paniek over hiv

• Tessa1990

Beste iedereen,

Vooropgesteld: ik weet dat ik stom ben geweest en zit mezelf al de hele tijd voor m'n kop te slaan. Toch valt hier niets meer aan te doen en zoek ik graag lotgenoten.

Een paar dagen geleden heb ik onveilige seks gehad met een vriend van mij. We waren dronken en hij verzekerde dat ik geen risico kon lopen. Dit is de eerste keer dat ik onveilige seks heb gehad.

De volgende dag meteen de GGD gebeld voor een onderzoek en ik kan precies twee weken na de onveilige seks terecht. Dit stelde me al iets geruster: dat ik het snel weet als er iets mis is.

Helaas las ik dat voor hiv het 3 maanden duurt voordat het detecteerbaar is. Sindsdien is bij mij de paniek toegeslagen. Ik heb denk ik al elke website bezocht over hiv. Hoewel de kans

niet heel groot is dat ik het heb, kan ik het niet van me afzetten. Sinds ik dit gelezen heb, ben ik niet meer achter de computer weg te slaan en eet en slaap ik niet.

Ik weet dat er niets aan te doen is, dat ik rustig af moet wachten en dat het helemaal mijn eigen schuld is. Toch vroeg ik me af of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt en hoe zij er mee zijn omgegaan.

Alvast bedankt voor de reacties.

• Monique

Hallo,

Zelf heb ik geen onveilige seks gehad maar had wel seks gehad met iemand die achteraf bleek vreemd te gaan met mannen.

Toen was ik ook bang dat er iets aan het condoom was gekomen of er doorheen en moest ik ook drie maanden wachten voor hiv en soa testen.

Mijn ervaring is dat je de eerste twee/drie weken heel bang bent en dat het dan naar de achtergrond verdwijnt. Wat helpt is in die eerste weken er over praten.

De kans is heel klein, ik geloof kleiner dan 1%. Je leven gaat straks gewoon weer verder hoor, en voor je het weet is het tijd om te testen!

Sterkte!

• Bangmeisje

Die angst ken ook ik helaas en is bij mij niet zo snel naar achtergrond verdwenen als bij Monique. Aantal negatieve testen gehad en mag komende dinsdag weer… Zit dan op 10 weken en 2 dagen. Wat het vooral zo onzeker en angstig maakt is als je klachten krijgt en die dan automatisch linkt met hiv. Alles is ook bijna te linken met hiv dus het is heel moeilijk het naast je neer te leggen. Ik wens je sterkte met het wachten, 12 weken niet nodig volgens deskundigen… 8 weken is al 100%. Dus scheelt misschien wat voor je.

Groetjes

• Kenner

Hoi Tessa,

Je hebt inderdaad een risico gelopen. Maar besef dat het risico zeer klein is en probeer het niet je leven teveel te laten beinvloeden.

Om je een idee te geven van de grootte van je (hiv)risico: ongeveer 1 op de 1000 Nederlandse mannen heeft hiv.

In het onwaarschijnlijke geval dat je toch net iemand getroffen zou hebben die hiv besmet is, hangt het van verschillende factoren af hoe groot de besmettingskans dan is

(zoals: had jij al een soa, is er veel bloed en/of sperma vrijgekomen, wat was je weerstand op dat moment, hoe lang zou hij dan al besmet zijn, zeer recent of al heel lang, etc.),

maar de gemiddelde kans is dan 1 op enkele honderden. In worst case scenario (ongunstige factoren) zou het iets van 1 op 10 kunnen zijn,

ofwel een totale kans van in het ergste geval 1 op 10.000. Maar reeeler is een kans van minder dan 1 op 100.000. Maar nogmaals, dit zijn slechts statistieken. Het geeft alleen wel een

reeeler idee, en geeft dus aan dat je niet meteen in blinde paniek moet raken gezien de zeer kleine kans op hiv-besmetting.

Wat je ook gewoon kan doen (om zo snel mogelijk uit de stress te raken) is om hem een hiv (en soa) test te laten doen. Indien hij negatief is ben jij ook meteen uit de zorgen, scheelt een hoop wachttijd en stress.

Wel heb je natuurlijk ook kans gelopen op andere soa, bijv., kans op chlamydia is vele malen reeeler dan een hiv-besmetting. Maar hier valt wel relatief eenvoudig iets tegen te doen.

Kortom: laat je testen (algehele soa-test), de meeste soa's kan je al na 2-3 weken laten testen, sommigen pas na 3 maanden. Maar zou met een hiv-test niet zolang wachten,

die zou ik al na 6-8 weken doen, zeker gezien de stress waarin je verkeert. Maar probeer toch rationeel te denken, de kans dat je iets heel ernstigs hebt opgelopen is zeer klein.

En de volgende keer natuurlijk weer gewoon safe maar dat wist je zelf natuurlijk ook al wel.

• rob

Beste kenner,

Ik heb nu na 8 weken een alere duo test gedaan. Hoe betrouwbaar is deze test indien men mogelijk een co infectie als hepatitis heeft opgelopen?

Met vriendelijke groet,

Rob.

• kenner

Dat staat los van aanmaak hiv antistoffen. 8 weken is dus volledig betrouwbaar.

en dit was zelfs een duo test.

• jmi17

Denk wel nog aan een soa test na 3 maanden waarbij ook hepatitis B getest kan worden.

Jmi17