Hoe angst over HIV symptomen kan veroorzaken

  • jmi17

    Met mij is alles oké :)

    Ben blij voor jou dat je test negatief was.

    Je kan je altijd nog op syfilis en hepatitis B laten testen (voor dat laatste kan je je ook laten vaccineren).

    Grtz,

    Jmi17

  • D

    Hallo Hans,

    Ik zag je ergens schrijven dat als je denkt symptomen van HIV te hebben je je meteen kunt testen. Mocht je dan HIV negatief zijn, dan zijn de symptomen ongegrond. Is dit echt zo?

    Ik heb namelijk opgezwollen klieren in mijn hals, keelpijn en ontzettende nekpijn. Volgens internet (zowat alle sites) zijn dit enkele symptomen.

    Ik heb echter een Pep kuur gehad die ik 24 dagen heb kunnen volhouden. Na de kuur heb ik me 2 dagen goed gevoeld en toen kreeg ik allerlei kwaaltjes. ik heb me een zelftest besteld. deze test heb ik 5 weken na het sexueel contact gedaan (dus toen had ik al klachten).

    Deze test was negatief. wat kan ik hier nu uit concluderen?

    ps morgen ga ik naar de GGD om me nogmaals te laten testen en om meer te weten te komen over de Pep kuur

    Ik zie graag een antwoord tegenmoet, daar ik ook gek word van de angst

    Gr

    D

  • jmi17

    D,

    het kan zijn dat je pas positief test tot 2 weken na de symptomen.

    Dat hoeft niet noodzakelijk gelijktijdig te zijn.

    Je symptomen kunnen ook andere zaken zijn.

    Dat je zelftest negatief was, is al goed.

    Maar het zou kunnen dat dat nog te snel was om al betrouwbaar te zijn.

    Je moet het ook juist gebruiken.

    Dus het is goed dat je nog om een bloedtest gaat.

    Hoe lang is het geleden dat je een risico hebt gelopen?

    Het moet immers lang genoeg geleden zijn zodat je test betrouwbaar is.

    Laat je ook eens testen op soa's.

    Ook syfilis en hepatitis B, maar dat kan pas 3 maanden na het contact.

    Grtz,

    Jmi17

  • D

    Hallo jmi17,

    het is nu 5 weken en 1 dag geleden dat ik een mogelijke besmetting heb opgelopen.

    ik ben vandaag bij de GGD geweest. Zij beweren dat als ik nu symptomen van hiv zou hebben, dit meteen in het bloed zichtbaar is.

    vandaag hebben ze me nogmaals getest op alles. uiteraard moet ik na 12 weken nog een keer getest worden om zeker te zijn.

    de pep kuur heb ik in belgie gekregen. de GGD gaf aan dat ik deze in nederland waarschijnlijk niet gekregen had vanwege het lage risico dat ik gelopen zou hebben. Echter vond ik het wel een groot risico.

    Mij valt ook op dat veel mensen (en dus ook de GGD) erg makkelijk doet over de kleine risico van besmetting van hiv. in mijn geval is het condoom afgegaan tijdens geslachtsverkeer met een prostitue uit kenia. ook al is de besmetting via vaginaal vocht minder als 1%, vond ik dat een dame uit afrika toch bij de grotere risico factoren behoort.

    Hoe denk jij hierover?

    Gr

    D

  • jmi17

    Hoi D,

    wat ze zeggen van dat je positief test wanneer je symptomen hebt, klopt in jou geval wel grotendeels. Althans wanneer men de 4e generatie test gebruikte.

    Maar sommige mensen krijgen die symptomen al na 2 weken en dan kan men het virus met de standaardtesten moeilijk opsporen.

    De persoon waarmee je contact had, is inderdaad wel iemand die hiv zou kunnen hebben.

    Maar alles hangt af van de plek waar de condoom scheurde maw welk deel van je penis tijdens de penetratie in contact kwam met de vagina.

    Enkel de eikel, urinegaatje en binnenkant van de voorhuid zijn doorlaatbaar voor hiv.

    Grtz,

    Jmi17

  • Martijn

    Ja, klopt wel wat de ggd zegt dat je vrijwel meteen positief zou testen als je symptomen echt van hiv zouden zijn (zelfs al zitten er nog geen 6-12 weken op sinds risico contact).

    Om echt zeker te zijn zou je 1 a 2 weken na symptomen kunnen wachten alvorens te testen.

    Maar symptomen zijn dus niet zo betrouwbaar. Al je na (6 tot) 8 weken test en het is negatief dan kan je gerust zijn. Je hoeft geen 12 weken te wachten.

    De ggd zou het pas hoog risico hebben gevonden als jij zou weten dat ze hiv had. Omdat haar hiv-status onbekend is, wordt het gewoon beschouwd als onveilig contact met een hetero / vrouw.

    Statistisch is kans weliswaar groter dan bij een Nederlandse vrouw (en geen prostituee) maar desondanks is het inderdaad maar een klein risico. Kleiner dan jij waarschijnlijk denkt. In het ergste geval een kans van 1:10000 ofzo.

    De GGD geeft alleen pep bij hoog risico gevallen: onveilig (anaal) contact homo's, seks met een hiv-postief iemand, en onveilige contacten met andere hoog-risico groepen zoals travestieten.

    Een onveilig contact met een prostituee wordt inderdaad al een laag risico gezien. Omdat het een contact is tussen 2 hetereo's en grote kans dat zij geen hiv heeft (zelfs wanneer prostituee uit Afrika).

    Stel dat ze toch hiv had, dan is statistisch de kans gemiddeld 1:1000 dat jij besmet bent geraakt. En dat is dan in geval dat je volledig onveilig hebt gedaan, dus volledig zonder condoom. Dus de echte kans zal kleiner zijn.

    En waarschijnlijk test zij (als prostituee) wel om de zoveel maanden op soa's.

    En vergeet ook niet dat je van pep wekenlang heel ziek kan zijn.

    Mensen denken in hun angst altijd dat ze heel hoog risico gelopen hebben, maar is meestal niet zo. Ik kan wel begrijpen dat ze de drempel voor pep hoog maken.

    Martijn

  • jmi17

    Hoe dan ook zeker hepatitis B en syfilis eens testen 3 maanden na het contact.

    Dat kan ineens samen met een hiv test. 1 prikje dus.

    Grtz,

    Jmi17

  • vera

    hey

    ik heb orale seks gehad met mijn vriend hij vertelde mij dat hij geen soa of iets had. ik ben er dus vanuit gegaan dat hij ook echt niks had. Toen ik hem gepijpt had kwam er drie dagen later nogal waterig bloed uit me en had ook pijn in de onderbuik. ik had al gedacht aan een soa. 2 weekjes later ongeveer had ik erg veel last van gewichtsverlies en sindsdien ga ik elke dag op de weegschaal staan om te kijken of ik niet meer afval. Ook had ik al last van een schilverige droge huid. Nu ik er ook nog is keelpijn en een beslagen tong bij heb word ik helemaal gek van me zelf en kan niet eens normaal meer leven. Ik ben aan de ene kant heel erg bang dat ik HIV heb, zeker omdat ik er nu ook nog keelpijn bij heb. Maar aan de andere kant zou het ook stress kunnen zijn, vanwege school en soms dingen die thuis gebeuren.

    iemand tips of weet iemand dat dit geen HIV kan betekenen?

    mailen kan ook veersss@live.nl

    xxx vera een 14 jarig meisje :(

  • T2013

    Beste Hans en andere lezers,

    Hans, ten eerste wil ik jou hartstikke bedanken. Ik heb de 3 zwaarste maanden van m'n leven achter de rug. Gelukkig kreeg ik vandaag het verlossende telefoontje na de 3 maanden-test : HIV-negatief. Kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Het enige wat mij de afgelopen maanden nog een beetje hoop gaf, is jouw verhaal hier en het verhaal van onze Duitse lotgenoot. Bedankt Hans, en dat komt uit het diepst van m'n hart.

    Zal even kort mijn situatie vertellen. Ik ben 4 maanden geleden naar Thailand geweest. Daar heb ik met 2 Thaise dames sex gehad. Bij nummer 1 is het condoom afgegleden en bij nummer 2 kwam ik er de ochtend erna achter dat ik bebloede vinger had. Toevallig precies de vinger die…

    3 dagen na het eerste contact begon ik last te krijgen van mijn onderbuik, linker- teelbal en lies. Nadat dit aanhield heb ik direct bij aankomst in Nederland (resp. 1 week en 3 weken na risicocontact) een SOA-test gedaan. Hier werd mij inderdaad verteld dat een HIV-test pas na 3 maanden betrouwbaar is. Zelf durfde ik de symptomen van HIV toen nog niet op te zoeken op internet.

    Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan met mijn buik- bal- en liesklachten. In het ziekenhuis is een echo gemaakt en mijn bloed is geprikt. Hier kwam -naast een opgezette lymfeklier in mijn lies- verder niks uit. Een opgezet kliertje in je liezen schijnt normaal te zijn.

    Hierna ben ik gaan lezen over HIV-symptomen. Na een paar dagen trok de spierpijn in mijn liezen weg. De spierpijn verplaatste zich echter naar de raarste plekken (handen, voeten, achillespezen). Ik dacht: “dit kan nog, zolang ik maar geen koorts krijg”. Geloof het of niet, binnen enkele dagen werd ik erg vermoeid en kreeg koorts. 3 dagen boven 38,5 graad, enorm nachtzweten, keelpijn, hoesten etc. Toen wist ik het zeker: ik heb HIV.

    In de 2 maanden hierna tot nu heb ik echt de gekste klachten gehad: Heb een maand lang een stijve hals gehad, ben meer dan een maand verkouden geweest (nu nog steeds), heb een ongelooflijk witte tong en droge mond met slechte adem, had om de paar dagen aften en bloeduitstortingen in mijn mond en daarnaast een aantal weken keelpijn en slikklachten (heb ik nu ook nog steeds). Als klap op de vuurpijl zijn de lymfeklieren (rechts in mijn hals) sinds 2 weken enorm opgezet. Ben hier gisteren voor naar de dokter geweest en zij bevestigde dat mijn lymfeklieren waren opgezet. Had mijn dokter niet verteld over mijn HIV-angst, omdat ik haar ken en me schaamde. HIV-test heb ik week geleden in ziekenhuis gedaan namelijk. De dokter vertelde me dat de opgezette lymfeklier waarschijnlijk een virale oorzaak was.

    Voor zover ik het al niet zeker wist, dit was de druppel. Ik heb veel gehuild en kon niet meer normaal functioneren.

    Totdat ik vandaag werd gebeld door de poli dermatologie van het ziekenhuis: “meneer, we bellen u nu al (test was 4 dagen terug) omdat we uw verhaal zo aangrijpend vonden. We kunnen u vertellen dat u HIV-negatief bent en hyp.b negatief bent. Gonorroe en syfilis hoort u vrijdag pas, maar ik neem aan dat dit al een enorme opluchting is”.

    Je wilt niet weten hoe groot het gat is dat ik in de lucht heb gesprongen. Eigenlijk kan ik het nog steeds niet geloven.

    Hans, bedankt! :-). Voor mensen die dezelfde hel meemaken: ik weet wat voor enorm moeilijke periode je nu ziet. Probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken en zoek zo min mogelijk op internet naar mogelijke symptomen. Het maakt je letterlijk ziek.

    ps. Zoals Hans ook aangeeft wordt je weerstand laag door stress. Hierdoor hebben oa. auto-imuunvirussen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. De symptomen die ik had/heb passen ook bij Candida. Candida is wetenschappelijk nog moeilijk te onderbouwen. Via deze site vind je meer info: http://www.candidahelp.nl/candidiasis.html

  • vera

    haha heb je net gehoord dat je hiv negatief bent kun je je weer gaan zitten stressen over candida, teminste als ik jou was, zat ik nu al weer te stressen:P