conversiegriep

• Bram

Ik heb een vraag over de zgn conversiegriep. Ik heb 8 weken geleden onveilige seks gehad met een man. Echter tot op heden nog geen enkele klachten of griepachtige verschijnselen gehad.

hoeveel mensen die hiv oplopen krijgen last van deze conversiegriep?

• jmi17

Bram,

dat is 1/3e tot 1/4e.

Wat was het contact juist?

Jmi17

• bram

onveilig anaal sexcontact.

• jmi17

Bram,

best op 12 weken dan nog een hiv test laten doen en een soatest.

Laat je dan ook vaccineren voor hepatitis B.

Jmi17

• Bram

vaccinatie voor hepatitis B heb ik al gehad,

hoe schat jij de kans in, dat ik wat heb opgelopen. want totaal geen klachten.

• jmi17

Bram,

de kans is klein, maar bij elk risico-contact is dat het geval.

Maar dat wil niet zeggen dat je je niet hoeft te laten testen.

Je zou je nu al met een combitest kunnen laten testen en dan zal je al een hoog betrouwbare uitslag hebben.

Maar dan nog best op 3 maanden nog eens laten testen.

Jmi17

• Kenner

Het is precies andersom.

Bij 1/3 tot 1/4 van hiv geinfecteerden hebben GEEN last van conversiegriep. Ongeveer 70% van de geinfecteerden wel.

Maar dit percentage zal eerder hoger dan lager zijn (eerder 90%) omdat veel mensen het niet (voldoende) merken of niet melden etc.

Onveilig anaal is wel zo'n beetje de gevaarlijkste vorm van onveilige seks. Dus les voor de toekomst omdat niet meer te doen (tenzij vaste partner die getest is).

De ontvanger loopt meeste risico. Gemiddeld ca. 3.5% besmettingskans per onveilig anaal contact.

Maar bottom line is dat je geen conclusies kan trekken uit of je wel of geen conversiegriep / symptomen hebt gehad, je zal je zeker moeten laten testen. Dat is het enige wat echt uitsluitsel kan bieden.

Doe een 3e gen. test na 8 weken (12 weken niet nodig) of een duo-test na 4 of 6 weken. Als die test negatief is mag je het achter je laten.

• jmi17

Het is helemaal niet andersom ;)

Als je op het hiv-symposium in Hasselt op 26 mei zou geweest zijn, dan zou je dat geweten hebben.

Het kan wel zijn dat er meer dan 1/3e van de patiënten last hebben van symptomen, maar bij hen is er een duidelijke oorzaak te vinden zoals andere (banale) aandoeningen.

Jmi17

• kenner

Jmi17 mag op hercursus

• jmi17

Staat nochtans ook in het geschreven verslag dat men kreeg na afloop ervan ;) dus denk dat jij om te beginnen je eerst eens medisch mag gaan scholen alvorens foute uitspraken te doen als leek.