Hallo,
Wanneer iemand op 10 april een test heeft gedaan. Hoe moet ik dat dan zien? Alles wat daarvoor zit is safe of moet ik terugrekenen tot 90 dagen en dan is alles daarvoor zeker niet gevaarlijk geweest?
Hoi Hola.
Het klopt wat je zegt. Een hiv-test kan namelijk antilichamen tegen hiv virussen aantonen,maar als iemand met hiv is besmet duurt het 4 tot 8 weken voordat er voldoende antilichamen in het bloed zitten om dat aan te kunnen tonen met de test. Dan spreek je over een positieve test uitslag. En omdat het heel, heel soms nog een paar weken langer kan duren, heeft men besloten dat je het beste 12 weken kunt wachten na het laatste ONveilige sexuele contact. Vindt de hiv test dan nog steeds geen antilichamen tegen hiv, dan heet de uitslag negatief (sero negatief) en dan is het echt volkomen zeker dat je door het onveilige contact van destijds NIET geinfecteerd bent geraakt.
Groetjes John.
Hola,
Ik ben geen dokter, maar wel een verpleegkundige.
De standaard testen die ze uitvoeren zijn gericht op antigenen en antistoffen.
Bij besmetting maken de mensen antigenen aan, na enkele weken antistoffen.
Dus bij een duo test kan al na een week of 4, Max 6weken antigenen aangetroffen worden…
Zelf heb ik veel interesse in de ziekte hiv… Daaruit heb ik 1 ding geleerd en dat is dat de testen enorm gevoelig zijn…
Zoals veel huisartsen zeggen de venster staat ruim open… Wat ik daarmee wil zeggen is dat er meer en meer vals positieven uit de standaard testen komen, die nadien toch negatief blijken.
Ikzelf heb dit ook meegemaakt… 2 tal jaar geleden positief getest, tot 2x toe… Bij proffesors geweest en die zagen meteen dat de uitslag als negatief beschouwd mag worden…
Vorig jaar en nu deze week tot 2x toe negatief getest geweest…
In u situatie zit je redelijk veilig: een 3 tal weken… Antigenen zouden dan al aanwezig kunnen zijn…
Wat ook blijkt is dat bij begin van de mogelijke symptomen er al antigenen zouden metkbaar zijn op de test, omdat dan het lichaam antistoffen aan het aanmaken is…
Ik ben er zeker van dat john dit zal bevestigen…
Om heel zeker te zijn blijft natuurlijk een test na 3maanden nodig, alhoewel hier in België 6weken gehanteerd wordt,
Mvg Pieter
Hallo Pieter,
Dank je voor je uitleg. Waardeer dat heel erg.
Jij hebt het over na 3 weken test. Maar in mijn situatie bedoel ik het anders. Kort samengevat, Mijn partner heeft 70 dagen na ons contact de duotest gedaan. Maar omdat men zegt pas bij 12 weken definitief is dit een dag of 10 te vroeg. Hoe groot is de kans dat hij toch hiv heeft? Hij zelf is ervan overtuigd dat je dan goed zit.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?