Beste David,
Bij penetratie ontstaan er kleine beschadigingen aan het slijmvlies van de vrouw (inwendig). Door deze beschadiging kan het virus zich nestelen in jouw slijmvliezen (via je plasbuis of beschadigingen zoals voorkomt vanuit een SOA). In de slijmvliezen is het virus wel degelijk aanwezig en is dus ook overdraagbaar door onbeschermde seks. In jouw geval heb je contact met vaginaal vocht gehad. De viral load in vaginaalvocht van een hiv-geinfecteerde vrouw is laag. Bijvoorbeeld lager dan sperma of bloed. Vaginaalvocht alleen, bij onbeschermde penetratie, kan voldoende zijn om hiv over te dragen. Echter geef je aan geen penetratie te hebben gedaan. Er zal dus, in jouw geval, minder vaginaalvocht tegen je penis zijn gekomen.
De richtlijnen worden bepaald door een wereldwijde instantie die voorzichtig is met medische uitspraken. De hele medische wereld werkt op deze manier. Een condoom is ook geen 100% garantie op bescherming, althans conform de bijsluiter van het condoom. Uiteraard weten wij beter, een condoom is de beste bescherming tegen SOA's. Dit is vooral de Amerikaanse wijze, het uitsluiten zou indirect betekenen dat ze ook een claim kunnen krijgen. In Amerika zijn ze daar gek op.
Om eerlijk te zijn, met een negatieve test op 10 weken zou ik rustig slapen. Ook al betreft dit een 3de generatietest. In percentages denk ik dat de test voor 98 tot 99% zekerheid biedt.
- Heb je reeds een SOA test laten uitvoeren? Dit minimaliseert de kans op een infectie, de aanwezigheid van een SOA werkt in je nadeel.
Je kunt eventueel een vierde generatietest laten uitvoeren (Alere Combi). Dit is een sneltest die binnen 10 minuten uitsluitsel geeft. Ik kan je voorzien van de adressen betreffende testlocaties, mocht je die willen hebben hoor ik graag.