3e generatie test na 10 weken betrouwbaar? ongeacht klachten en risico

• David73@msn.com

Hoi kenner/ Martijn/ John,

Ik heb de volgende vraag:

- sneltest 3e generatie gedaan 10 weken en 2 dagen na risico. Is dit betrouwbaar?

- is dit hoog betrouwbaar of 100%?

- klachten zoals opgezette klier in nek die in week 11 verschijnt doet hier niets aan af?

- 100% betrouwbaar ongeacht risico?

- 100% betrouwbaar ongeacht hiv type en stream?

- 100% betrouwbaar ondanks antibioticakuur van 10 dagen ten tijde van de test?

Dit zijn mijn vragen, hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groet David !

• RS

Beste David,

Naar aanleiding van je bericht zal ik eerlijk zijn. Een test na 10 weken en 2 dagen heeft een hoge betrouwbaarheid, echter is een 3e generatietest volledig sluitend na 12 weken. Echter, een seroconversie zal zelden plaatsvinden na 10 weken. Antibiotica heeft geen invloed op je test.

Heb je een hoog risico gelopen?

• David73@msn.com

Hoi RS,

Bedankt voor uw reactie. Ik moet dus nog een keer testen.. Zit vandaag op 12 weken en 3 dagen. Heb meteen voor komende dinsdag een afspraak gemaakt. Het is nu misschien 90% zeker maar dat is voor mij niet voldoende om gerust verder te leven, vooral niet als ik een gespannen nek opmerk en een klein bobbeltje in liezen. Liever sluit ik hiv voor 100% uit.

Mijn vragen kwamen overigens voort uit alle andere reacties op dit forum, sommige zeggen dat t na 8 weken al 100% is, alleen is die richtlijn nooit aangepast.

Risico was: met penis tegen vagina stoten, dus in direct contact met vaginaalvocht. Dame was niet ongesteld. Niet gepenetreerd, alleen ertegenaan. Zal wel hetzelfde risico zijn als erin want dat vocht zit ook aan de buitenkant.

Ik ben wel beetje angstig nu voor de test, maar ga hem zeker doen.

Groet!

• RS

Beste David,

Bij penetratie ontstaan er kleine beschadigingen aan het slijmvlies van de vrouw (inwendig). Door deze beschadiging kan het virus zich nestelen in jouw slijmvliezen (via je plasbuis of beschadigingen zoals voorkomt vanuit een SOA). In de slijmvliezen is het virus wel degelijk aanwezig en is dus ook overdraagbaar door onbeschermde seks. In jouw geval heb je contact met vaginaal vocht gehad. De viral load in vaginaalvocht van een hiv-geinfecteerde vrouw is laag. Bijvoorbeeld lager dan sperma of bloed. Vaginaalvocht alleen, bij onbeschermde penetratie, kan voldoende zijn om hiv over te dragen. Echter geef je aan geen penetratie te hebben gedaan. Er zal dus, in jouw geval, minder vaginaalvocht tegen je penis zijn gekomen.

De richtlijnen worden bepaald door een wereldwijde instantie die voorzichtig is met medische uitspraken. De hele medische wereld werkt op deze manier. Een condoom is ook geen 100% garantie op bescherming, althans conform de bijsluiter van het condoom. Uiteraard weten wij beter, een condoom is de beste bescherming tegen SOA's. Dit is vooral de Amerikaanse wijze, het uitsluiten zou indirect betekenen dat ze ook een claim kunnen krijgen. In Amerika zijn ze daar gek op.

Om eerlijk te zijn, met een negatieve test op 10 weken zou ik rustig slapen. Ook al betreft dit een 3de generatietest. In percentages denk ik dat de test voor 98 tot 99% zekerheid biedt.

- Heb je reeds een SOA test laten uitvoeren? Dit minimaliseert de kans op een infectie, de aanwezigheid van een SOA werkt in je nadeel.

Je kunt eventueel een vierde generatietest laten uitvoeren (Alere Combi). Dit is een sneltest die binnen 10 minuten uitsluitsel geeft. Ik kan je voorzien van de adressen betreffende testlocaties, mocht je die willen hebben hoor ik graag.

• Bangmeisje

Hoi,

Ik lees dit net en vraag me dan af wat dit verhaal voor mij betekent. Ik ben gevingerd door een vrouw, die eerst zichzelf vingerde. Dit bleek volgens niemand een risico voor hiv. Maar door vingeren maak je ook wondjes waarschijnlijk… En dan zit er vaginaalvocht van haar op die vinger. Dan is het toch wel een risico?

• David73@msn.com

Hoi RS,

Zou ik erg op prijs stellen, die adressen. Ik woon in Limburg maar wil er best een stuk voor rijden.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Heb ik wat aan!

Groet David

• David73@msn.com

Beste deskundigen…

Ik voel ook knobbeltjes in mijn liezen… 2 links en 2 rechts.

Voordat ik de test deed op 10 weken plus 2 dagen had ik geloof ik maar 1 verdikking aan elke kant. Ik word best bang nu. Ook omdat 10 weken nog geen garantie geeft. Het was een anonieme sneltest, is deze net zo betrouwbaar als regulier bloedprikken? Begin volgende week krijg ik nog een bloedonderzoek, eigenlijk een formaliteit zei de vrouw van de sneltest… Zou iemand mij nog kunnen gerustt stellen? Ben heel bang nu.

Kunnen je lymfeklieren ontsteken omdat je er constant op duwt?

Alvast bedankt !

Groet

• Kenner

Een negatieve 3e gen. hiv test na 10 weken is absoluut 100% betrouwbaar. Dat de officiele richtlijn nog op 12 staat doet daar niks aan af. Je kan gerust slapen.

• David73@msn.com

Hoi kenner!

Dit weet je zeker? Mag ik je vragen of er verschil in betrouwbaarheid zit tussen een sneltest en reguliere bloedtest? Ik heb n sneltest gedaan dmv een vingerprik.

Alvast erg bedankt en alle goeds voor jou!

• David73@msn.com

Ik zie nu ook hele lichte rode vlekjes op mijn tong. Zit morgen op week 13… Te laat voor symptomen had ik begrepen?

Het is gewoon verschrikkelijk hoeveel symptomen je krijgt tijdens die 3 maanden, alsof je op de proef wordt gesteld.

Kenner, jij weet zeker dat een test na 10 weken en 2 dagen 100% betrouwbaar is? Ongeacht welke klachten ik nog ga krijgen?

Dinsdag heb ik mijn laatste test, ik knijp hem aardig.

Groet David