor mij. Aangezien ik links ben, heb ik dat waarschijnlijk met mijn linkerwijsvinger en duim gedaan. Nu ben ik dus bang dat er bloed van mijn zusje aan mijn teststrip is gekomen en mij daarmee besmet heeft. Aangezien ik die teststrip tegen mijn bloed heb aangehouden om een resultaat te krijgen (snappen jullie het nog? :) ) Dus, we hebben niet dezelfde prikker gebruikt.

Iemand?

• Monique

Nee dat kan niet tot besmetting lijden. Je krijgt het bloed van die strip namelijk niet binnen, dat wordt opgezogen, en zuigt jouw druppel bloed op, maar komt niet in jouw wondje. Je krijgt dat bloed dus niet binnen. Geen zorgen maken!

• SillyKitty

Bedankt voor het antwoord :) Ik heb het zelf ook nog erna getest hoeveel bloed nog van de strip afkomt nadat je het gebruikt hebt. Als ik het heel stevig vasthou erna komt er nog wel iets van bloed af maar het is niet heel veel. Ik heb toendertijd gewoon zonder veel kracht en moeite de strip eruit getrokken, dus er zal wel geen bloed afgegeven hebben denk ik.

Omdat ik nu zwanger ben, maak ik me gewoon veel zorgen. Niet voor mij, wel voor mijn kleintje. Als ik niet zwanger was geweest had ik er waarschijnlijk weinig aandacht aan besteed :)

Alles flitst dan door mijn gedachte: kan ik normaal bevallen? Kan ik borstvoeding geven? Dit alles zonder dat ik me schuldig voel tegenover de baby? Omdat ik de baby misschien ziek kan laten worden? Gek word ik ervan. Hormonen hebben er wrs ook mee te maken :)