Bang voor HIV

• Dennis

Beste hiv kenners,

Ik doe mijn verhaal aangezien ik erg bang ben geworden dat ik hiv opgelopen heb. Circa 3 weken geleden heb ik seks gehad met een prostituee. Nadat ik klaar kwam was ik bang dat het condoom was afgeschoten, dit was gelukkig niet het geval. Ik heb toen het condoom eraf gehaald en meteen mijn eikel goed gevoeld. Ik ben bang dat via mijn handen en condoom er vocht op het mijn eikel is gekomen en dat ik dat er onbewust heb in gemasseerd.

2,5 week erna heb ik koorts gekregen boven de 39 graden, hoofdpijn, herpes virus, spierpijn en een soort van uitslag op mijn lippen (geen jeuk). Doordat ik dit gekregen heb ben ik erg bang dat ik wellicht hiv heb opgelopen. Hierbij moet ik wel aangegeven dat ik ook met een persoon in contact ben gekomen die maar één avond koorts had, dus wellicht dat ik via hem de griep heb opgepikt.

Ik slaap de laatste dagen erg slecht en maak mij erg veel zorgen.

Ik heb de volgende vragen:

1.Is het mogelijk dat ik hierdoor hiv heb opgelopen? En raden jullie mij aan om een hiv test te doen?

2.Na hoeveel weken is de eerste mogelijkheid om enigszins een betrouwbare uitslag te krijgen?

Ik hoor het graag.

Groet,

Dennis

• John.

Hoi Dennis.

Je kans op hiv-infectie is niet reeel. D.w.z. onmogelijk of nietig klein. En dat laatste zit 'm in de volgende zaken die je zelf mogelijk kan uitsluiten. Als je eikel en binnenzijde voorhuid (indien onbesneden) gaaf is, dus geen sneetjes, ontsteking/ duidelijke irritaties heeft EN je handen waren niet druipend nat van vaginaal vocht EN je hebt geen zichtbaar bloed waargenomen, dan mag je risico op hiv-infectie echt als onbestaand beschouwen. Bij veel of bloederig vaginaalvocht of gekwetste slijmvliezen van je pik, is er enig, zij het uitdrukkelijk zeer minimaal, risico. Je klachten doen daar niets aan toe, die zijn niet specifiek voor een hiv-infectie. Rockharde zekerheid geeft een neg. hiv-test 12 weken na dato gebeurtenis (en reeds een zeer hoge zekerheid vanaf 8 weken.) Met astronomisch grote waarschijnlijkheid ligt er dan een flink pak opluchting op je te wachten. Daar mag je zeker op vertrouwen. Relax!

Groet, John.

• Anne v. L

Ook ik heb as zaterdag precies 3 maanden geleden onbeschermde seks gehad. Heel erg onverstandig en zit er dan ook al 12 weken mee! Veel stress en ben blij als ik 30 september bij de ggd terecht kan hiervoor. Waar ik me erg zorgen over maak; vandaag ben ik erg ziek geworden. Ik heb heel veel klachten die verwijzen naar de symptomen. Keelpijn, hard bultje in mijn keel, algehele malaise, tintelende voeten, koortslip en erge diarree met zelfs wat bloed. Ik weet dat de symptomen meestal optreden tussen de 2 en 6 weken maar ik denk dat 12 weken ook zeker niet uit te sluiten is..

ik had al heel veel stress maar nu houd ik het niet meer uit! Is er een grote kans dat ik besmet ben? :(