Vraag aan de kenners.

• Jongeman1981

Hoi,

ik heb eigenlijk een vraag mbt mijn situatie. Vandaag even naar de kliniek gebeld en helaas was de uitslag nog niet binnen, morgen waarschijnlijk wel. De mevrouw met wie ik sprak vertelde me echter dat als het echt goed mis was geweest ik dit waarschijnlijk al wel gehoord had via mijn huisarts. Moet ik hier nu gerust om zijn of is dat valse hoop? Mijn situatie is dus: 4-5 maanden geleden onveilig heterosexueel contact gehad met partner waarvan ik de HIV status niet ken en afgelopen vrijdag een plas/bloedtest laten ondergaan.

Lees overigens ook veel tegenstrijdigheden over besmettingskans vrouw op man bij heterosexueel contact. Sommige spreken van 1:10.000 of minder, andere weer 1:1000 of meer. Wat is nou wijsheid? Ook over het krijgen van symptomen lees ik veel tegenstrijdigheden.

Alvast bedankt,

Jongeman1981.

• RS

Beste Jongeman1981,

Een risico heb je gelopen dat staat vast, het is onverstandig om onveilige seks te hebben met iemand waarvan je de status niet weet. Van dit feit ben je op de hoogte. Echter, daarmee wil ik het niet bagatelliseren, je risico is klein geweest. Kijk niet teveel naar statistieken, je kunt geen kansberekening loslaten op je risico. Wat vaststaat is dat je risico aanzienlijk kleiner is dan bijvoorbeeld anale seks en risicovoller dan orale seks. Bekijk het van de goede kant, mocht een test positief zijn, dan neemt je huisarts contact met je op. Dat is niet voorgevallen, je kunt morgen gewoon bellen.

Daarnaast heb je weinig tot geen klachten lees ik in je vorige bericht. Klachten komen niet altijd voor maar het werkt in dit geval in je voordeel. Als de klachten er niet zijn, zijn ze ook niet van je HIV status. Sterkte en beloof me, hou het veilig.

• Jongeman1981

Hoi,

harstikke bedankt voor je antwoord. Heb net het verlossende woord gekregen: alles negatief ! Ben zo opgelucht dat kan ik niet vertellen. Dat het risico klein was ben ik met je eens maar dat ik risico gelopen heb beaam ik ook ten volste. Dit is een heel wijze les geweest voor mij, nooit onveilig meer met nieuw en los contact.

Ik wens iedereen veel sterkte toe.

Jongeman1981.

• RS

Hartstikke mooi voor je! Niet meer doen ;)