viral load

• mike

Heb een vraagje over viral load,

Ik heb begrepen dat de eerste dag na besmetting met HIV viral load het hoogst is. Als ik het goed het is de viral load in je speeksel ook hoog op dat moment. Het speeksel is dan toch besmettelijker. Dan kan men toch niet zeggen dat tongzoenen niet ongevaarlijk is. Of zie ik het allemaal verkeerd

Alvast bedankt

• Edvin

Speeksel breekt middels enzymen het virus af. Er is zodoende geen enkele kans op overdracht.

• John.

Hoi mike.

Niet de eerste dag na infectie. Hiv migreert eerst naar de lymfeknopen (en doet daar uren tot hooguit een paar dagen over.) Daarna gaat hiv zich explosief vermenigvuldigen. Na enkele weken kan een enorme viral load zijn bereikt (gemakkelijk hoger dan die van een full blown aidspatient.)

In deze fase is iemand met hiv-infectie het meest besmettelijk bij onveilige sex.

Het aantal virusdeeltjes in speeksel ligt dan nog altijd honderdduizend tot miljoen maal lager dan in bloed. Speeksel (onvermengd met bloed) is dan ook in geen geval virulent genoeg om hiv-infectie over te brengen.

Dat geldt ook voor: traanvocht, zweet, neusslijm.

Groeten John.

• isma

Hoi John,

Geldt het ook voor urine en ontlasting? Kan HIV ook via urine en/of ontlasting worden overgedragen?

Dank voor het antwoord.

• Peter

Hoi, is de virale load na pakweg 24 uur na infectie nog laag John?

• Peter

Maw. Gewoon uit interesse. Kan je al iemand anders besmettten binnen 1 dag na mogelijke exposure?

• John.

Hoi Peter.

Maw. Gewoon uit interesse. Kan je al iemand anders besmettten binnen 1 dag na mogelijke exposure?

>>> Nee, dat kan niet. Het duurt 1- 4 dagen voordat hiv na transmissie naar de lymfeknopen is gemigreerd. In die tussentijd kan hiv door T- en Natural Killercellen en door goedwerkende Langerhanscellen worden vernietigd en kan het lichaam zelfstandig een invasie van hiv-virussen stoppen. Als hiv er toch in slaagt de lymfeknopen te bereiken binnen of na enkele dagen dan vindt het daar in grote getale zijn favoriete targetcellen CD 4 / T- helpercellen. Hiv zal deze steeds massaler infecteren en doordat het lichaam nog geen antilichamen heeft kunnen aanmaken, gaat nu (het is dan enkele dagen na exposure) de viral load explosief stijgen. Deze explosieve stijging gaat nog enkele weken door totdat het afweersysteem voldoende antilichamen gaat aanmaken. Maar dat kan het immuunsysteem pas na 2 - 6 weken (soms iets langer nog.) In de eerste weken tot soms maanden - maar nog niet in de eerste dagen - kan de viral load zeer hoog zijn en de besmettelijkheid bij onveilige sex ook.

Groeten John.

• Peter

John, bedankt voor de deskundige uitleg. Super en snel. Zou je ook nog even naar mijn post van 2 maart kunnen kijken?

• Peter

Sorry ik bedoel 3 maart. Het betreft de langerhans cellen

• Willem

Hoi John,

Je kunt dus iemand niet met hiv besmetten als je 1 dag na het mogelijke risico seks hebt met iemand? Omdat hiv dan nog niet overdraagbaar is.

Alvast bedankt voor je antwoord

Willem